Hjälp med kabeldragning volvo 855!

T-RÖD Hifi Freak
31 augusti 2009 · 462 Inlägg

Shit vilken diskution det kan bli av en sån liten grej. Alltså. Ja jobbar med detta varje dag och har gjort i ca 10år nu. Tro mig ja har mätt och testat.... Finns ingen generator som laddar så mycket så det krävs 50mm2 tom med 33mm2 är överdrivet stor.

Och ja självklart om du inte har ett skiljerelä så hämtar den ström från fram. Om batteriet bak är dåligt. Men ja tar för givet att man kör med friska batterier. Annars är ju vitsen med dubbla batterier borta.

Samma som i en annan tråd. Där va det tjaffs om att man inte ska köra med säkringar. För det blir en flaskhals... Jo eller hur. Blir ingen flaskhals. Har mätt på det också. Det är bara att folk tror det. För dom ser den feta kabeln och den tunna tråden i säkringen. Hjälp vilken spänningsförlust ja får här.... Finns ingen förlust. Inte ens mättbart. Och du lär ju absolut inte höra någon skilnad när det är så lite så det inte går o mäta fram....

Självklart säger Brl mfl att du ska ha 50mm2. Dom kännar mer pengar på o sälja 50mm2 till dig än 33mm2

Om du inte tror mig. Och är el.kunnig Mätt så lär du få fram samma svar som mig..... Mattematik.. svårare än så är det inte...  Presis som att 3st 6,5" är större än 1st 10" Försök o få in det i huvudet på folk. En högtalare flyttar luft. Svårare än så är det inte. Det är ingen Magi....

Men lycka till med det bygge.

Vad blir det för system?

Mvh Andreas

Has
1 september 2009 · 191 Inlägg

Ja, och jag frågade ju bara om ett hål till motorrummet roll
Och sen är det ju så att alla har egna uppfattningar om det mesta. Jag menar skitsak egentligen,
jag har den uppfattningen att det är dumsnålt att chansa. bättre att ha marginalerna på sin sida,
jag har dessutom aldrig klagat över att just 50mm är dyrt, några hundra spänn hit och dit bryr jag mig inte det minsta om!

Klart dom tjänar pengar på att sälja grejjer till mig, men nu så har jag fått råd av utomstående som inte tjänar ett öre på att BRL säljer "dyra" grejjer till mig. Så nu drar vi ett sträck där, för tänker inte ta en diskussion som kan pågå i evigheter. Smaksak egentligen.

Blir 2 kicker L7 som jag nämnde tidigare, med en Gas c1 för tillfället tills det byts ut mot ngt större.
Pioneer dubbeldin som huvuvenhet, dls i dörrar, 1.9F kondensator samt ett Banner batteri i skuffen.
Det mesta är redan draget och fastskruvat väntar bara på säkringar cool





T-RÖD skrev:
Shit vilken diskution det kan bli av en sån liten grej. Alltså. Ja jobbar med detta varje dag och har gjort i ca 10år nu. Tro mig ja har mätt och testat.... Finns ingen generator som laddar så mycket så det krävs 50mm2 tom med 33mm2 är överdrivet stor.

Och ja självklart om du inte har ett skiljerelä så hämtar den ström från fram. Om batteriet bak är dåligt. Men ja tar för givet att man kör med friska batterier. Annars är ju vitsen med dubbla batterier borta.

Samma som i en annan tråd. Där va det tjaffs om att man inte ska köra med säkringar. För det blir en flaskhals... Jo eller hur. Blir ingen flaskhals. Har mätt på det också. Det är bara att folk tror det. För dom ser den feta kabeln och den tunna tråden i säkringen. Hjälp vilken spänningsförlust ja får här.... Finns ingen förlust. Inte ens mättbart. Och du lär ju absolut inte höra någon skilnad när det är så lite så det inte går o mäta fram....

Självklart säger Brl mfl att du ska ha 50mm2. Dom kännar mer pengar på o sälja 50mm2 till dig än 33mm2

Om du inte tror mig. Och är el.kunnig Mätt så lär du få fram samma svar som mig..... Mattematik.. svårare än så är det inte...  Presis som att 3st 6,5" är större än 1st 10" Försök o få in det i huvudet på folk. En högtalare flyttar luft. Svårare än så är det inte. Det är ingen Magi....

Men lycka till med det bygge.

Vad blir det för system?

Mvh Andreas

Volvo 855 T-5R "Plommon" (1995)
busfabror www.ljudbyggaren.se
1 september 2009 · 504 Inlägg

T-RÖD skrev:
Shit vilken diskution det kan bli av en sån liten grej. Alltså. Ja jobbar med detta varje dag och har gjort i ca 10år nu. Tro mig ja har mätt och testat.... Finns ingen generator som laddar så mycket så det krävs 50mm2 tom med 33mm2 är överdrivet stor.

Och ja självklart om du inte har ett skiljerelä så hämtar den ström från fram. Om batteriet bak är dåligt. Men ja tar för givet att man kör med friska batterier. Annars är ju vitsen med dubbla batterier borta.

Samma som i en annan tråd. Där va det tjaffs om att man inte ska köra med säkringar. För det blir en flaskhals... Jo eller hur. Blir ingen flaskhals. Har mätt på det också. Det är bara att folk tror det. För dom ser den feta kabeln och den tunna tråden i säkringen. Hjälp vilken spänningsförlust ja får här.... Finns ingen förlust. Inte ens mättbart. Och du lär ju absolut inte höra någon skilnad när det är så lite så det inte går o mäta fram....

Självklart säger Brl mfl att du ska ha 50mm2. Dom kännar mer pengar på o sälja 50mm2 till dig än 33mm2

Om du inte tror mig. Och är el.kunnig Mätt så lär du få fram samma svar som mig..... Mattematik.. svårare än så är det inte...  Presis som att 3st 6,5" är större än 1st 10" Försök o få in det i huvudet på folk. En högtalare flyttar luft. Svårare än så är det inte. Det är ingen Magi....

Men lycka till med det bygge.

Vad blir det för system?

Mvh Andreas

Du har PM....bättre än att sabba tråden...

2009 : 1x12" och ca 1300watt = 142,6 (ESPL Skivan) 2 Första Placeringar
2010 : 153,4 db på Tävling hos Ljudbyggaren i HBG med "Black'n'Blue"
www.ljudbyggaren.se
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang