Hur lång tid tar det innan böteslappen kommer?

Hornet85
26 juli 2009 ·

För att dom ska kunna dra in körkortet vid en hastighets kammera så måste dom väl kunna identifiera föraren rätt väl?
Dumt om man lånar ut bilen och man själ blir va med kortet för att någon annan kör :S

Fellow
26 juli 2009 · 1 581 Inlägg

Hornet85 skrev:
För att dom ska kunna dra in körkortet vid en hastighets kammera så måste dom väl kunna identifiera föraren rätt väl?
Dumt om man lånar ut bilen och man själ blir va med kortet för att någon annan kör :S

Det är inte ägaren av bilen som åker dit utan föraren. Kan föraren inte identifieras så sker inget.

kallabaz
26 juli 2009 · 362 Inlägg

EnigmaBegins skrev:
Jag väntar faktiskt också på en böteslapp, men jag har slappnat av nu. körde förbi en kamera för en månad sedan som såg ut att blixtra till men det minnet kan vara korrupt. Det gäller bara böter? inget indraget körkort väl? det var bara ca 8 km/h över hastighetsgränsen.

Jag lovar dig, du märker när det blixtrar eller inte.

Jag blev fotad för ett år sedan och det har fortfarande inte kommit någon, även morsan blev fotad och fick inget.

EnigmaBegins Motlem
25 augusti 2009 · 23 Inlägg

Martin 9-3 skrev:

EnigmaBegins skrev:
Jag väntar faktiskt också på en böteslapp, men jag har slappnat av nu. körde förbi en kamera för en månad sedan som såg ut att blixtra till men det minnet kan vara korrupt. Det gäller bara böter? inget indraget körkort väl? det var bara ca 8 km/h över hastighetsgränsen.

Hur avläste du din hastighet? Med bilens mätare eller GPS?

De flesta bilar visar iaf +5 på mätaren så det kan vara troligt att du låg precis på gränsen, att det togs foto men de inte skickar böter.

Känner en som sa sig köra bara 5 över på bilens mätare när det togs foto men att det inte kommit någon böteslapp och det måste vara ett år sedan nu.

Ja jag läste av på mätaren så fort jag upptäckte att kameran susade förbi

Jag har läst lite, och kamerorna stängs tydligen av och på eftersom de som övervakar alla kameror i hela Sverige och sitter i norrland någonstans är underbemannade och kan bara övervaka ett par kameror per dag eller vecka. Alltså är bara några av alla fartkameror i Sverige aktiva på samma gång.

EnigmaBegins Motlem
25 augusti 2009 · 23 Inlägg

Fellow skrev:

Hornet85 skrev:
För att dom ska kunna dra in körkortet vid en hastighets kammera så måste dom väl kunna identifiera föraren rätt väl?
Dumt om man lånar ut bilen och man själ blir va med kortet för att någon annan kör :S

Det är inte ägaren av bilen som åker dit utan föraren. Kan föraren inte identifieras så sker inget.

Om man döljer ansiktet så kan man alltså köra hur fort man vill förbi de där plåtburkarna utan att någonting alls händer? De söker inte upp ägaren och frågar vem han lånat ut den till då eller ngt i den stilen?

Senast redigerat av EnigmaBegins (25 augusti 2009)

gamlingen
25 augusti 2009 · 5 198 Inlägg

hmm.. det är ingen som sitter och övervakar kamerorna, allt sker med automatic.  Och det är ff endast föraren som kan ges böter och bilägaren är INTE skyldig till att tala om vem som körde.

EnigmaBegins Motlem
29 augusti 2009 · 23 Inlägg

gamlingen skrev:
hmm.. det är ingen som sitter och övervakar kamerorna, allt sker med automatic.  Och det är ff endast föraren som kan ges böter och bilägaren är INTE skyldig till att tala om vem som körde.

Asså, jag menar inte att de sitter och kollar på vägen och trycker på en fottoknapp för att fotta en som kör fort. De har väl en lista på inkommande fortkörningar, och den listan kanske bara fylls upp av ett par aktiva kameror per dag. Eller vad vet jag^^

pnorberg
29 augusti 2009 ·

Fellow skrev:
Fan tog drygt 2 veckor att få hem min böter. 4000 kr för 108 km/h på 70 vägbig_smile
Inväntar indraget körkort nu men först ska dem göra en utredning hur lång tid det blir.
Sen får jag yttra mig min historia och mina behov av körkort=)

Tydligen kan en sådan historia ta år, en vän hade för ca 5 år sedan råkat ut för en dålig dag med polisen, han fick indraget körkort för lite mer än ett halvår sedan.
Så sånt kan ta tid...

RobinNilsson
29 augusti 2009 · 369 Inlägg

volvo_karlsson skrev:
jo jag blev plåtad för första gången av en mobil fartkamera den
26 juni och har fortfarande inte fått nån lapp hem i brevlådan.
tycker det är lite konstigt.

nu till frågan:
är det nån mer än jag som blivit fotad av en mobil
eller fast kamera, och hur lång tid det tog för er innan
ni fick böteslappen hem?

det har ju liksom gått fyra veckor nu och vet inte än om
jag "klarat" mig, eller om jag inte ska slappna av än?

vore tacksam för svar....

1.5 veckor tog det för mig innan jag fick brevet i brevlådan.. Mvh

åh va man myser, när turbon den pyyser =)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang