Bild: " Hjälp om vilket objektiv ? "

Kevindietrichfilms Film&foto
27 juli 2009 · 267 Inlägg

Hej!


Jag funderar nu på att köpa upp mig till ett nytt objektiv. För hade ja planer på ett 70 -300 sigma .
Men efter som jag fottar mest bilar så är de inget objektiv till de. De är mer till sport o sånt..

Så jag vet inte vad för något jag ska ha?  Har ni några exempel , eller vad tkr ni ?  Vad är ett bra Obektiv om du fotograferar bilar.? 

Sen tittar jag också på en större blixt?  Är de något som gör mycket i bilderna eller vad är de?


Hoppas någon av er som fottar mycket kan svara på något . De skulle varit bra!  MVH kekke



WWW.MOTORBILD.TK







https://www1.garaget.org/gallery/archive/121354/720492_xfb9mk.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/archive/121354/720493_0jxwgl.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/archive/121354/720494_k482w5.jpg

MVH Motorbild
Lexus ISF "Blackonblack" (2008)
Laxxen Fotograf
27 juli 2009 · 253 Inlägg

Ett vidvinkel är aldrig fel, kika på sigma 10-20

Har du råd är fisheye kul att fota bilar med.

Fotar din bil i Göteborg. skicka pm!
Flickr - Mitt Fotoalbum
nightstalker Fotograf
27 juli 2009 · 440 Inlägg

Själv tycker jag ett sigma 10-20 räcker gått å väl till vidvinkel..med fisheye under 10 får man ju inge komposition i bilden bara en rund bild helt meningslöst enligt min mening^^ Men har dock inte använt mitt sigma 10-20 sen i våras när jag fotat bilar. Har enbart använt mig av mitt tamron 17-50mm 2,8f till det, å 17mm läget räcker gått å väl å så kan man zooma ut till 50mm för att slippa det vida, bra allaround tycker jag.

EDIT:Den största anledningen till att jag inte använder mitt sigma 10-20mm till bilfotografering är igentligen för att jag har blivit för kräsen med skärpan. jag ser skillnaden mellan mitt tamron 17-50 å sigmat rätt mycket, därav det inte används mer än till natur då jag kör rätt högt bländartal.

Senast redigerat av nightstalker (27 juli 2009)

Vill ni har er bil fotad så skicka ett PM. Fotar i Borås/GBG/Varberg trakten. Kolla gärna in min hemsida NicklasFoto.se !!
2002tii KOMETFOTO
27 juli 2009 · 2 247 Inlägg

Kör du med FF eler eller har du aps-c?

Följ Kometfoto via fejjan http://www.facebook.com/#!/Kometfoto
jagarbosse Bilentusiast
27 juli 2009 · 489 Inlägg

precis som nightstalker säger så skippa fisheye då det har ett väldigt snävt användningsområde.
Köp ett sigma 10-20 eller Tokina 12-24.

Köpte själv ett Tokina 12-24 i förrgår, och är grymmt nöjd!
Dock klarar man sig ju inte till 100% med det, utan ett 18-135 skulle jag rekomendera, så får du stort omfång till bra pris. vet inte om canon har exakt det (fotar med nikon själv), men dom har säkerligen något likn.

ska du fota banracing skulle jag absolut rekomendera ett Sigma 70-200 2,8. Har ett sådant med och det är riktigt härligt att knäppa med. vet inte om 70-300'at finns i 2,8, men om det inte har 2,8 och kostar mer än 70-200'at, ta 70-200'at alla dagar! dom där extra 100mm märks knappt.

har till 80% använt mitt 18-200 när jag varit ute, iom omfånget, men det är högst personligt vad man gillar också. smile

kör Golf LX -83, 1,6 med godis
Volkswagen Golf LX "Stormtrooper" (1983)
puff
27 juli 2009 ·

Hade ett Sigma 17-35 som var riktigt bra när bilar skulle fotograferas.
Den tagen du köper blixt så kan du inte förstå hur du kunde vara utan en förut.
En blixt med slavstyrning rekomenderas.
Mvh

nygren_iv paparazzi
27 juli 2009 · 349 Inlägg

jag fotar bilar mest med Tele.. oftast använda objektiv blir 70-200..  även fotosessioner..

Kontakta mig om ni vill få bilen fotad i Karlstad med omnejd.
------------ www.ENfoto.nu -------------
www.karlstadracing.nu - för bilfolk i Karlstad med omnejd.
Sarge
27 juli 2009 · 2 337 Inlägg

Jag trivs faktiskt väldigt bra med Nikons 18-55 kitobjektiv när jag fotar bilar.

Ulf_W bilder.ulfw.se
27 juli 2009 · 1 103 Inlägg

Jag har ett 17-55 2,8 som funkar bra för det mesta.
Bara på mässor typ Elmia jag känner att jag skulle behöva mer vidvinkel pga folkmassan, som absolut måste ställa sig framför om man står för långt ifrån motivet. tongue

"He who sacrifices freedom for security deserves neither"
eMmet
28 juli 2009 · 378 Inlägg

Om du inte vet vad du saknar för omfång så tycker jag inte du ska handla nytt. Du kan lika gärna komma långt med det du redan har om du ska fota sessions. Dom flesta svaren här utgår från personlig smak och bildstil och vissa tipsar om bra allround objektiv. Så du får nog känna efter själv om du vill ha en bättre ersättare till det du har eller om du vill ha ett objektiv som kompletterar det du redan har.

Blixt kan göra mycket, men det kräver en hel del från fotografen och är tidskrävande.

Kevindietrichfilms Film&foto
28 juli 2009 · 267 Inlägg

2002tii skrev:
Kör du med FF eler eller har du aps-c?

va menas med de?

MVH Motorbild
Lexus ISF "Blackonblack" (2008)
Kevindietrichfilms Film&foto
28 juli 2009 · 267 Inlägg

puff skrev:
Hade ett Sigma 17-35 som var riktigt bra när bilar skulle fotograferas.
Den tagen du köper blixt så kan du inte förstå hur du kunde vara utan en förut.
En blixt med slavstyrning rekomenderas.
Mvh

låter kul , va är de sista där " slavstyrning"

MVH Motorbild
Lexus ISF "Blackonblack" (2008)
jagarbosse Bilentusiast
28 juli 2009 · 489 Inlägg

snabb googling så får jag det till att FF = fullformat, dvs 36x24 på sensorn.
APS-C är halvformat, dvs 24x16 på sensorn.

nikons motsvarighet heter DX för halvformat och FX för fullformat.

motorbild skrev:
låter kul , va är de sista där " slavstyrning"

Slavstyrning på en blixt är när du kan utlösa den trådlöst via IR eller blixtljus; den har som ett slags öga som känner av signal från en blixt eller ir-sändare. Starkt rekomenderat om du köper en blixt. Nä, det är ett måste om du köper en blixt smile

Som emmet sa, så är det mycket jobb för fotografen om man vill få till riktigt snygga blixtbilder, men det behöver inte vara det. det räcker med lite upplättningsljus på en fälg t.ex. Men allt hänger på hur jobbigt du vill göra det!

Senast redigerat av jagarbosse (28 juli 2009)

kör Golf LX -83, 1,6 med godis
Volkswagen Golf LX "Stormtrooper" (1983)
oskarbakke
28 juli 2009 · 50 Inlägg

50 1,8 + minst en blixt du kan trigga trådlöst.. Det kommer man låååååångt på imo. Ev ett vidvinkel också.. Sigma 10-20 rekommenderas om du inte lirar med FF. Glöm inte pol-filter!

Automotive Photographer
oskarbakke.com
puff
28 juli 2009 ·

Som oskarbakke skrev, 50 mm är ett bra objektiv, som har ett grymt skärpedjup.
Själv så tycker jag den fungerar bra men det medför att man får flytta sig ganska mycket för att hitta en bra vinkel ifall du ska fota på avstånd.
Mycket objektiv för lite pengar, finns även 1,6 men är desto dyrare.
Mvh

jagarbosse Bilentusiast
28 juli 2009 · 489 Inlägg

35mm F1,8 är också mycket glugg för stålarna.

kör Golf LX -83, 1,6 med godis
Volkswagen Golf LX "Stormtrooper" (1983)
Urkas Kräsen grafiker
28 juli 2009 · 1 775 Inlägg

Hade ju underlättat lite iaf om du berättade vad du har för kamera?

Men annars så är min favorit i dom flesta lägerna Sigmas 30mm f1.4. Alldeles lagom brännvid (på en cropkamera iaf) för det mesta och ljusstyrka som är svårslagen (om man inte börjar lägga ner miljoner på f1.2 eller f1.0 prylar som knappt finns vill säga tongue).

Sen om du nu har en lite dyrare Nikon (typ D80 eller D90 eller värre) så är en SB600-blixt grymt bra, då den går att fjärrstyra grymt bra. Och det faktum att man också kan synca blixten på så korta slutartider som 1/4000 är riktigt najs också.

Whine whine!
Gothic
28 juli 2009 · 10 Inlägg

Då tråden handlar om tips gällande objektiv, så hoppar ja in med en fråga.
Jag har 18-55 canon samt Tamron 55-200, funderar på en ersättare för dessa två..
Tamron har nu kommit med ett 18-270, tänkte bara höra av de mera erfarna om
det kan vara något att satsa på..
Fotar med en Canon 400D, blandad kompott från bilar till natur till stadsmiljö
dock på hobbynivå!

2002tii KOMETFOTO
28 juli 2009 · 2 247 Inlägg

Gothic skrev:
Då tråden handlar om tips gällande objektiv, så hoppar ja in med en fråga.
Jag har 18-55 canon samt Tamron 55-200, funderar på en ersättare för dessa två..
Tamron har nu kommit med ett 18-270, tänkte bara höra av de mera erfarna om
det kan vara något att satsa på..
Fotar med en Canon 400D, blandad kompott från bilar till natur till stadsmiljö
dock på hobbynivå!

Superzoomar brukar sällan vara skarpa utan är mer än nödlösning.
Satsa på ett 50 1.8 det är billigt och riktigt skarpt.
Sigmas 10-20 är ju väldigt trevligt objektiv om man vill ha vidvinkel och det är inte särskilt dyrt heller.
Sen om du vill en billig zoom som är bra så är det ju canons 55-250 med mycket bra fungerande is annars så är det väl 70-200 som gäller och dom är ju skarpa allihopa från den billiga 70-200 f4 till den ljusstarkare 70-200 2.8 is som kostar en slant extra.

Följ Kometfoto via fejjan http://www.facebook.com/#!/Kometfoto
Gothic
28 juli 2009 · 10 Inlägg

Är mkt nöjd över det Tamron 55-200 jag har (f4)
Det ger i regel bättre resultat än det objektivet som Canon sände med (18-55)
Men ja ska kolla på det du skrev, 50 1,8, samt en kompis som tipsade om
Tamrons 17-50 2,8.
Tackar för nu och återkommer om något mer blir oklart.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang