Missljud vid hög hastighet från en Saab 9-3 2.0t coupé, årsm 98.

WestlundS
9 augusti 2009 ·

Hej! Har hört mig för men ingen jag har pratat med har någon aning om var ljudet kommer ifrån. Det är ett tjutande, vinande ljud som uppkommer i hastigheter över 120.
Dock inte varje gång utan stundtals kan det gå 2-3 dagar utan ljudet för att sedan komma tillbaka när man äntligen trott att det gått över. Har som sagt en chiptrimmad saab 9-3 från 98 med vissa skavanker men jag har i princip uteslutit att ljudet kommer från bromsarna iallafall.
I början fick jag för mig att det tjutande ljudet enbart kom när bilen var kall men det kom häromdagen även efter 6 mils resa så det kommer alltså och överraskar en närsomhelst när man minst anar det i höga hastigheter.
Notera att jag har en del dåliga slangar som ska bytas ut bla tryckslangen till styrservon, kan ljudet härstamma från styrservomotorn eller något slangläckage?
Eller finns det någon fartspärr på Saab som jag inte känner till som tjuter när man kommer över vissa hastigheter som har ballat ur och låter ibland i 120, 160 och ibland inte alls?
Kom gärna med era synpunkter eller förslag på vad det kan vara, jag är rådlös för tillfället!
Tack på förhand! Mvh Simon

Grymling
7 september 2009 · 45 Inlägg

jag har samma missljud typ lite metalliskt vinande över 120 fast bara  ibland gärna när det är lite extra motvind precis som du säger och jag har en 02a

hoshi89
7 september 2009 · 17 Inlägg

Jag har en Golf III som viner på 5:e växeln. Ju högre varvtal, desto gällare viner det. Kan vara något med växellådan kanske?

Grymling
7 september 2009 · 45 Inlägg

nja det låter som om det kommer fram ifrån typ som om vinden skulle få ljud ifrån torkarbladen typ

Senast redigerat av Grymling (7 september 2009)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang