Trimma Volvo D5

Hannu_ en armad bandit
27 augusti 2009 · 63 Inlägg

Hej har lite frågor om Volvo D5or
Finns de någon möjlighet att trimma dom mer än chippa så dom får 220hk?
Vad kan man göra för att få ut mer effekt och vrid från motorn än så?
Finns de någon som har gjort nå sånt här i en diesel?
Tycker att till bensinare finns de flera olika steg men dieseln finns de ju bara ett chip.
Hade ju varit kul och ha en D5a med typ 300Hk:)

HadesInFlames Legitimerad Hårdrockare
28 augusti 2009 · 325 Inlägg

man tycker ju att det borde funka ungefär samma som en bensinare, större tyrbos, kraftigare koppling, programvara osv. Kan hålla med om att det vore rätt tufft om du skulle ha 300 häst i en sån ett ett riktigt tokmaffigt vrid. Hoppas du lyckas smile

Var som folk får man höra jämt. Varför?? Folk är det mest korkade som finns...
BMW 335i (2007)
Rensvinf
28 augusti 2009 · 528 Inlägg

Kan det ha att göra med att en diesel inte varvas ut som en bensinare (och det har väl med dieselns egenskaper som bränsle att göra? brinner sakta,)  och att dieseln går på konstant luftöverskott så man rör inte laddtrycket på samma sätt som en bensinare utan sprutar väl oftast bara in mer diesel och hoppas på att skiten inte skakar sönder?

Sandvik
28 augusti 2009 · 547 Inlägg

Rensvinf skrev:
Kan det ha att göra med att en diesel inte varvas ut som en bensinare (och det har väl med dieselns egenskaper som bränsle att göra? brinner sakta,)  och att dieseln går på konstant luftöverskott så man rör inte laddtrycket på samma sätt som en bensinare utan sprutar väl oftast bara in mer diesel och hoppas på att skiten inte skakar sönder?

Nej.

Går att köra på mycket högre laddtryck i en diesel. Mercas gamla 3liters diesel (sitter i W124) klarar runt 3 bar ladd utan att öppna motorn ifall den är i hyffsat bra skick. Då krävs det dock att man byter ut elementet i pumpen för att den ska orka med att mata tillräckligt med bränsle. 3 bars ladd i en sån ger ca 4-500hk 7-800nm. Detta beroende på skick ock utformning av insug och avgas. Lufttempen spelar även den stor roll, så bra IC är viktigt.

Nyare dieslar som har elektroniskt styrd pump är det lite krångligare med dock. Men principerna är rätt så lika.

Senast redigerat av Sandvik (28 augusti 2009)

"What's green, has four legs and could kill you if it fell on you from a tree?"
".....What?"
"A pooltable!"
TurbOla Reservdansk
28 augusti 2009 · 6 271 Inlägg

Du får det att låta enkelt. wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
kolvas
28 augusti 2009 · 4 001 Inlägg

Sandvik skrev:

Rensvinf skrev:
Kan det ha att göra med att en diesel inte varvas ut som en bensinare (och det har väl med dieselns egenskaper som bränsle att göra? brinner sakta,)  och att dieseln går på konstant luftöverskott så man rör inte laddtrycket på samma sätt som en bensinare utan sprutar väl oftast bara in mer diesel och hoppas på att skiten inte skakar sönder?

Nej.

Går att köra på mycket högre laddtryck i en diesel. Mercas gamla 3liters diesel (sitter i W124) klarar runt 3 bar ladd utan att öppna motorn ifall den är i hyffsat bra skick. Då krävs det dock att man byter ut elementet i pumpen för att den ska orka med att mata tillräckligt med bränsle. 3 bars ladd i en sån ger ca 4-500hk 7-800nm. Detta beroende på skick ock utformning av insug och avgas. Lufttempen spelar även den stor roll, så bra IC är viktigt.

Nyare dieslar som har elektroniskt styrd pump är det lite krångligare med dock. Men principerna är rätt så lika.

ja, det går bra med högt laddtryck på gamla dieslar, jag upptäckte att jag nog kört runt i ca 1 år med icke fungerande laddtrycksstyrning på min v70, nu när jag lagat den så går den sämre sad

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Hannu_ en armad bandit
28 augusti 2009 · 63 Inlägg

tack för alla svar. men har jag fatta rätt lr fel nu att de bara är att höjja laddtrycket? smile

Sandvik
29 augusti 2009 · 547 Inlägg

TurbOla skrev:
Du får det att låta enkelt. wink

Det ÄR enkelt att trimma gamla dieslar.
Dock inte så billigt som många tror, bara byta elementet i pumpen går på 10-20 000kr beroende på bil och ifall man nöjer sig med riktigt billiga kinaelement eller mer kvalitetsgrejjer.

Har märkt att ni inte alls är lika insatta i dieslar där på andra sidan pölen.. tongue

"What's green, has four legs and could kill you if it fell on you from a tree?"
".....What?"
"A pooltable!"
Sandvik
29 augusti 2009 · 547 Inlägg

740_Hannu skrev:
tack för alla svar. men har jag fatta rätt lr fel nu att de bara är att höjja laddtrycket? smile

Nej, du kan inte bara höja laddtrycket.. Visst marginellt så funkar det. Men ska du ha ordentligt med effekt så krävs det att du byter element i pumpen. Annars räcker inte bränsletillförseln.

"What's green, has four legs and could kill you if it fell on you from a tree?"
".....What?"
"A pooltable!"
aantonn
29 augusti 2009 · 8 Inlägg

Jag har inte hittat så mkt om d5 trimning..
har inte sandvik lust att göra en snabb guide och kanske till och med en prissättning delar och grejer wink

Sandvik
29 augusti 2009 · 547 Inlägg

D5 har jag ingen koll på. Här är det Merca 300/250 som gäller. Även VWs äldre 1,9tdi som sitter i Vento är rätt vanlig att trimma här.

Vi håller oss från nyare dieslar för det mesta. Elektronisk laddtrycksstyrning och pumpstyrning gör allt så mycket krångligare och ger ingen effekt, mest ekonomi.

"What's green, has four legs and could kill you if it fell on you from a tree?"
".....What?"
"A pooltable!"
aantonn
29 augusti 2009 · 8 Inlägg

Hur gör ni på 1.9 tdi  då ?tex passat från 98?


Jag kollar vw passat och volvo d5

dock har jag inte hittat någon jag vill ha än men det kommer nog rätt snabbt:)

Sandvik
29 augusti 2009 · 547 Inlägg

98 har nyare motorn om jag minns rätt, tror det böt -95. Fram till -95 så är det vanliga att man byter ramlager, bultar till vevstakarna, elementet i pumpen, större turbo och ordentlig FMIC. Dom nyare är det oftast bara boxtrimning (KCRbox). Finns även dom som tar ruskiga effekter ur dom nyare men jag är inte alls insatt i elektronisk styrning.

"What's green, has four legs and could kill you if it fell on you from a tree?"
".....What?"
"A pooltable!"
TurbOla Reservdansk
29 augusti 2009 · 6 271 Inlägg

Sandvik skrev:
Har märkt att ni inte alls är lika insatta i dieslar där på andra sidan pölen.. tongue

Staten straffar alla privatpersoner som kör diesel, så varför köra diesel då? wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
unpatterned
29 augusti 2009 · 294 Inlägg

Går både att mappa och chippa D5orna, bästa turbo valet ligger i GT2260v, dock så är original styrboxen begränsad till 250hk/600Nm (trots mappning) men en Nira dieselsprut så har du en potent maskin wink

Vissa faller för grupptryck, men jag faller bara för laddtryck
Ford Granada "DOHC 8v Turbo" (1985)
Ford Pinto "1 av 19 i sverige" (1974)
Karlsson_1988 Lågt, snabbt och brett
2 september 2009 · 167 Inlägg

Det är ju en common rail(högtrycks) pump i D5a? då sitter pumpstyrdonet i pumpen. rent tekniskt sett så borde de va rätt svårt att få en sån att ge mer diesel, för när vi läser in data i nya styrdon så kopierar vi det från det gamla styrdonet först och massa nummer och koder ska läsas in. och läser man in fel data eller nummer där så tänds motorlampor, edc lampor m.m. men bilen kanske går bra, men ska du släcka dom är det ett nytt styrdon som gäller om jag ha fattat dom erfarna på jobbet rätt.

Ska man åka brett är de lika bra å göra de rejält!
Volvo 240 "Supra MKIV" (1975)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang