Trimma 940 turbo..

Janneutanb
29 juli 2009 · 7 272 Inlägg

Lite osäker men är inte VX3 kammen rätt värdelös för turbobilar? =/
Eller har jag fått det om bakfoten?

945TurboMS
29 juli 2009 · 261 Inlägg

Brains skrev:
Lite osäker men är inte VX3 kammen rätt värdelös för turbobilar? =/
Eller har jag fått det om bakfoten?

Den duger om man är för snål för att köpa riktiga pinnar....

TonySarja
29 juli 2009 · 191 Inlägg

945TurboMS skrev:

Brains skrev:
Lite osäker men är inte VX3 kammen rätt värdelös för turbobilar? =/
Eller har jag fått det om bakfoten?

Den duger om man är för snål för att köpa riktiga pinnar....

och vad är riktiga pinnar dåsmile?

epapower
29 juli 2009 · 593 Inlägg

TonySarja skrev:

945TurboMS skrev:

Brains skrev:
Lite osäker men är inte VX3 kammen rätt värdelös för turbobilar? =/
Eller har jag fått det om bakfoten?

Den duger om man är för snål för att köpa riktiga pinnar....

och vad är riktiga pinnar dåsmile?

De undrar ja också?!

För övrigt så fungerar vx3 kammen kanon i turbobilar, bra kam för vettig peng.

Spelar ingen roll om TS köper en värsingkam för 10 lapp, har han ingen vettig topp så ger det inget vidare med effekt..

945TurboMS
30 juli 2009 · 261 Inlägg

Om man nu ska trimma sin bil seriöst så finns det tonvis av eftermarknadskammar till rätt hyggliga priser.. Förvisso att dom är dyrare än en begagnad vx3 kam från skroten!!!!

Och det finns andra företag än KG som tillverkar kammar också för den delen
Som Tex Enem, Timo, Tg (bara för att nämna ett fåtal som finns)

Är man riktigt seriös kan man ju även designa sin egen kam-profil och skicka iväg en beställning till nån som slipar....

TonySarja
1 augusti 2009 · 191 Inlägg

945TurboMS skrev:
Om man nu ska trimma sin bil seriöst så finns det tonvis av eftermarknadskammar till rätt hyggliga priser.. Förvisso att dom är dyrare än en begagnad vx3 kam från skroten!!!!

Och det finns andra företag än KG som tillverkar kammar också för den delen
Som Tex Enem, Timo, Tg (bara för att nämna ett fåtal som finns)

Är man riktigt seriös kan man ju även designa sin egen kam-profil och skicka iväg en beställning till nån som slipar....

men designa sin egen måste ju vara hur svårt som hälst tongue

KJoensson
1 augusti 2009 · 273 Inlägg

TonySarja skrev:

TurbOla skrev:

ArizonaEagle skrev:
tycker inte du ska va så sarkastisk nu turbola wink

Det är ju sant. wink
T5an behöver inte lika stora spridare som en 4a, eftersom den har fler och mindre cylindrar än 940n, så att köpa T5/T-5R spridare till en 940 är liksom att lura sig själv... lol

De flödar 300cc vid 3bars bränsletryck, 850R-spridarna flödar 330cc vid 3bar. wink

men just nu kör jag på 5,5 bar i bränsle tryck:P
vart fan hittar man en sådan billig:O

300cc? knappast, rödblockarna är långt ifrån lika effektiva som vitblockarna och kräver mer bränsle, jag tror ju knappast att turbola har fel när han skruvat så mycket med volvo som han gjort.. det han syftade på va att t5r-spridarna flödar 300cc och 850R 330cc

jag hittade min på blocket för 3000:-, i kristianstad

5,5 bar? tycker verkligen pumpen din om det? smile

Jimpiz
1 augusti 2009 · 845 Inlägg

TonySarja skrev:

schnauz skrev:

TonySarja skrev:

jag orkar inte leta igenom dom där milljoner trådarna därför skapade jag en egen tongue och en 531 topp är inte så billig:P

Inte för att vara dryg nu, men tycker du en 531-topp är dyr ska du nog släppa trimningsplanerna.

men just nu är det dyrt efter som man har semester o skit o har räkningar att betala:P

Jag får ju betalt av företaget att ta semester. Får vanligt lön + semester ersättning.

Saab 9-3SS (2008)
TonySarja
2 augusti 2009 · 191 Inlägg

ArizonaEagle skrev:

TonySarja skrev:

TurbOla skrev:

Det är ju sant. wink
T5an behöver inte lika stora spridare som en 4a, eftersom den har fler och mindre cylindrar än 940n, så att köpa T5/T-5R spridare till en 940 är liksom att lura sig själv... lol

De flödar 300cc vid 3bars bränsletryck, 850R-spridarna flödar 330cc vid 3bar. wink

men just nu kör jag på 5,5 bar i bränsle tryck:P
vart fan hittar man en sådan billig:O

300cc? knappast, rödblockarna är långt ifrån lika effektiva som vitblockarna och kräver mer bränsle, jag tror ju knappast att turbola har fel när han skruvat så mycket med volvo som han gjort.. det han syftade på va att t5r-spridarna flödar 300cc och 850R 330cc

jag hittade min på blocket för 3000:-, i kristianstad

5,5 bar? tycker verkligen pumpen din om det? smile

haha den har inte sakt upp en tonguekör 20L etanol och rästen soppa ocksåtongue det funkar klockrent smile

TurbOla Reservdansk
2 augusti 2009 · 6 271 Inlägg

TonySarja skrev:
haha den har inte sakt upp en tonguekör 20L etanol och rästen soppa ocksåtongue det funkar klockrent smile

På dina mindre T-5R spridare? smile
Du har alltså köpt mindre spridare, höjt bränsletrycket och blandar ut soppan med etanol, så det döljer alla ev. spikningar? smile

Ursäkta om jag är tjatig, men det låter inte som en bra idé. tongue

Senast redigerat av TurbOla (2 augusti 2009)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
turbodeath
2 augusti 2009 · 2 452 Inlägg

t-5 spridarna flödar 338 cc,sen kommer dom vita som flödar 350 cc blåa flödar 391 cc,gröna flödar 465 cc sen har du dom röda som flödar 337cc,finns även röda från saab som flödar 352cc

döden kommer tillbaka
TurbOla Reservdansk
2 augusti 2009 · 6 271 Inlägg

Fel, T5-spridarna flödar inte 338cc!

Volvo 850 Turbo/T5 20V BOSCH 0 280 150 785 ORANGE 310cc/min 3 bar
Volvo 740/940 turbo Bosch 0 280 150 804 Turkos 337cc/min 3 bar

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang