Hur grovt avgas kan man ha utan att förlora effekt?

TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
8 maj 2009 · 3 404 Inlägg

DJeXCute skrev:

Roza skrev:

DJeXCute skrev:

Ja jag funderar på det. Får låna en rör bock som klarar 2,5" så det kommer bli snälla svängar.

Okej det låter ju bra:)
Om du inte har köpt material å sånt än så kan jag rekomendera www.rakaror.se
Jag köpte högflödes katalysator, 2.5" rostfria rör å högflödes ljuddämpare där,
Det var relativt billigt och bra kvalitet smile

Okej ja jag såg att dom hade bra priser. Vet inte om jag ska byta katten då jag har 3 st. Har ju två grenrör med inbyggd katt och sedan en vanlig katt i mitten. Men vad är det för skilnad på 100cell och 300cell? Renar 300 bättre eller?

Borde rena bättre men flödar sämre och är väll billigare också. Så ska du inte spöa upp maskinf*n i mkt högre effekt än 3-400kusar så duger det gott

Rock'n Roll
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Xoreza
8 maj 2009 · 406 Inlägg

TenZer skrev:

DJeXCute skrev:

Roza skrev:

Okej det låter ju bra:)
Om du inte har köpt material å sånt än så kan jag rekomendera www.rakaror.se
Jag köpte högflödes katalysator, 2.5" rostfria rör å högflödes ljuddämpare där,
Det var relativt billigt och bra kvalitet smile

Okej ja jag såg att dom hade bra priser. Vet inte om jag ska byta katten då jag har 3 st. Har ju två grenrör med inbyggd katt och sedan en vanlig katt i mitten. Men vad är det för skilnad på 100cell och 300cell? Renar 300 bättre eller?

Borde rena bättre men flödar sämre och är väll billigare också. Så ska du inte spöa upp maskinf*n i mkt högre effekt än 3-400kusar så duger det gott

okej . ja jag har 3 st 100cel på min. Tänkte bara för att typ alla 300cell är dyrare än 100cell har även för min att det är 100cell på bilarna orginal.

MvH Glenn Wiberg
Xoreza
8 maj 2009 · 406 Inlägg

Så ny information. Avgas är 58mm och inte 2"tongue

MvH Glenn Wiberg
Evil_90 +Uppfinnare+
8 maj 2009 · 643 Inlägg

vad jag har hört så brukar 1" per liter motorvolym vara lagom på en sugis smile

ommanstruntariatthamellanrummellan
ordensåspararmannågonsekundnärmanskriversinsignatur
Blida
8 maj 2009 · 654 Inlägg

2,2-2,3" avgassys har du då om det är 58mm.
Är det HELA sys som är i denna dimension eller bara typ vid bakre dämparen eller liknande?

Ser fortfarande inte meningen med att byta hela sys till större då din motor är tämligen original förutom kommande chip.
Du kommer med största sannolikhet att tjäna lika många pollar genom att bara byta dämparna till mer fri flödande som du skulle göra mot att byta hela sys.
Helsys är även dyrare än att bara byta burkar.

Men du gör som du själv vill.
Storleken är av lagom karaktär i min mening, bristerna ligger på dämparna.

81an
8 maj 2009 · 566 Inlägg

Evil_90 skrev:
vad jag har hört så brukar 1" per liter motorvolym vara lagom på en sugis smile

Då blir det ganska ordentliga rör för dom som har "stor" v8 wink

Blida
8 maj 2009 · 654 Inlägg

Evil_90 skrev:
vad jag har hört så brukar 1" per liter motorvolym vara lagom på en sugis smile

Pecis som 1000kr/hk på en sugis när man ska trimma.
Eller som 1l/milen för en motor i snitt.
etc etc.
Finns många faktorer som spelar in sen och ändrar dessa generella termer.

Evil_90 +Uppfinnare+
8 maj 2009 · 643 Inlägg

81an skrev:

Evil_90 skrev:
vad jag har hört så brukar 1" per liter motorvolym vara lagom på en sugis smile

Då blir det ganska ordentliga rör för dom som har "stor" v8 wink

Sen brukar dom ju ha dubbla utblås med wink

ommanstruntariatthamellanrummellan
ordensåspararmannågonsekundnärmanskriversinsignatur
Xoreza
8 maj 2009 · 406 Inlägg

Blida skrev:
2,2-2,3" avgassys har du då om det är 58mm.
Är det HELA sys som är i denna dimension eller bara typ vid bakre dämparen eller liknande?

Ser fortfarande inte meningen med att byta hela sys till större då din motor är tämligen original förutom kommande chip.
Du kommer med största sannolikhet att tjäna lika många pollar genom att bara byta dämparna till mer fri flödande som du skulle göra mot att byta hela sys.
Helsys är även dyrare än att bara byta burkar.

Men du gör som du själv vill.
Storleken är av lagom karaktär i min mening, bristerna ligger på dämparna.

Ja jag ska byta dom två sista burkarna så jag får utblås på båda sidorna. Men jag har ingen lusst att kapa sönder mittenröret då det är som nytt så då måste jag ev dra om allt från katten:/ Sedan vet jag ej vart jag ska få en steg muff från 2,2, 2,3" till 2,5" då dom nya dämparna har 2,5" in

MvH Glenn Wiberg
Kollberg
9 maj 2009 · 12 Inlägg

På det här forumet kanske du kan hitta lite hjälp, det står mycket bra där om avgassystemet, men även andra grejer som kan vara bra att veta!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=50493

Börjar snart bygga på 240-projektet med min sambo och andra glada vänner.
henke_99 Offroad Racing
10 maj 2009 · 3 122 Inlägg

81an skrev:

Evil_90 skrev:
vad jag har hört så brukar 1" per liter motorvolym vara lagom på en sugis smile

Då blir det ganska ordentliga rör för dom som har "stor" v8 wink

Japp, headers och dubbla 3" funkar perfekt big_smile

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Xoreza
9 augusti 2009 · 406 Inlägg

Blida skrev:

Roza skrev:

H3dlund skrev:

Bättre ljud?

Med 2,5" och japsdämp kommer det låta hemskt på en slö sugmotor!

Det är ingen gammal slö 4 cylindrig volvo han har. smile

Om det är en v6a så kommer det låta riktigt härligt me lite värre avgassystem!
Och vad jag vet så förlorar du inte nån effekt när du på en sån motor går upp en halv tum i avgassystemets diameter.
Det är mer troligt att du tjänar nån häst då motorn "andas" bättre:)

Vore jag du skulle jag iaf ha gjort det:)

Har ingen betydelse om det är någon slöö volvo 4a han har eller inte har.
En sug motor med väldigt få dämpare dånar som fan då inga impeller blad eller dylikt hackar upp ljudet så det blir lägre som för tex turbo motorer.
Dock skulle väl inte TS bara ha japs på sin, utan även minst 1 dämpare till.
Och det kan bli lagom OM dämparen (inte japsen) gör sitt jobb bra som att dämpa ljud impulserna i fråga.
Är dämparen av sämre karaktär när det gäller att dämpa ljudet så är 2 ett måste i kombination med en japs sen.
Förviso så dämpar även katten en del av ljudet, men tillräckligt eller inte vet man itne fören sys provstartas.

Tilläggas skall även att en biltillverkare inte bara tar första rör som ligger tillhands idag och där med har skapat ett avgassys åt en bilmodell.
Sys är många ggr framtaget i "labb" för att bli anpassat till motorn i fråga.
½" är över 1cm i diameter också.
Så inte ett nödvändigt ont ATT det blir mer effekt för att motorn får andas bättre genom större sys.
Oavsett det är en 2,3,4,6,8,12cyl sug motor så SKA den ha rätt avstämning vad gäller flödets hastighet i sys för att öka effekten.
Fyllnad kontra hastighet.

Kan säga att jag tog bort alla burkar utom 1 och min 6a dåna då inte. Har nu 2,5" och två fullflödes dämpare och den låter typ som en symaskin.

MvH Glenn Wiberg
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang