Opel Speedster med Saab motor?

Hvornum
17 mars 2009 · 51 Inlägg

Har hört om diverse myter om folk som trimmat sin Opel Speedster på olika vis.
Själv har jag mig en liten plast låda på fyra hjul och tänkte ta mig an ett projekt inför nästa år att puffa till lite extra hästar till bilen.

En "myt" som jag hört om och om igen är att en vanlig rak 4:a från Saab ska passa rakt ner i Opeln (nästan) utan ett enda särskilt ingrepp.

Detta för mig låter lite lockande men samtidigt på sätt och vis ganska omöjligt tongue
Dels får man vända på motorn utgår jag ifrån då Opelns Eco motor är anpassad för mittmontering rakt på bakaxeln, och det innebär att du måste anpassa Saab motorn för att sitta "bak-å-fram" lika väl.
Eftersom att Opelns drivaxlar är anpassade för just att sitta där bak?

Men eftersom Saaben är framhjulsdriven så kanske det bara är att klämma bak den där bak och allt är som i sagornas land? big_smile

Gör lite efterforskning innan projektet planeras och drar igång på riktigt.
Mitt mål är att klämma ut runt 300-400hk ur lilla bilen och en Saab motor skulle vara en helt ok lösning smile

tetepeb
17 mars 2009 · 86 Inlägg
Hvornum
17 mars 2009 · 51 Inlägg

2,2 liters Ecotec radfyra.
Vibant Performance insug och luftfilter. 2,5-tums avgassystem med Super Trapp slutljuddämpare.

Det är det enda projektet jag fölt.


Sen har du den andra vita iof, men jag har svårt att tänka mig att all den modifikationen går under en standard kaross tongue

Senast redigerat av Hvornum (17 mars 2009)

fredrik9999
20 juli 2009 · 7 Inlägg

Hvornum skrev:
Har hört om diverse myter om folk som trimmat sin Opel Speedster på olika vis.
Själv har jag mig en liten plast låda på fyra hjul och tänkte ta mig an ett projekt inför nästa år att puffa till lite extra hästar till bilen.

En "myt" som jag hört om och om igen är att en vanlig rak 4:a från Saab ska passa rakt ner i Opeln (nästan) utan ett enda särskilt ingrepp.

Detta för mig låter lite lockande men samtidigt på sätt och vis ganska omöjligt tongue
Dels får man vända på motorn utgår jag ifrån då Opelns Eco motor är anpassad för mittmontering rakt på bakaxeln, och det innebär att du måste anpassa Saab motorn för att sitta "bak-å-fram" lika väl.
Eftersom att Opelns drivaxlar är anpassade för just att sitta där bak?

Men eftersom Saaben är framhjulsdriven så kanske det bara är att klämma bak den där bak och allt är som i sagornas land? big_smile

Gör lite efterforskning innan projektet planeras och drar igång på riktigt.
Mitt mål är att klämma ut runt 300-400hk ur lilla bilen och en Saab motor skulle vara en helt ok lösning smile

Det är faktiskt så enkelt att klämma ner en saab motor, så länge du kör med orginal växel låda i från speedstern. Dock så krävs det ett special gjort svänghjul plus att du behöver konvertera motorn till något eftermarknadsprut.

Opel Speedster "Trollspeed editon" (2001)
Hvornum
2 september 2009 · 51 Inlägg

fredrik9999 skrev:

Hvornum skrev:
Har hört om diverse myter om folk som trimmat sin Opel Speedster på olika vis.
Själv har jag mig en liten plast låda på fyra hjul och tänkte ta mig an ett projekt inför nästa år att puffa till lite extra hästar till bilen.

En "myt" som jag hört om och om igen är att en vanlig rak 4:a från Saab ska passa rakt ner i Opeln (nästan) utan ett enda särskilt ingrepp.

Detta för mig låter lite lockande men samtidigt på sätt och vis ganska omöjligt tongue
Dels får man vända på motorn utgår jag ifrån då Opelns Eco motor är anpassad för mittmontering rakt på bakaxeln, och det innebär att du måste anpassa Saab motorn för att sitta "bak-å-fram" lika väl.
Eftersom att Opelns drivaxlar är anpassade för just att sitta där bak?

Men eftersom Saaben är framhjulsdriven så kanske det bara är att klämma bak den där bak och allt är som i sagornas land? big_smile

Gör lite efterforskning innan projektet planeras och drar igång på riktigt.
Mitt mål är att klämma ut runt 300-400hk ur lilla bilen och en Saab motor skulle vara en helt ok lösning smile

Det är faktiskt så enkelt att klämma ner en saab motor, så länge du kör med orginal växel låda i från speedstern. Dock så krävs det ett special gjort svänghjul plus att du behöver konvertera motorn till något eftermarknadsprut.

Underbart, efter lite pointers och idér så verkar det luta mot en B207L med tubonetics turbo, nya stakar, kolvar och drivaxlar smile Sen lite övrigt smått å gott, blir vinterprojektet i år ^^

Käns lite som att man är en copy cat på din bil men jag hoppas det är lugnt smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang