850 t5 Kamaxel/vevaxelgivarfel?

mattiass Rekondare
12 augusti 2009 · 254 Inlägg

Jag åkte 24mil för att byta min bil och när jag kom fram så stängde jag av bilen och väntade på att den andra killen skulle komma, sen när vi skulle åka iväg ville inte min bil starta, startmotorn går ju men den gick aldrig igång ibland hosta den till som att den var på väg men nej den starta inte.. Nästa dag när jag skulle prova starta bilen gick den igång utan problem. Det har hänt en gång förut att den inte startade på första försöket men på andra startade den så jag tänkte inte mer på det (notera att jag kört med bilen innan så den var varm). Jag bytte tändstift för jag pratade med verkstad och dom sa att det var ett vanligt fel att 850 blir sur om dom har dåliga stift.. Bilen går bättre med nya stiften men den tänder inte igång på en gång utan det tar kanske 2-3sekunder innan den startar när man startar och så har det alltid varit för den här bilen..

Ska lägga till också att varvmätaren slutar funka efter ett tag när jag kör med bilen men funkar oftast vid kallstart.

Så kan det vara att vevaxelgivaren eller kamaxelgivaren som spökar? har hört att dom kan orsaka det här felet men är inte säker..

Volvo XC70 (2001)
mackee_
12 augusti 2009 · 10 Inlägg

Börja med att kolla diagnos hos verkstad!

För att kolla om givaren fungerar kan du använda ett oscilloscop och dra runt motorn, då ser man om den fungerar.

mattiass Rekondare
12 augusti 2009 · 254 Inlägg

mackee_ skrev:
Börja med att kolla diagnos hos verkstad!

För att kolla om givaren fungerar kan du använda ett oscilloscop och dra runt motorn, då ser man om den fungerar.

Tänkte kolla runt på internet innan jag åker till verkstad. Men tack ändå smile

Volvo XC70 (2001)
Marlboroman
12 augusti 2009 · 8 234 Inlägg

Börja med att kolla om du har nån felkod: http://forum.nordic85x70club.nu/viewtopic.php?t=135

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
mattiass Rekondare
13 augusti 2009 · 254 Inlägg

Marlboroman skrev:
Börja med att kolla om du har nån felkod: http://forum.nordic85x70club.nu/viewtopic.php?t=135

Okej

Volvo XC70 (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang