Billjud, dessa "Hobby experter"

kalle_kalle
27 april 2009 · 2 914 Inlägg

Soderqvist skrev:

Robban98422 skrev:
Mycket prat på mds här, men mds ligger ju i samma prisklass som ungefär Gas väl ? hur är gas i förhållande till mds tex ? jag vet ju att tex kicker tar både gas och mds, men vet ej hur mycket men, kanske inte värt att lägga dom extra tusen lapparna för att uppnå dom sista db som kicker ger

Enligt mina personliga erfarenheter så är GAS bättre än MDS, när jag säger detta så jämför jag GAS Alpha basarna med MDS FD12:orna båda basarna i Anpassad låda, det roliga är dock att MDS basarna satt i en portad låda och vi drev lådan med ett MDS D1 monoblock på 800 RMS och GAS lådan var sluten med ett 2-kanals steg från Panasonic som kanske var avsäkrat på en tredjedel av vad MDS steget var och ändå spela GAS lådan 141 dB och MDS lådan Spela 136 dB i samma bil med samma musikspår ja allt var samma förutom att MDS hade bättre förutsättningar att spela högt pga Steget och lådan.

//Soderqvist

kontrollen då? hur var den?

evilaudio
27 april 2009 · 16 195 Inlägg

kalle_kalle skrev:

Soderqvist skrev:

Robban98422 skrev:
Mycket prat på mds här, men mds ligger ju i samma prisklass som ungefär Gas väl ? hur är gas i förhållande till mds tex ? jag vet ju att tex kicker tar både gas och mds, men vet ej hur mycket men, kanske inte värt att lägga dom extra tusen lapparna för att uppnå dom sista db som kicker ger

Enligt mina personliga erfarenheter så är GAS bättre än MDS, när jag säger detta så jämför jag GAS Alpha basarna med MDS FD12:orna båda basarna i Anpassad låda, det roliga är dock att MDS basarna satt i en portad låda och vi drev lådan med ett MDS D1 monoblock på 800 RMS och GAS lådan var sluten med ett 2-kanals steg från Panasonic som kanske var avsäkrat på en tredjedel av vad MDS steget var och ändå spela GAS lådan 141 dB och MDS lådan Spela 136 dB i samma bil med samma musikspår ja allt var samma förutom att MDS hade bättre förutsättningar att spela högt pga Steget och lådan.

//Soderqvist

kontrollen då? hur var den?

sånt verkar folk skit i tydligen, så länge de spelar högt.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Soderqvist
27 april 2009 · 660 Inlägg

kalle_kalle skrev:
kontrollen då? hur var den?

Vad tror du själv? tongue

//Soderqvist

Livets stora gåta, hur kan ett företag som MDS hålla sig kvar i branschen?
Robban98422 Saab 9-5 2.3t
27 april 2009 · 438 Inlägg

aha okej, jag kan ju bara jämföra min gas låda då och en kompis fantasic eller nått, och det går väl inte riktigt att mäta riktigt så eftersom steg är helt olika och jag kör halvkombi och han kombi, önsar att man hade kombi ibland låter ganska bra smile, fast hör ingen direkt skillnad på min eller hans faktiskt haha lika dåligt kanske tongue

jo spela högt vill man ju kunna med alla basar väl smile ?. fast det är ju skillnad på bas och bas vad jag har märkt och jag är ingen basexpert, Det finns ju djuuuup bas som känns långt inne i hjärtat, och så finns det bas som når örat mest

Gas och mds når till örat känns det som tongue, jag gillar mer där det känns i kroppen ^^ haha, det är väl från person till person kanske men

Saab
Saab 9-5 2.3t. "Arken MapTun" (1998)
kalle_kalle
27 april 2009 · 2 914 Inlägg

Robban98422 skrev:
Gas och mds når till örat känns det som tongue, jag gillar mer där det känns i kroppen ^^ haha, det är väl från person till person kanske men

detsamma jag vill också känna det i hela kroppen, men det ligger någonting i vad polomononen sa också, går inte bara ha höga db och mkt fladder i brallan, måste gå lyssna på utan att få ont i huvudet efter en stund dessutom, MEN olika människor "får ont i huvudet" av olika "ljudstilar" t.ex. en vill kanske ha dunka dunka och en annan vill ha finljud,

EDIT: sorry for OT

Senast redigerat av kalle_kalle (27 april 2009)

kalle_kalle
27 april 2009 · 2 914 Inlägg

Soderqvist skrev:

kalle_kalle skrev:
kontrollen då? hur var den?

Vad tror du själv? tongue

//Soderqvist

berätta, jag vill veta smile

micke7406
27 april 2009 · 1 400 Inlägg

Robban98422 skrev:
aha okej, jag kan ju bara jämföra min gas låda då och en kompis fantasic eller nått, och det går väl inte riktigt att mäta riktigt så eftersom steg är helt olika och jag kör halvkombi och han kombi, önsar att man hade kombi ibland låter ganska bra smile, fast hör ingen direkt skillnad på min eller hans faktiskt haha lika dåligt kanske tongue

jo spela högt vill man ju kunna med alla basar väl smile ?. fast det är ju skillnad på bas och bas vad jag har märkt och jag är ingen basexpert, Det finns ju djuuuup bas som känns långt inne i hjärtat, och så finns det bas som når örat mest

Gas och mds når till örat känns det som tongue, jag gillar mer där det känns i kroppen ^^ haha, det är väl från person till person kanske men

Den djupa basen beror på vad du har för avstämning.
Och sen all den här snacket om bas. ingen som funderar på att det kan ligga i hur bra slutsteg du har:)

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com
Freddah850 Elektriker
29 juli 2009 · 139 Inlägg

Frippe_L skrev:

evilaudio skrev:
fast han kan säkert mer än mig.. killen e ju 18 år så,   ja börja me bilstereo när han va 4 år.. haha

Du börjar bara bli gammal, precis som jag. men han var 5 år när jag började koppla så smått :-)

Får påminna mig själv att kolla denna 850 om han kommer ner på en tävling på BB, han gick visst kursen vi höll i år.
Men nån lektion i att snacka skit om alla andra som säljer bilstereo än blekinge bilradio lärde vi definitivt inte ut, men att man lättare får bra ljud i en rätt uträknad låda till en bra bas än 4 sämre basar i kass låda antar jag kom med i teorin.

Bara trist med allt skitsnack som förekommer om folk och deras byggen.
Jag har full förståelse att alla inte har  tid/ork/intresse att ligga en vinter i garaget för att bygga en schysst ljudbil utan helst vill ha det klart på en eftermiddag och det ska låta mer än innan.
jag själv har inget intresse av 600hk i bilen och skruva på den hela vintern, plus laga den när saker brister pga för hög effekt, jag nöjer mig med dem 220-230hk min saab får om man chippar den,vilket inte är gjort, så det är samma sak, men effekten kommer från brasilien i min ljudbil inte från kuwait eller norge big_smile

Kram på er, i dessa testo-tider.
/Frippe

Om det är någon som känner sig påhoppad så tar jag promt tillbaka det, det jag menade från början till slut är att en får använda den erfarenhet man har och göra det bästa.
Varför tar alla åt sig så mkt?
Alla har la sin åsikt, och om det verkade som ett påhopp mot evilaudio, så ska jag erkänna att jag är inponerad över hans jobb, men jag själv skulle kanske valt en annan bil. Det är det ända, ta inte åt er så mkt, smaken är som baken, delad wink

En riktig volvo är bakhjulsdriven!
Volvo Amazon "Amazonen" (1966)
Volvo 145 "Nyförvärvet" (1971)
pattilatti2 Billjuds fanatiker.
29 juli 2009 · 2 853 Inlägg

hah.. bra svar på nån månad gammal tråd tongue

busfabror www.ljudbyggaren.se
29 juli 2009 · 504 Inlägg

Jag har använt både GAS och MDS produkter och både blivit nöjd och missnöjd beroende på vilka av deras produkter och i vilken prisklass produkterna legat.....precis som med de flesta andra märken på maknaden finns det billigare och dyrare serier....då kan man iofs bygga på kvantitet och lyckas spela db ändå....så seriöst, dumpa skitsnacket om märken hit o dit.....en del av er är riktigt patetiska när ni skriver här.....

Så kom igen, spotta o snacka skit om detta inlägg nu.....

2009 : 1x12" och ca 1300watt = 142,6 (ESPL Skivan) 2 Första Placeringar
2010 : 153,4 db på Tävling hos Ljudbyggaren i HBG med "Black'n'Blue"
www.ljudbyggaren.se
Black-Angel
29 juli 2009 · 260 Inlägg

Får väl oxå göra ett inlägg då ;; för många herrans år sen hade jag oxå mds bashögtalare  o man fick lite påhopp o sånt sen på en lokaltävling så fick jag gå mot en kille som hade jbl gti15 o jag hade mds power 1290 tror jag dom hette, o alla skrattade men sen när det började spelas så hängde han inte med o alla skrek till killen att öka kan ju inte få stryk av mds men han kunde inte mer..
Sen tyckte jag det lirade rätt så snyggt med måste jag säga,,så allt mds gör e inte skit,,håller lite med i Kims inlägg lite tidigare i tråden.

Jag hade nog en rätt så optimerad låda o sen ett riktgit bra steg av den gamla skolan Phoenix Gold MS2125 så jag äger än idag...

Men somsagt alla har vi olika sätt vad vi tycker låter bra, dåligt, mycket el så,,, själv fick jag höra ett kit på ca 1500:- från soundstream lät riktigt bra hjälpte den killen sen att ställa in det o det blev ännu bättre,
Roliga var att hans polare hade likadan bil samma steg men ett något dyrare kit annat märke o det var ju som natt o dag i det ljudet..

Men jag tycker det e kul o testa olika märken +att försöka hjälpa fram andra trots att det finns många andra märken som folk använder..

Hmm vet ej om detta hade med tråden o göra jaja ..
over and out

Senast redigerat av Black-Angel (29 juli 2009)

2004 Fiesta: Team dB-Akuten Kicker, Europa 3:a Extreme 1
2006 CRX:Team Soundmadness DigitalDesigns Bassrace/ESPL Unl
www.street-beat.se PB 163.4dB
2011> Nytt märke KoveAudio
kalle_kalle
29 juli 2009 · 2 914 Inlägg

andreasgustavsson skrev:
Fast all skit om MDS vet jag inte riktigt om jag kan hålla med. Själv har jag en bas från dom som dom inte tillverkar längre. En tolva med dubbelmotorer, ganska fet jävel. Kan säga så mycket som att den har tålit jävligt mycket stryk, förbannat mycket effekt och med rätt låda så spelar jag nu precis lika bra som polarens Kicker L7. Så alla MDS prylar är då inte värdelösa!

nu skyddar jag inte någon.
säger inte att någon har rätt eller fel.

MEN jag frågar. har MDS prisvärda grejjer. är en mds bas lika bra som en t.ex. impact bas i samma prisklass??

(vet inte om impact har prisvärda grejjer men dom komme bara upp i huvudet)

MTR
31 juli 2009 · 341 Inlägg

MDS har ju mycket i sortimentet. Tävlade ett år i SM med deras basar och de fungerade fint både i ljudkvalité och "spela högt". Det var ett av de system jag varit mest nöjd med även för privat bruk.

Har under åren monterat och lyssnat på flera kit, steg och basar från dem och det har varit av varierande kvalité. Kan dock inte påstå att jag vet exakt hur dagens grejor presterar.

Det är mest, som tidigare påpekats i tråden, deras reklam som även i mina ögon är aningen överdriven... fast det finns ju även dyrare fabrikat som inte direkt är återhållsamma heller wink

Volvo 360 GL "Ljudbil" (1986)
gurenius
31 juli 2009 · 1 631 Inlägg

kalle_kalle skrev:
MEN jag frågar. har MDS prisvärda grejjer. är en mds bas lika bra som en t.ex. impact bas i samma prisklass??

Nej. En bas av annat märke är oftast bättre om du jämför ordinarie pris. Nu har ju MDS ofta mycket rabatter på sina grejor. Deras prissänkta varor är jämförbara med andra märken för samma pengar.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang