Hur fungerar en progressiv bränsletrycksregulator?

torpis Forummoderator
23 april 2009 · 10 572 Inlägg

Versting skrev:
Tackar tackar för informationen, tråden finns ju kvar så jag lär mig eftersom! big_smile

Nu till en följd fråga som har med lambda att göram för det har jag faktsikt en
liten aning om vad jag pratar om iaf! tongue En polare har en S2000 med kompressor kit
och han har någon mätare i bilen som visar lambda värdet, nån halv digital mätare?

Kan man öka ladden med en pysventil och ställa upp eller ner soppa trycket om
man har en fungerande lambda mätare? Så man hamnar runt 1 i lamda os.v...
precis som ni pratade om?

MVH Henke!
*rookie* roll

Nej det kan man inte bara sådär.

Det krävs att man håller koll på ett par parametrar och att man vet vad man skall sikta mot för värden.

Det viktiga är bränslemängd, avgastemperatur samt lyssna efter spikningar.  Allt hänger ihop dessutom.

under last vill man att motorn får lite mer bränsle för att kyla cylindern. har du koll på E85 så har du säkert hört att sådana bilar drar mer soppa, dvs du har redan detdär extra bränslet som skall kyla så med E85 behöver man inte fetta på lika mycket som med bensin.

Man vill över lag inte ösa in mer bensin än som behövs, det blir ju bara dyrt.  Man försöker alltså att köra in så lite soppa som möjligt utan att avgastemperatur sticker iväg eller att motorn spikar.

Man kan fuska fram effekt med mer soppa och mer laddtryck, men andra parametrar kan sticka åt skogen och man kommer få en bil som drar mycket soppa och man sätter driftsäkerheten på spel.

lambdamätare finns två olika sorter, dels den vanliga som sitter på nästan alla bilar idag sen en bättre sort (bredbandslambda) som man oftast måste köpa till och eftermontera. vanlig lambda mäter bara inom ett begränsat område och är inte så snabb medans bredbandaren mäter ett större område och är blixtsnabb. Är kompisen seriös så har han säkert en bredbandslambda som inte är att förväxla med biltemas lambdamätare som mest bara blinkar lite som den vill och inte ger någon direkt hjälp vid trimning.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Simon1986
5 augusti 2009 · 13 Inlägg

Tjenare. Tänkte sno tråden lite.
Ja ska skaffa en Nissan 200SX S14. Just för tillfället får den för mkt sås. undrar vad man skall ha för BTR om ska köra orginal? Vad ligger soppa trycket på orginal? Ska man ha linjär eller progressiv? Tacksamm för svar.

Mvh Simon

torpis Forummoderator
5 augusti 2009 · 10 572 Inlägg

Simon1986 skrev:
Tjenare. Tänkte sno tråden lite.
Ja ska skaffa en Nissan 200SX S14. Just för tillfället får den för mkt sås. undrar vad man skall ha för BTR om ska köra orginal? Vad ligger soppa trycket på orginal? Ska man ha linjär eller progressiv? Tacksamm för svar.

Mvh Simon

Original motor skall ju gå med original allt.  Får den för mycket soppa så är något trasigt.  Byt till nya originaldelar.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Simon1986
5 augusti 2009 · 13 Inlägg

Okej tack Torpis. Ja den gamla btr:n e kass på den.

SevilleDiesel
5 augusti 2009 · 152 Inlägg

Hmm... -intressant att läsa hur en tråd om BTR kan spåra ur såpass att handla om Lambdavärden
lol

Så här då? Lambda är optimalvärdet av förbränningsgraden (mängd kvarvarande syre),och är en variabel av övriga händelser. T.ex vid acceleration krävs tillskott för att kompensera för skillnad i undertryck och hastigheter på luft o.s.v. Optimal luft/bränsleblandning varierar på bl.a. utformnigen av förbränningsrummen,lufttemperatur,motortemperatur o.s.v. men generellt är den väl 12.4 kg luft/kg bensin vid 20' celcius  (tror jag det var). Kall luft väger mer än varm,så bara den parametern utgör en enorm variation på blandningen,men lambda förblir ändå 1 vid samma input oavsett temperatur.

Kanske helt ute och seglar nu?

Att trimma en motor är lätt-att få den att hålla är svårare.Att börja i rätt ände är det tråkigaste....
Intag av kubiktum kan leda till livslångt beroende!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang