Bilen började ryka, v70 2.5T års 98

HGT
7 juli 2009 · 41 Inlägg

Tjena, fick ett ganska lustigt problem. Jag hade glömt att stänga av dimljusen på bilen, ljuset var på under hela min arbetstid, fick starta bilen med startkablar och sedan stog jag och pratade med en arbetskollega medans bilen stod på tomgång. Antar att AC:n var på max, vi stod och snackade ett tag när sedan hela bilen börja ryka, tänk er att man skakar en flaska med kolsyra och sedan öppnar den, så lät det. Röken var luktfri.
Stängde av bilen, drog ner ac:n på off och startade sedan igen. Så antar att det var all gas som flög ivägsad

Det jag undrar är hur det kan hända? finns det någon sorts ventil som utlöste allting?
Har det hänt någon annan? Har ingen lust att fylla på ac:n om det kommer försvinna lika snabbt igen.


Mvh

One Life, One Chance
Volvo V70 T5 "Turbo ADDICT" (1998)
norpan1
7 juli 2009 · 1 043 Inlägg

Det kan hända om tex fläkten inte går.
Men det borde ha slagit irfån innan det small, var det kylaren som gick eller?
Be den som skall fylla ac att kolla så att det inte händer igen.
Har hört detta hända en enda gång och det var när dom kopplade förbi en givare under felsökning och då jobbade kompressorn för fullt hela tiden.

HGT
8 juli 2009 · 41 Inlägg

norpan1 skrev:
Det kan hända om tex fläkten inte går.
Men det borde ha slagit irfån innan det small, var det kylaren som gick eller?
Be den som skall fylla ac att kolla så att det inte händer igen.
Har hört detta hända en enda gång och det var när dom kopplade förbi en givare under felsökning och då jobbade kompressorn för fullt hela tiden.

Näe kylaren har inte gått, jag antar att det var ac gasen som läckte ut.
Ja jag får be dom trycktesta systemet och se om det är en läcka, onödigt att fylla på gas om skiten ändå läcker ut:)

One Life, One Chance
Volvo V70 T5 "Turbo ADDICT" (1998)
engolf
8 juli 2009 · 3 235 Inlägg

Kanske en övertrycksventil som öppnade?
Vet att det finns på vissa äldre bilar.
Startar ACpumpen nu då?

HGT
12 juli 2009 · 41 Inlägg

engolf skrev:
Kanske en övertrycksventil som öppnade?
Vet att det finns på vissa äldre bilar.
Startar ACpumpen nu då?

Ja övertrycksventil var också min tanke, jag är nästan säker på att ACpumpen startar, däremot finns det ingen gas kvar. Kallt blir det iaf inte:neutral

One Life, One Chance
Volvo V70 T5 "Turbo ADDICT" (1998)
dabby född blåvit
14 juli 2009 · 624 Inlägg

Jag tror snarast på en ren läcka, och att det bara var slumpen att det hände just när det gjorde.
Om systemet är tomt så borde inte kompressorn gå igång, för när den kör igång tom så blir trycket alldeles för högt och slår då ifrån elektroniskt. På min indikerar 'on/off' lampan fel, den blinkar 20sek efter start och kompressorn går aldrig igång.
Vad händer om du sätter på ac'n igen?

Edox
14 juli 2009 · 55 Inlägg

hmm konstigt att den driver oftast brukar inte en ac kompressror driva när det inte finns någon gas säkerhets grej

BMW X4 30d "Bmw" (2016)
Volvo S70 2.5t "R power" (1998)
HGT
12 augusti 2009 · 41 Inlägg

har laddat upp en film, ta gärna en titt nu har den börjat låta väldigt konstigt!

One Life, One Chance
Volvo V70 T5 "Turbo ADDICT" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang