Köpråd mercedes E55 -98

-Firefighter-
13 juli 2009 · 22 Inlägg

Funderar på att köpa en mercedes e55 från 98. Nån som har någon erfarenhet av en sådan bil?

OverBoosted AUTOBAHNRASER
13 juli 2009 · 3 804 Inlägg

Jag ahr du kan pma mig med frågor.. min är även till salu.. tror jag.. tongue


Bmw osv..
Rquired Allmänt envis
14 juli 2009 · 12 512 Inlägg

Jag har ingen erfarenhet av E55, men min erfarenhet av Mercedes i allmänhet är att de rostar och att de har elfel. Saker som en 1998 förmodligen är för gammal för att få åtgärdat, och 30års garantin gällde väl från 1999?

Just denna E-klass (W210*?*) sägs vara den Mercedes som rostar allra värst, finns många skräckhistorier om modellen. Förmodligen överdrivna men det speglar ändå modellens rostskydd.

Hade jag fått tag på en sådan här billigt hade jag utan tvivel slagit till då det är en riktigt bra bil i övrigt precis som Mercedes i allmänhet. Men Mercedes ligger ofta något högre i pris än konkurrenterna, och jag hade aldrig lagt mer pengar på en bil som rostar och har fler elfel. Jag har en gång lagt ut detta merpris gentemot Audi osv (min favorit Bmw har ingen motsvarande modell i klassen) och ångrar det djupt då den har flera problem, som Mercedes anser att man får leva med trots att alla garantier gäller för den.

Satsa på en Audi S6 eller en Bmw M5 E39 istället. Är det automatlådan du är ute efter? Detta finns inte till M5 tyvärr, men är Bmw aktuellt finns det specialversioner tillverkade av Alpina med automatlåda. Med prestanda motsvarande modellen smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
aha_100
14 juli 2009 · 535 Inlägg

På m5an säger ju vanos upp sig ist. Enklare att leta på ett rostfritt ex av e55an

Rquired Allmänt envis
14 juli 2009 · 12 512 Inlägg

aha_100 skrev:
På m5an säger ju vanos upp sig ist. Enklare att leta på ett rostfritt ex av e55an

Gör den inte, några bilar hade vanosras men detta åtgärdades från fabrik på garanti wink

Däremot kan (eller rättare sagt kommer det att göra) vanos börja låta illa efter 5000 mil beroende på hur bilen varit körd. Rent ut sagt låter den som en diesel på tomgång, detta har dock ingen som helst effekt på motorn varken karaktär eller effekt utan är ett rent skönhetsfel. Bmw tog detta på garanti, men köper du de allra äldsta E39orna är denna goodwill förverkad.

Jag hade hellre haft en bil som låter som en diesel på tomgång än en bil som är genomrostig, kollar man sedan statistik är det i princip standard med rost på en W210 medans vanos-rassel förekommer på... de flesta men inte alla M5 E39. Vanosfel på M5 är inget obligatoriskt, finns långmilare utan detta. Men för att undvika detta gäller det att du till punkt och pricka följer reglerna för hur en motor skall skötas. Alltså inte bara vanligt hyfs utan det gäller att köra oljan driftsvarm, inte över vartal x innan temp, oljebyten i x intervall osv.

Detta är saker få M5 ägare bryr sig om, de första ägarna har pengar och bryr sig inte om det sliter på bilen då de ändå byter upp sig om nått år. Begagnatköparna vet ofta inte om detta, och många köper ju bilen för att busa. Varför bry sig om sådana fåniga saker? Den håller säkert liksom. (=dieselknatter)

Tråkig attityd hos många ägare av bilar i allmänhet, motorstarka bilar oavsett märke i synnerlighet. M5 E39 är en bil som tar mer skada än andra av denna behandling, hittar du en bil som är pedantskött och inte rasslar så grattis. Ta väl hand om den.

M5an har å andra sidan ett annat typfel, eller egenskap om man så vill. Kopplingen är något känslig för att man slirar på den. En misslyckad burnout behöver alltså inte innebära x anta tusenl mil mindre innan kopplingen behöver bytas som på en vanlig, det kan innebära att man behöver byta den rätt så snart. Till skillnad från E55 med automat.

Å andra sidan, Alpina har både automat och en motor utan vanosfel. Och så finns det Audi också.

Och till sist, V8an i M5 E39 är en mycket eftertraktad motor som Bmw sålt på licens till många andra tillverkade av sportbilar i låga serier. Detta trots att den börjar låta som en diesel om man har otur, med detta vill jag antyda att motorn i sig är så bra att kunder och andra biltillverkare bortser från vanoset och tigger om en licens från Bmw.

Så sådär överdrivet dålig kan den knappast vara...

Senast redigerat av Rquired (14 juli 2009)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Team-Adolfsson Gödseldräng
14 juli 2009 · 4 529 Inlägg

Rquired skrev:

aha_100 skrev:
På m5an säger ju vanos upp sig ist. Enklare att leta på ett rostfritt ex av e55an

Gör den inte, några bilar hade vanosras men detta åtgärdades från fabrik på garanti wink

Däremot kan (eller rättare sagt kommer det att göra) vanos börja låta illa efter 5000 mil beroende på hur bilen varit körd. Rent ut sagt låter den som en diesel på tomgång, detta har dock ingen som helst effekt på motorn varken karaktär eller effekt utan är ett rent skönhetsfel. Bmw tog detta på garanti, men köper du de allra äldsta E39orna är denna goodwill förverkad.

Jag hade hellre haft en bil som låter som en diesel på tomgång än en bil som är genomrostig, kollar man sedan statistik är det i princip standard med rost på en W210 medans vanos-rassel förekommer på... de flesta men inte alla M5 E39. Vanosfel på M5 är inget obligatoriskt, finns långmilare utan detta. Men för att undvika detta gäller det att du till punkt och pricka följer reglerna för hur en motor skall skötas. Alltså inte bara vanligt hyfs utan det gäller att köra oljan driftsvarm, inte över vartal x innan temp, oljebyten i x intervall osv.

Detta är saker få M5 ägare bryr sig om, de första ägarna har pengar och bryr sig inte om det sliter på bilen då de ändå byter upp sig om nått år. Begagnatköparna vet ofta inte om detta, och många köper ju bilen för att busa. Varför bry sig om sådana fåniga saker? Den håller säkert liksom. (=dieselknatter)

Tråkig attityd hos många ägare av bilar i allmänhet, motorstarka bilar oavsett märke i synnerlighet. M5 E39 är en bil som tar mer skada än andra av denna behandling, hittar du en bil som är pedantskött och inte rasslar så grattis. Ta väl hand om den.

M5an har å andra sidan ett annat typfel, eller egenskap om man så vill. Kopplingen är något känslig för att man slirar på den. En misslyckad burnout behöver alltså inte innebära x anta tusenl mil mindre innan kopplingen behöver bytas som på en vanlig, det kan innebära att man behöver byta den rätt så snart. Till skillnad från E55 med automat.

Å andra sidan, Alpina har både automat och en motor utan vanosfel. Och så finns det Audi också.

Och till sist, V8an i M5 E39 är en mycket eftertraktad motor som Bmw sålt på licens till många andra tillverkade av sportbilar i låga serier. Detta trots att den börjar låta som en diesel om man har otur, med detta vill jag antyda att motorn i sig är så bra att kunder och andra biltillverkare bortser från vanoset och tigger om en licens från Bmw.

Så sådär överdrivet dålig kan den knappast vara...

börjar faktiskt tröttna på ditt tjat om mercedes rost och BMW är världens bästa bil bla bla bla
och att W210 rostar mer än någon annan bil e bullshit
vi har en som rullat 49600 i skrivande läge
och lovar dig att du inte hittar en enda rostfläck på den bilen
vare sig under eller på karossen
jag har haft 4 BMW nu och inte fan har dom varit mindre rostiga än vad mina mercedesar har varit
även att mercedes bilar rullat det dubbla
ta en W210 från 97 och en E46 vilken rostar mest ?
ingen av dom rostar mer eller mindre än den andre finns skräckex hos BMW bilarna och hos mercedesarna men finns även 110% rostfria ex
så sluta nån jävla gång me ditt skitsnack
och att dom har elfel vad har du fått det ifrån ?
i våran fullsmetade W210 har vi då inte haft några särskilda elfel enda är ett pixelfel å färddatorn men det är standard även på BMWs modeller
vi är nu inne på våran 14nde mercedes och det är våra bilar som krånglast minst
mina bmws och volvos är dom som krånglat mest
å då har vi haft XX märken

Rquired Allmänt envis
14 juli 2009 · 12 512 Inlägg

Team-Adolfsson skrev:

Rquired skrev:

aha_100 skrev:
På m5an säger ju vanos upp sig ist. Enklare att leta på ett rostfritt ex av e55an

Gör den inte, några bilar hade vanosras men detta åtgärdades från fabrik på garanti wink

Däremot kan (eller rättare sagt kommer det att göra) vanos börja låta illa efter 5000 mil beroende på hur bilen varit körd. Rent ut sagt låter den som en diesel på tomgång, detta har dock ingen som helst effekt på motorn varken karaktär eller effekt utan är ett rent skönhetsfel. Bmw tog detta på garanti, men köper du de allra äldsta E39orna är denna goodwill förverkad.

Jag hade hellre haft en bil som låter som en diesel på tomgång än en bil som är genomrostig, kollar man sedan statistik är det i princip standard med rost på en W210 medans vanos-rassel förekommer på... de flesta men inte alla M5 E39. Vanosfel på M5 är inget obligatoriskt, finns långmilare utan detta. Men för att undvika detta gäller det att du till punkt och pricka följer reglerna för hur en motor skall skötas. Alltså inte bara vanligt hyfs utan det gäller att köra oljan driftsvarm, inte över vartal x innan temp, oljebyten i x intervall osv.

Detta är saker få M5 ägare bryr sig om, de första ägarna har pengar och bryr sig inte om det sliter på bilen då de ändå byter upp sig om nått år. Begagnatköparna vet ofta inte om detta, och många köper ju bilen för att busa. Varför bry sig om sådana fåniga saker? Den håller säkert liksom. (=dieselknatter)

Tråkig attityd hos många ägare av bilar i allmänhet, motorstarka bilar oavsett märke i synnerlighet. M5 E39 är en bil som tar mer skada än andra av denna behandling, hittar du en bil som är pedantskött och inte rasslar så grattis. Ta väl hand om den.

M5an har å andra sidan ett annat typfel, eller egenskap om man så vill. Kopplingen är något känslig för att man slirar på den. En misslyckad burnout behöver alltså inte innebära x anta tusenl mil mindre innan kopplingen behöver bytas som på en vanlig, det kan innebära att man behöver byta den rätt så snart. Till skillnad från E55 med automat.

Å andra sidan, Alpina har både automat och en motor utan vanosfel. Och så finns det Audi också.

Och till sist, V8an i M5 E39 är en mycket eftertraktad motor som Bmw sålt på licens till många andra tillverkade av sportbilar i låga serier. Detta trots att den börjar låta som en diesel om man har otur, med detta vill jag antyda att motorn i sig är så bra att kunder och andra biltillverkare bortser från vanoset och tigger om en licens från Bmw.

Så sådär överdrivet dålig kan den knappast vara...

börjar faktiskt tröttna på ditt tjat om mercedes rost och BMW är världens bästa bil bla bla bla
och att W210 rostar mer än någon annan bil e bullshit
vi har en som rullat 49600 i skrivande läge
och lovar dig att du inte hittar en enda rostfläck på den bilen
vare sig under eller på karossen
jag har haft 4 BMW nu och inte fan har dom varit mindre rostiga än vad mina mercedesar har varit
även att mercedes bilar rullat det dubbla
ta en W210 från 97 och en E46 vilken rostar mest ?
ingen av dom rostar mer eller mindre än den andre finns skräckex hos BMW bilarna och hos mercedesarna men finns även 110% rostfria ex
så sluta nån jävla gång me ditt skitsnack
och att dom har elfel vad har du fått det ifrån ?
i våran fullsmetade W210 har vi då inte haft några särskilda elfel enda är ett pixelfel å färddatorn men det är standard även på BMWs modeller
vi är nu inne på våran 14nde mercedes och det är våra bilar som krånglast minst
mina bmws och volvos är dom som krånglat mest
å då har vi haft XX märken

Skrev jag någonstans i den texten att Bmw är världens bästa bil? Jag lade fram Bmw och Audi som alternativ. En E46 vs. en W210 (den hette alltså så, rätt gissat! big_smile ) då rostar mercan mest. Jag vet inte vad du baserar dig på, men rent statistiskt så är E46an ingen rost drabbad modell bortsett från huv och baklucka. Jag skrev aldrig att en rostfri W210 inte existerar, ni har nog skött er bil mycket väl.

Elproblem, hur var c-klassen (W-whatever, det kan jag ej) när den kom 2000? Jag vet hur A-klass är och där är inte mycket elektronik i den heller.

Vi har haft x antal (en jävla massa Bmws) och aldrig råkat ut för ett större fel, kalla det tur om du vill. Vi har har en Mercedes och den är inte bra rent ut sagt, men den är å andra sidan väldigt drabbat också. Mer än vad de brukar vara.

Däremot har en nära bekant varit VD på Hedin bil och jag har varit en hel del runt Mercedes iom detta. Därför vågar jag påstå att mina inlägg inte är tagna ur luften. Hur vida det är skitsnack eller ej tänker jag inte gå in på, för det kommer knappast förändra inställningen hos någon av oss.

**************************************************************************************

Övriga kan gå och kolla statistik för de båda märkena, kolla runt lite så hittar ni alla dessa undersökningar som utförs varje år. Kolla till exempel på svensk kvalitetsindex lista över hur nöjda ägarna är med sina bilar, medelbilen hade 71. Mercedes fick 69,4 och Bmw *trumvirvel* 82.3, den sämsta bilen hade 61,4 och Bmw var den bästa för att sätta lite perspektiv på siffrorna.

Källa: https://di.se/Nyheter/?page=/Funktioner … 6Page%3D32

(*knäpp länk, tryck på "tillbaka till artikeln")

Bmw har även kommit i topp i den stora undersökningen som görs varje år, är det Vi bilägare som gör den? jag minns inte, men tillsammans med Toyota och Subaru har Bmw varit på topp tre länge nu. Vilken position inom "topp-3" märkena haft har dock varierat en del.

Eller Teknikens Världs undersökning om vad en tre år gammal bil kostar att serva under 6000 mil. Där var Bmw E46 med 6cyl tillsammans med Ford Ka den billigaste bilen av alla testade att underhålla. Mercedes C-klass och volvo S60 var tre gånger så dyra.

För övrigt vann Bmw alla klasser de var med i, det vill säga mellanklassen, storbilsklassen, "sport och lyx" klassen samt SUV-klassen. Eftersom bilarna i testet var 3år gamla gäller inte Bmws fria service längre, alltså kan inte resultatet skyllas på det. Testet baserade sig på service och "normalt underhåll" vad det nu innebär. Det var i alla fall samma för alla bilar.

Den nedre halvan var kanske lite väl off-topic, rekommenderar folk att skapa en egen uppfattning istället för att lyssna på en Bmw respektive en Mercedes tok. Mindre partiskt folk kan man hitta smile

Mvh

Senast redigerat av Rquired (14 juli 2009)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
sv3nss0n
14 juli 2009 · 264 Inlägg

E55orna är överlag trevliga och komfortabla bilar. Hitta ett ex som är välskött utan rost som eventuellt kan förekomma, då är dom väldigt prisvärda i mitt tycke iaf, det är mycket bil för pengarna, Driftsäkerheten är hög på motor och drivlina också smile

Mazda Mx5 Miata "NA" (1992)
Pontiac Trans AM "471cui" (1975)
BMW 335D "E92 lCI" (2011)
aha_100
14 juli 2009 · 535 Inlägg

Rquired skrev:
En E46 vs. en W210 (den hette alltså så, rätt gissat! big_smile ) då rostar mercan mest. Jag vet inte vad du baserar dig på, men rent statistiskt så är E46an ingen rost drabbad modell bortsett från huv och baklucka.

Nä för på e46 spricker fästena till bakaxeln så man tappar hela axeln ist wink


Nej då slipar jag hellre lite rost!

triplesixer
14 juli 2009 · 325 Inlägg

slipa lite rost ha ha dom rostar ju kopiöst,där är bmw ljusår bättre

Rquired Allmänt envis
14 juli 2009 · 12 512 Inlägg

aha_100 skrev:

Rquired skrev:
En E46 vs. en W210 (den hette alltså så, rätt gissat! big_smile ) då rostar mercan mest. Jag vet inte vad du baserar dig på, men rent statistiskt så är E46an ingen rost drabbad modell bortsett från huv och baklucka.

Nä för på e46 spricker fästena till bakaxeln så man tappar hela axeln ist wink


Nej då slipar jag hellre lite rost!

Gäller enbart på årsmodell 1998, de allra första exemplaren. Och någon axel har aldrig tappats heller så det var ju rätt överdrivet. Symptomen var ungefär som om en bussning var sönder, lite svajig i bakaxeln alltså.

Men ni får hävda hur bra Mercedes är hur mycket ni vill, jag har genom deras återförsäljare kunnat skaffa en bra överblick om hela deras utbud och hur det håller så jag har bilden klar för mig. Sedan finns statistik också, kanske inte det pålitligaste mediet men en bild ger det i alla fall.

Det är upp till var och en att skaffa sig en bild av respektive märke, jag är inte ett dugg orolig över den bild folk får när de läser på om Bmw. Som sagt billigast att underhålla, drar minst, bland de mest nöjda ägarna osv osv... Fördelar som naturligtvis vägs upp av nackdelar, dyrare att köpa, dyr att försäkra

Och det är inte "lite" rost du kommer behöva slipa heller om du köper en Mercedes, oavsett modell. Självklart finns undantag, som team adolfssons merca, men rent generellt.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
brandt_ Impossible Is Nothing
15 juli 2009 · 128 Inlägg

aha_100 skrev:

Rquired skrev:
En E46 vs. en W210 (den hette alltså så, rätt gissat! big_smile ) då rostar mercan mest. Jag vet inte vad du baserar dig på, men rent statistiskt så är E46an ingen rost drabbad modell bortsett från huv och baklucka.

Nä för på e46 spricker fästena till bakaxeln så man tappar hela axeln ist wink


Nej då slipar jag hellre lite rost!

På bmw spricker fästena, på benz åker hela bakaxeln. vet en som skulle lägga en liten burn(med exakt denna e55ans modell också), OJ där rök hela bakaxeln, kostade upp mot 60 papp för en ny.

Senast redigerat av brandt_ (15 juli 2009)

diamond_ Diamond
15 juli 2009 · 540 Inlägg

är själv ute efter att kanske köpa en e 55. men inget av vad som sagts är är speciellt lärorikt. det har bara jobbat ner mig istället..  ni kan väl berätta lite mer om bilen istället, och gärna från nån som haft denna bil, eller har!!

I'm Rick James Bitch!
Rquired Allmänt envis
15 juli 2009 · 12 512 Inlägg

diamond_ skrev:
är själv ute efter att kanske köpa en e 55. men inget av vad som sagts är är speciellt lärorikt. det har bara jobbat ner mig istället..  ni kan väl berätta lite mer om bilen istället, och gärna från nån som haft denna bil, eller har!!

Är löjligt att hålla på som ovan, det är bara att ta åt sig och gå vidare tongue

Mercedes E55 AMG är en helt fantastisk bil, mercedes är löjligt skickliga bilbyggare och det är inte mycket man kan klaga på i denna när man kör eller åker, eller det finns inte så mycket att klaga på när man äger den heller. Alla bilar kan krångla och E55 är inte dyrare än andra "supersedaner"

Frågan om hurvida den håller eller inte är inget du ska bry dig om i fall du fastnat för modellen, men det enklaste sättet att få en bra uppfattning om en bil är att provköra den. Inte att höra sig runt på forum wink

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
aha_100
15 juli 2009 · 535 Inlägg

Jovisst. Men nu fixar ju merca rosten iaf.
Men då lär service etc vara skötta.
"har en -01a själv som varit inne förra året då dom fixade allt jag klagade.. TILLOMED fronten som börjat rosta lite i stenskott! riktigt generöst."

Enklast är dock att köpa en rostlagad / rostfri. Vänta tills rätt ex kommer dvs.

OverBoosted AUTOBAHNRASER
15 juli 2009 · 3 804 Inlägg

Ingen förutom trådskapen har frågat mig ett ord. Men ja är det någon som är nyfiken på bilen är det bara att skriva till mig. så får ni ägar siffror osv.


Bmw osv..
g-man Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
31 juli 2009 · 857 Inlägg

brandt_ skrev:

aha_100 skrev:

Rquired skrev:
En E46 vs. en W210 (den hette alltså så, rätt gissat! big_smile ) då rostar mercan mest. Jag vet inte vad du baserar dig på, men rent statistiskt så är E46an ingen rost drabbad modell bortsett från huv och baklucka.

Nä för på e46 spricker fästena till bakaxeln så man tappar hela axeln ist wink


Nej då slipar jag hellre lite rost!

På bmw spricker fästena, på benz åker hela bakaxeln. vet en som skulle lägga en liten burn(med exakt denna e55ans modell också), OJ där rök hela bakaxeln, kostade upp mot 60 papp för en ny.

Var det bara klumpen då eller mer som gick sönder? Om det bara var klumpen så får du 2st nya bakaxelklumpar för den pengen.

Rquired Allmänt envis
31 juli 2009 · 12 512 Inlägg

g-man skrev:

brandt_ skrev:

aha_100 skrev:

Nä för på e46 spricker fästena till bakaxeln så man tappar hela axeln ist wink


Nej då slipar jag hellre lite rost!

På bmw spricker fästena, på benz åker hela bakaxeln. vet en som skulle lägga en liten burn(med exakt denna e55ans modell också), OJ där rök hela bakaxeln, kostade upp mot 60 papp för en ny.

Var det bara klumpen då eller mer som gick sönder? Om det bara var klumpen så får du 2st nya bakaxelklumpar för den pengen.

Jag har ingen aning men jag tycker det är korkat att väcka en tråd som uppenbarligen spårat ur bara för att fråga smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Iam2fast4U
1 augusti 2009 · 1 534 Inlägg

jag har jobbat på mercedes 2 somrar i rad och jag säger då det
-Jag köper ALDRIG en mercedes efter vad jag har sett

BMW E34 "538" (1990)
-Mackan- Fire And Silk
1 augusti 2009 · 2 254 Inlägg

Iam2fast4U skrev:
jag har jobbat på mercedes 2 somrar i rad och jag säger då det
-Jag köper ALDRIG en mercedes efter vad jag har sett

Det är skillnad på Mercedes och Mercedes......

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.
Mercedes 300 TDT "Superturbodiesel" (1993)
Mercedes Benz 500E W124 "Fire And Silk" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang