Honda Civic Coupé Lsi -95 Gör om till fyrhjulsdriven!

ahmadgbg
28 juli 2009 · 89 Inlägg

Hej, Vill starta ett projekt med att göra en Honda Civic till fyrhjulsdriven men undrar vad som krävs och vill inte höra massa skit komentarer bara seriösa svar! Skriv gärna detaljerat!

Tack på förhand.

Senast redigerat av ahmadgbg (29 juli 2009)

Karl-Bertil
29 juli 2009 · 518 Inlägg

vad du behöver:
pengar
tålamod
verktyg
nån lämplig vxl låda med tillhörande drivaxlar o kardaner
lämplig bakaxel

du inser att det är oerhört mkt jobb med det väl?

ställer man av en volvo 740 inför vintern är det nåt som inte klickar i ordentligt.
ahmadgbg
29 juli 2009 · 89 Inlägg

Karl-Bertil skrev:
vad du behöver:
pengar
tålamod
verktyg
nån lämplig vxl låda med tillhörande drivaxlar o kardaner
lämplig bakaxel

du inser att det är oerhört mkt jobb med det väl?

Jag är villig och ta hela min fritid på detta... kan du vara mer specifik på vilken bil jag kan ta Växellåda, bakaxel O.s.v...

Pengar har jag nog tillräckligt för jag planerar inte detta om jag inte ska det men jag vill veta mycket mer innan jag börjar.

AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
29 juli 2009 · 1 948 Inlägg

Det kommer att behövas göra en massa saker, men här är väl det stora hela...

*kardantunnel(den du har är för liten)
*ny bakvagn/bakaxel(kommer att få bygga om en del för att få dit det)
*dra om avgassystemet(lägga det under ena sidan eftersom att kardan kommer att gå för det ligger nu)
*växellåda (från en 4wd bil med tvärställd motor)
*adapter som gör att växellåda passar motorn
*specialbyggd sprängkåpa
*fördelningslåda?(för att fördela kraften till bakhjulen)

Om du väljer att "rakställa" motorn så tillkommer följande saker.

*bygga om motorfästen
*bygga om torpedväggen
*bygga om golvet fram så att växellådan får plats

Det KANSKE går att ta hela drivlinan från honda CR-V och det förenklar ju saken en hel del.. men det är fortfarande en massa saker som måste göras för att grejerna ska ner i en civic..

Och slutligen så ska bilen besiktigas som ombyggt fordon också...

Senast redigerat av AcesHigh666 (29 juli 2009)

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
ahmadgbg
29 juli 2009 · 89 Inlägg

AcesHigh666 skrev:
Det kommer att behövas göra en massa saker, men här är väl det stora hela...

*kardantunnel(den du har är för liten)
*ny bakvagn/bakaxel(kommer att få bygga om en del för att få dit det)
*dra om avgassystemet(lägga det under ena sidan eftersom att kardan kommer att gå för det ligger nu)
*växellåda (från en 4wd bil med tvärställd motor)
*adapter som gör att växellåda passar motorn
*specialbyggd sprängkåpa
*fördelningslåda?(för att fördela kraften till bakhjulen)

Om du väljer att "rakställa" motorn så tillkommer följande saker.

*bygga om motorfästen
*bygga om torpedväggen
*bygga om golvet fram så att växellådan får plats

Det KANSKE går att ta hela drivlinan från honda CR-V och det förenklar ju saken en hel del.. men det är fortfarande en massa saker som måste göras för att grejerna ska ner i en civic..

Och slutligen så ska bilen besiktigas som ombyggt fordon också...

Kardantunneln fixar sig
Bakaxel/bakvagn = vilken bil??
Avgassystemet fixar sig
Växellåda = tips på bilar?
Adaptern till växellådan = går att köpa? bygga eget?
Specialbyggd sprängkåpa = köpa vart? beg?
Fördelningslåda = diff?

ska ha bilen som fyrhjulsdrift så låter motorn vara tvärställd.. inte rakställd!

Måste jag byta främre drivaxlar också?

AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
29 juli 2009 · 1 948 Inlägg

ahmadgbg skrev:
Kardantunneln fixar sig
Bakaxel/bakvagn = vilken bil??
Avgassystemet fixar sig
Växellåda = tips på bilar?
Adaptern till växellådan = går att köpa? bygga eget?
Specialbyggd sprängkåpa = köpa vart? beg?
Fördelningslåda = diff?

ska ha bilen som fyrhjulsdrift så låter motorn vara tvärställd.. inte rakställd!

Måste jag byta främre drivaxlar också?

Somsagt allt beror på vad du har tänkt med bygget...

Det lättaste är väl att leta upp en 4wd bil, och plocka ut framvagn, motor, växellåda, bakvagn..... ja allting... och sen stoppa ner i civicen...

Tyvärr så vet jag bara om EN 4wd honda och det är cr-v?

Vilken växellåda, och bakvagn du ska välja det får någon mer kunnig uttala sig om..

adaptern, är inget du kan köpa utan måste byggas... likadant med sprängkåpan...

med tanke på hur mycket jobb det är med detta så vettefan om jag inte hade sålt hondan och köpt en 4wd bil istället...

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
ahmadgbg
29 juli 2009 · 89 Inlägg

AcesHigh666 skrev:

ahmadgbg skrev:
Kardantunneln fixar sig
Bakaxel/bakvagn = vilken bil??
Avgassystemet fixar sig
Växellåda = tips på bilar?
Adaptern till växellådan = går att köpa? bygga eget?
Specialbyggd sprängkåpa = köpa vart? beg?
Fördelningslåda = diff?

ska ha bilen som fyrhjulsdrift så låter motorn vara tvärställd.. inte rakställd!

Måste jag byta främre drivaxlar också?

Somsagt allt beror på vad du har tänkt med bygget...

Det lättaste är väl att leta upp en 4wd bil, och plocka ut framvagn, motor, växellåda, bakvagn..... ja allting... och sen stoppa ner i civicen...

Tyvärr så vet jag bara om EN 4wd honda och det är cr-v?

Vilken växellåda, och bakvagn du ska välja det får någon mer kunnig uttala sig om..

adaptern, är inget du kan köpa utan måste byggas... likadant med sprängkåpan...

med tanke på hur mycket jobb det är med detta så vettefan om jag inte hade sålt hondan och köpt en 4wd bil istället...

Felet är att det inte finns någon bra och billig AWD bil... finns typ Evo, impreza men är skit dyra...

så det du säger att det är inte värt att starta projektet?... kan du ge lite tips om några bra awd som har bra väghållning och som kan drifta när man vill?tongue

AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
29 juli 2009 · 1 948 Inlägg

Drifta gör man med bakhjulsdrivna leksaker... fort kör man med 4wd leksaker tongue

Angående 4wd bilar så är kanske, "golf vr6 syncro" något? en gammal "subaru legacy turbo" från tidiga 90- talet är inte så dyra heller... och dem har ca 200hk!

men ska du sladda så är det rwd som gäller...

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
Asseee
29 juli 2009 · 142 Inlägg

Enklast är nog om du använder dig av en CR-V som donatorbil.
Lusläs den här tråden: http://www.honda-tech.com/showthread.php?t=1708933

Billigt? Räkna med att det här kommer bli bra mycket dyrare än att köpa en färdig 4wd bil big_smile

Asseee
29 juli 2009 · 142 Inlägg

AcesHigh666 skrev:
Tyvärr så vet jag bara om EN 4wd honda och det är cr-v?

Det finns HR-V, CR-V, FR-V, Civic shuttle, Ridgeline, nya Legend säker fler smile

Men Shuttle är för klen, och Ridgeline och Legend är för dyra. Så enklast är og CR-V eller ev. HR-V

KHRacing
29 juli 2009 ·

Glöm inte att din hondamotor snurrar BAKLÄNGES - så att ta drivlinan från en annan bil funkar inte då deras motorer snurrar FRAMLÄNGES

Asseee
29 juli 2009 · 142 Inlägg

B-serie från tidiga CR-V/HR-V lär ju snurra åt samma håll som D-serien i hans lsi gör.
Men du bör nog ändå byta motor till tex B20 från CR-V/HR-V för att den ska bli rolig att köra.

ahmadgbg
29 juli 2009 · 89 Inlägg

Tack för alla svar!

Undrar om kadanaxeln till CR-Vn passar till civic coupé för den ser liten ut?

KHRacing
29 juli 2009 ·

ahmadgbg skrev:
Tack för alla svar!

Undrar om kadanaxeln till CR-Vn passar till civic coupé för den ser liten ut?

Där är ingenting alls som passar mellan dessa två bilarna typ.

framförallt inte kardanen då civicen inte har en sådan i orginal så kan den heller inte passa wink

ahmadgbg
30 juli 2009 · 89 Inlägg

KHRacing skrev:

ahmadgbg skrev:
Tack för alla svar!

Undrar om kadanaxeln till CR-Vn passar till civic coupé för den ser liten ut?

Där är ingenting alls som passar mellan dessa två bilarna typ.

framförallt inte kardanen då civicen inte har en sådan i orginal så kan den heller inte passa wink

haha:D menar inte så... asså om kardanen är för kort för civicen:P

Asseee
30 juli 2009 · 142 Inlägg

Hjulbas Civic EG: 257cm
Hjulbas CR-V: 262cm

ahmadgbg
30 juli 2009 · 89 Inlägg

Asseee skrev:
Hjulbas Civic EG: 257cm
Hjulbas CR-V: 262cm

Okej, tack för svaret:D

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang