Skillnad mellan BSR/AUTOTECH

Pelle84
12 augusti 2009 · 179 Inlägg

Det Snackar jag också om men chip styr mer än laddtryck. Samma grejor som som steg tre kan man få ut 346hk med om man kör med unichip och mappar i bänk. så varför skulle det vara omöjligt med 330hk med bsr chip. Nu e BSR chippet gjort för att passa flera bilar och inte bara just din så alla lär ju inte ha 330hk bara för att det står på hemsidan.

pr0ny
12 augusti 2009 · 99 Inlägg

Förstår jag den kluddiga grafen rätt så spöar ju bsr chippningen autotech hårt... spela roll om båda har samma sluteffekt, bsr´s vrid är ju mycket mer användbart över hela registret. går ju inte ens att jämföra

Sharky
12 augusti 2009 · 10 287 Inlägg

Vete sjutton. Är du med på att den övre kurvskaran är vridet och den nedre effekten? Det är alltså inte så att den övre kurvskaran är BSR och den nedre är ATech.

/Göran

pr0ny skrev:
Förstår jag den kluddiga grafen rätt

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Sharky
12 augusti 2009 · 10 287 Inlägg

Detm som fascinerar mig är att BSR och A-Tech är så lika. Det är i princip helt omöjligt att med två olika programvaror komma så lika.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Xuri One Man Clan
12 augusti 2009 · 4 287 Inlägg

sand3rs skrev:

Xuri skrev:
Bsr är proffsigare å har bättre bemötande.
effektmässigt så lär de inte vara några större skillnader
tror även bsr har lite mer hållbarhetstänk i sina trimsteg

Det där är väl ändå riktigt obefogat att påstå? Bara en massa tyckande utan belägg!

Jag har varit på autotech en gång... jag orkar inte ta hela den historian...men de blir inte fler gånger för varken mig eller han som fick sin bil mappad då... så jag har visst belägg för vad jag säger...

ingen av bilarna vi hade uppe blev bra...den ena s40in som dom chippade laddade 1.6 bar när vi körde där ifrån....

min far har varit på bsr å de har inte varit ett enda krångel...
å bilen går kanon...
bra bemötande..

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
karlitoo
13 augusti 2009 · 263 Inlägg

Jahha. Men hur många orginal 850 R pallar 346 hästar, även om chippet är hur bra som helst ??
Turbon hänger verkligen inte med dit och inte för att tala om stakar, spridare? m.m

Volvo 854 R - T-RÖD - STEG 3 AUTOTECH -
Falcy
13 augusti 2009 · 193 Inlägg

Xuri skrev:
tror även bsr har lite mer hållbarhetstänk i sina trimsteg

Knappast, inte vad gäller trim till Saab iaf. Tror inte de är bättre till Volvo.

Deras steg3 till 9-5 2.3t är nästan en katastrof, jag har sett programmet i detalj i T7 suite. ( http://trionic.mobixs.eu/ )
Bl.a så är knackdetekteringen väldigt nedsatt...höjer laddtryck för att kompensera annat osv...

Efter att ha kört ett tag med laptop uppkopplad direkt till "databoxen" och med program från Zavanto ( http://www.zavanto.com/carmonitor/ ) fick jag se äckligt mycket knack och misständningar, detta alltså trots redan väldigt nedsatt detektering i mjukvaran hmm
Jag vill inte ens se resultatet med original detekteringen och i övrigt BSR's steg 3...

Nu kör jag "hembränt" program med obefintligt antal knack/misständningar.

Snart etanol wink

Senast redigerat av Falcy (13 augusti 2009)

E85 TD04 Biopower, Mackanized.
Körglädje och bränsleekonomi går inte att kombinera.
Saab 9-5 2.3t "Spritskåpet" (2001)
Stefan Varberg Supraman
13 augusti 2009 · 2 300 Inlägg

Falcy skrev:

Xuri skrev:
tror även bsr har lite mer hållbarhetstänk i sina trimsteg

Knappast, inte vad gäller trim till Saab iaf. Tror inte de är bättre till Volvo.

Deras steg3 till 9-5 2.3t är nästan en katastrof, jag har sett programmet i detalj i T7 suite. ( http://trionic.mobixs.eu/ )
Bl.a så är knackdetekteringen väldigt nedsatt...höjer laddtryck för att kompensera annat osv...

Efter att ha kört ett tag med laptop uppkopplad direkt till "databoxen" och med program från Zavanto ( http://www.zavanto.com/carmonitor/ ) fick jag se äckligt mycket knack och misständningar, detta alltså trots redan väldigt nedsatt detektering i mjukvaran hmm
Jag vill inte ens se resultatet med original detekteringen och i övrigt BSR's steg 3...

Nu kör jag "hembränt" program med obefintligt antal knack/misständningar.

Snart etanol wink

Här har vi beviset på att mappning e det som e bäst och säkrast när man trimmar.

Många av firmorna som "chippar" är egentligen inte så kunniga som det kan verka, annars hade dom kunnat få det mkt bättre och säkrare även med massproduktion.
nu e det inte så utan motorerna som e chippade med deras grejer går på gränsen oroväckande ofta

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
Pelle84
13 augusti 2009 · 179 Inlägg

karlitoo skrev:
Jahha. Men hur många orginal 850 R pallar 346 hästar, även om chippet är hur bra som helst ??
Turbon hänger verkligen inte med dit och inte för att tala om stakar, spridare? m.m

Det kan ju vara farligt om något e bättre än Autotech:rolleyes: Okej turbon va en 19T  annars va det samma grejor som Bsr/Autotech och oöppnad motor

pwei Mr.
13 augusti 2009 · 253 Inlägg

*suck* Det många inte verkar førstå ær att de 4 øversta (2 før varje chipp) graferna ær newton medans de undre ær HP.
Kolla på siffrorna uppe till vænster på grafen så fattar ni... Kolla inte bara på den øversta grafen och tro att det ær BSR och att de undre ær Autotech... jisses... hur dum får man va...

Senast redigerat av pwei (13 augusti 2009)

Köpes:
18T Turbo
Xuri One Man Clan
13 augusti 2009 · 4 287 Inlägg

Stefan Varberg skrev:

Falcy skrev:

Xuri skrev:
tror även bsr har lite mer hållbarhetstänk i sina trimsteg

Knappast, inte vad gäller trim till Saab iaf. Tror inte de är bättre till Volvo.

Deras steg3 till 9-5 2.3t är nästan en katastrof, jag har sett programmet i detalj i T7 suite. ( http://trionic.mobixs.eu/ )
Bl.a så är knackdetekteringen väldigt nedsatt...höjer laddtryck för att kompensera annat osv...

Efter att ha kört ett tag med laptop uppkopplad direkt till "databoxen" och med program från Zavanto ( http://www.zavanto.com/carmonitor/ ) fick jag se äckligt mycket knack och misständningar, detta alltså trots redan väldigt nedsatt detektering i mjukvaran hmm
Jag vill inte ens se resultatet med original detekteringen och i övrigt BSR's steg 3...

Nu kör jag "hembränt" program med obefintligt antal knack/misständningar.

Snart etanol wink

Här har vi beviset på att mappning e det som e bäst och säkrast när man trimmar.

Många av firmorna som "chippar" är egentligen inte så kunniga som det kan verka, annars hade dom kunnat få det mkt bättre och säkrare även med massproduktion.
nu e det inte så utan motorerna som e chippade med deras grejer går på gränsen oroväckande ofta

Jag kan säga som så här, vet inte hur motorkunniga ni är....men
när vi var på trollhättan hos autotech för mappning av en s40 steg 4-5 å chippning av en s40 t4 steg 1...

Steg 4-5:an bänkades i somras...efter 7000 rpm å  1.2-1.3 bar om jag inte missminner mig så låg den på lambda 1 på e85... vad tycker ni om de? 

edit: kollade nu på atech hemsida... steg 5 ska ge 350 häst å 520 nm... de gav 280häst  med värre spec än dom anger på hemsidan.....

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
pr0ny
15 augusti 2009 · 99 Inlägg

Sharky skrev:
Detm som fascinerar mig är att BSR och A-Tech är så lika. Det är i princip helt omöjligt att med två olika programvaror komma så lika.

/Göran

Jag va rätt trött då hoppas jag, tokfel hadde jag iaf smile


Edit, igen haha tongue grafen jag pratar om.

Senast redigerat av pr0ny (15 augusti 2009)

torpis Forummoderator
15 augusti 2009 · 10 572 Inlägg

Spiike skrev:

torpis skrev:

Spiike skrev:
jävla tur att man har bsr då, ja som tänkte skaffa autotech tongue

Förklara tänket så vi förstår vad du menar

som man kollade på bilden så va BSR lite vassare knappt någon skillnad, jag vet vad autotech är, dom gör bra saker, men när man ändå har bsr chip monterat varför byta då? jag funderade på byta till autotech men varför ska jag göra det nu? får ett ganska exakt likvärdigt chip som jag redan har

Precis men det står det ju inte i första inlägget därför jag frågade...

Om det knappt är någon skillnad så är det ju inte "jävla tur att man har bsr"  eller hur smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
torpis Forummoderator
15 augusti 2009 · 10 572 Inlägg

Sharky skrev:
Detm som fascinerar mig är att BSR och A-Tech är så lika. Det är i princip helt omöjligt att med två olika programvaror komma så lika.

/Göran

Knacksensor är fina grejor wink

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
D_Carlsson Bonntrimmare
16 augusti 2009 · 620 Inlägg

Dansken- skrev:

Xuri skrev:

Stefan Varberg skrev:
Här har vi beviset på att mappning e det som e bäst och säkrast när man trimmar.

Många av firmorna som "chippar" är egentligen inte så kunniga som det kan verka, annars hade dom kunnat få det mkt bättre och säkrare även med massproduktion.
nu e det inte så utan motorerna som e chippade med deras grejer går på gränsen oroväckande ofta

Jag kan säga som så här, vet inte hur motorkunniga ni är....men
när vi var på trollhättan hos autotech för mappning av en s40 steg 4-5 å chippning av en s40 t4 steg 1...

Steg 4-5:an bänkades i somras...efter 7000 rpm å  1.2-1.3 bar om jag inte missminner mig så låg den på lambda 1 på e85... vad tycker ni om de? 

edit: kollade nu på atech hemsida... steg 5 ska ge 350 häst å 520 nm... de gav 280häst  med värre spec än dom anger på hemsidan.....

Om det har blivit fel med din bil har du väl ringd och pratat med AutoTech, så felet kan bli fixat, eller? Vad jag vet är de mycket måna om att ha nöjda kunder.

350hk i motorn är dom 280hk bänkade på hjulen eller på motorn???
förstår inte vad allt snack är om? grafen på förstasidan i tråden visar ju tydligt att chippen är lika som bär hmm

Senast redigerat av D_Carlsson (16 augusti 2009)

Ingen minns tusen hk på pallbockar eller på ett papper för det är på gatan som respekten vinns! FiveStarRacing
Tack till
StreetPerformance
SpecialSvarv
Xuri One Man Clan
16 augusti 2009 · 4 287 Inlägg

Dansken- skrev:

Xuri skrev:

Stefan Varberg skrev:

Här har vi beviset på att mappning e det som e bäst och säkrast när man trimmar.

Många av firmorna som "chippar" är egentligen inte så kunniga som det kan verka, annars hade dom kunnat få det mkt bättre och säkrare även med massproduktion.
nu e det inte så utan motorerna som e chippade med deras grejer går på gränsen oroväckande ofta

Jag kan säga som så här, vet inte hur motorkunniga ni är....men
när vi var på trollhättan hos autotech för mappning av en s40 steg 4-5 å chippning av en s40 t4 steg 1...

Steg 4-5:an bänkades i somras...efter 7000 rpm å  1.2-1.3 bar om jag inte missminner mig så låg den på lambda 1 på e85... vad tycker ni om de? 

edit: kollade nu på atech hemsida... steg 5 ska ge 350 häst å 520 nm... de gav 280häst  med värre spec än dom anger på hemsidan.....

Om det har blivit fel med din bil har du väl ringd och pratat med AutoTech, så felet kan bli fixat, eller? Vad jag vet är de mycket måna om att ha nöjda kunder.

Jag orkar inte ta hela storyn... men vi åkte 50 mil enkel resa för å mappa en kärra å chippa en..
bilen som skulle mappas för andra gången med lite häftigare grejer på...då hade dom glömt å säga att diverse grejer i soppasystemet skulle bytas ut innan... då hade han ändå beställt,stakar.koppling,kammar osv... så dom fick byta grejerna å mappa kärran...resultatet blev att kl 08 lämnade vi bilen..23.30 åkte vi hem " de är något som motar" sa dom...kom tillbaka när du har fixat de fick vi som svar...åkte 50 mil hem igen med en bil som inte gick bättre på vägen hem än vad den gjorde upp typ..
lite kortfattat... han som äger bilen kör inte dit igen kan jag säga...å han har lagt rätt mycke stålar hos dom å ändå så fimpar dom att..

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Xuri One Man Clan
17 augusti 2009 · 4 287 Inlägg

Dansken- skrev:

Xuri skrev:

Dansken- skrev:

Om det har blivit fel med din bil har du väl ringd och pratat med AutoTech, så felet kan bli fixat, eller? Vad jag vet är de mycket måna om att ha nöjda kunder.

Jag orkar inte ta hela storyn... men vi åkte 50 mil enkel resa för å mappa en kärra å chippa en..
bilen som skulle mappas för andra gången med lite häftigare grejer på...då hade dom glömt å säga att diverse grejer i soppasystemet skulle bytas ut innan... då hade han ändå beställt,stakar.koppling,kammar osv... så dom fick byta grejerna å mappa kärran...resultatet blev att kl 08 lämnade vi bilen..23.30 åkte vi hem " de är något som motar" sa dom...kom tillbaka när du har fixat de fick vi som svar...åkte 50 mil hem igen med en bil som inte gick bättre på vägen hem än vad den gjorde upp typ..
lite kortfattat... han som äger bilen kör inte dit igen kan jag säga...å han har lagt rätt mycke stålar hos dom å ändå så fimpar dom att..

Tja, om inte motorn får tillräckligt med soppa, då är det svårt att få ett bra resultat, men mest av allt låter det som att något har blivit fel i kommunikationen.
Men jag hoppas du har fått ordning på bilen nu.

Inte min kärra vi pratar om utan bästa polaren.. jag hängde bara med för att kunna hjälpa till å köra hem på natten igen...

Nja soppa fick den för dom fick installera både soppapump, spridare,bränslerör å annat sket när vi var där...vilket dom glömt å dom glömde även säga att han skulle ha en annan modell av lmm...
han är bilmek på volvo sen 5 år tillbaka men fick betala för att dom nu skulle montera allt....

ja fel från deras sida...han var lovad att bilen skulle köras i bänken också..

han ringde flera gånger för å beställa grejer å boka tid för han byggde efter deras concept.
dom glömde å berätta flera gånger....

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
Xuri One Man Clan
17 augusti 2009 · 4 287 Inlägg

som sagt...stakar,kammar,turbo osv var redan bytt...den skulle bara dit för å mappas då han byggde efter deras steg...dom hade glömt säga att hela bränslesystemet skulle dras om från tank till railen,annan btr,spridare...Lmm...

detta var mappning nr 2... han hade varit där sommaren innan..

Senast redigerat av Xuri (17 augusti 2009)

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang