Skillnad på styrväxel volvo 940

zippoo j.grafström
10 september 2009 · 116 Inlägg

Har en litet problem. ena packboxen i styrväxeln min är helt trasig å läcker ut en massa olja vid dammaskerna som oxå gått hål i. så min fråga är att det finns ju två st styrväxlar till 940 och vet inte vilken jag ska och vilka skillnad det är på zf styrväxeln och koyo styrväxeln. Bilen är en 944 -95 ltt. skulle vara tacksam om ni kunde hjälpa mig så jag inte köper fel. // janne

tänk inte i onödan..
Sorling
11 september 2009 · 207 Inlägg

mät storleken.

epapower
11 september 2009 · 593 Inlägg

De skiljer ingenting på styrväxlarna längd..

Det är två saker som skiljer och det ena är att gängstignigen på styrstagen (därav det är olika p-ändar till dem) samt att det är olika dragning av ören på styrväxlarna. Jag höll på att krånga massor me det där på min 945 som hade koyo styrvxl. (dock finns det nästan inga koyo styrvxlar ute på marknaden då de bara satt mont. -92/-93.

Efter mkt letandet fick ja denna info av en vänlig själ på rejmes. Så får du tag på en zf styrväxel så kan du flytta över rören på den från koyon så ska de passa. (och självklart tvärtom)

Är ju likadan framvagn på 700/900-serien så det ända som kan skilja modellerna åt är som sagt hur rören är dragna och gängstigningen på styrstagen.

hoppas infon var till någon hjälp...

mvh

Senast redigerat av epapower (11 september 2009)

zippoo j.grafström
11 september 2009 · 116 Inlägg

okejokej hittat en ny styrväxel från en exakt lika dan bil med samma årmod å allt. men får väl ta lös min å kolla på dom om dom är lika=)

tänk inte i onödan..
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang