Köptips: Min drömbil

appotinn
25 augusti 2009 · 6 Inlägg

Jag har tänkt byta bil då våra körförhållanden och krav på bil har ändrats sedan vi flyttade från stan.
Har nu en Saab 900 185hk 2.0l turbo från -95

Jag hade tänkt en bil i prisklassen 40-50000:- och har en hel del krav på den tongue

Den skall vara bränslesnål, om den drar lite mer i stan gör det inget eftersom vi kör mest landsväg. Kör ecodrivning men kan uppskatta lite effekt, är trots allt van vid turbosaaben wink

Troligtvis letar jag efter bensinare då skatten är så oförlåtande på äldre dieslar.

Den skall  vara säker, Abs och krockkuddar så klart och gärna antisladd, 3 eller helst 4 stjärnor i NCAP.

Gärna en hyfsat rymlig bli, mindre kombi eller halvkombi, men sedan är inte uteslutet.

Viktigt är att komforten och kvaliten skall vara bra
, vill inte ha en skramlig plåtlåda. En riktig bil med kvalite i detaljer och klassisk design är vad jag är ute efter! smile


Har funderat lite på någon merca typ c180 eller bmw 316i, men är lite osäker på om det finns några snåla motoralternativ som ändå är bra.
Blev också sugen på en volvo v40 1.8i men har hört om problem med igensotning på mitsubishis gdi-motor.

Hoppas någon har bra tips på vilken bil som kan passa mina behov!

Med Vänlig Hälsning

FireTraXX DFFL
25 augusti 2009 · 9 020 Inlägg

Audi A4 1.8T B5.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
JaggaChafen Tesla Senior Technician
25 augusti 2009 · 2 307 Inlägg

låter ju typ som om du har den bilen du söker egentligen kanske gå upp till en 9-3a

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
Remiss
25 augusti 2009 · 1 339 Inlägg

Ingen rostmerca är att rekommendera, V40 har jag hört mest bra saker om.

Tinoz 10 sec före dig...
25 augusti 2009 · 540 Inlägg

Skoda octavia RS. låter som något. eller om du ska ha en snål bil kör diesel!!

appotinn
25 augusti 2009 · 6 Inlägg

Tack för snabba svar!

Har kommit fram till att diesel inte är helt uteslutet, tror vi sparar in det då vi säker kör 3000mil per år cool

Vad tror ni om audi a3 vs golf IV?

hedley Saaboholic
25 augusti 2009 · 3 129 Inlägg

v70 tdi.. min fabror har en sådan med kcr box i ligger på 0.5 landsväg och 0.6 max 0.7 i stan smile

"Liberty of thought is the life of the soul"
Saab 9-5 Aero SC "Clean" (2005)
appotinn
25 augusti 2009 · 6 Inlägg

Volvo740an skrev:
Ingen rostmerca är att rekommendera, V40 har jag hört mest bra saker om.

Hört något om 1.8i motorn? Är sugen på en v40 men vill i så fall ha en sådan motor.

torpis Forummoderator
25 augusti 2009 · 10 576 Inlägg

Ta detta i din blogg och starta en köprådstråd när du bestämt dig för en eller max ett par modeller.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang