Billiga 4'' portar VART?????

Tompika
14 september 2009 · 69 Inlägg

Vart på biltema i gbg idag, tänkte småshoppa ihop lite grejer till baslådan jag skulle ha. Naturligtviss så saknar de en viktig sak, 4'' portar! Dessa säljer de tyligen inte längre. Happ tänkte jag å cruisa vidare till mekonomen för å köpa lite lampor. Men så låg ju BRL brevid å tänkte why not? Gick in å snacka snacka me kassören å fråga om priset på deras 4'' portar. De har endast en modell och den ligger på 199kr. Frågade han om de avser två stycken. Naj naj de e styck pris säger han då. jaha njaa de e inte riktigt va jag hade tänkt mig å så stack jag från den hemska butiken. Priserna där var bland de värsta jag sett. Har köpt basar för 800, mdf skivor samt dämp å tyg för 300 kr. Hade hoppats på hamna åtminstone under 1300kr när jag är klar med lådan. (visst de portar brl säljer är kanske riktigt av bra kvalite men de är inte kickers för 10.000kr jag har inskaffat så de kändes som ett överpris).

SÅ min fråga är Något tips på nån butik som säljer portar till ''normala'' priser ???

Volvo V40 2.0T Classic "TB-Edition" (2004)
M1Get
14 september 2009 · 360 Inlägg

Ett tips är att bygga en slot-port med rätt dimention istället för att köpa 4" rör.

Det är garanterat billigast!

Alpinabiturbo Kulan
14 september 2009 · 1 435 Inlägg

Ljudia har aeroportar för 109kr styck, http://www.ljudia.se/tillbehor-s82136/b … la-p79381/

Dock får du betala frakt, men du kanske sparar en hundring mot BRL. Notera att de för 109kr är lila, svarta kostar 149kr smile

BMW 523ia "Aspensilver" (1996)
BMW 535D Touring "Carbonschwarz" (2006)
BMW 740ia "Aspensilver" (1997)
Tompika
14 september 2009 · 69 Inlägg

M1Get: De låter ypperligt som en bra ide, men jag vete fasiken hur man räknar ut hur stor en slotport ska vara sad

Alpinabiturbo: De e verkligen ett steg i rätt riktning å plastfärg har jag så att de är lila spelar nada roll big_smile

Volvo V40 2.0T Classic "TB-Edition" (2004)
aakesson
14 september 2009 · 812 Inlägg

fynda.se har 90 mm från 25 kr st

http://www.fynda.se/show_kat.php?katid=180

Tompika
14 september 2009 · 69 Inlägg

aakesson: Från 199 kr till 25 kr, de e ju för fan billigare än va biltema tog för sina förr xD

Volvo V40 2.0T Classic "TB-Edition" (2004)
aakesson
14 september 2009 · 812 Inlägg

hehe, såg nu att dom hade en för 15 kr också smile

Drönirettab
14 september 2009 · 21 761 Inlägg

Men nu är det ju faktiskt en aning skillnad på portarna hog Fynda och portarna hos Ljudia/BRL/Biltema. De som finns på Fynda är bara trattar, inte med ett medföljande rör. Dessutom är knappast diametern på Fyndas trattar av standardmått så att de passar till "vanliga" basreflexrör, tex 90 mm passar inte till ett 4" rör. smile

michieff ljudfantast
14 september 2009 · 1 372 Inlägg

brl är dyrt, de listar alltid mycket mer än andra ställen på HU tex

M1Get
14 september 2009 · 360 Inlägg

Tompika skrev:
M1Get: De låter ypperligt som en bra ide, men jag vete fasiken hur man räknar ut hur stor en slotport ska vara sad

Alpinabiturbo: De e verkligen ett steg i rätt riktning å plastfärg har jag så att de är lila spelar nada roll big_smile

Det är inte så svårt om man bara vet formlen.

Att räkna ut arean på ett rör gör du med: Area = pi x radien x radien x höjden. När du väl har fått fram arean så vet du hur stor slot port du ska ha smile Tex blir arean 50 cm3 på röret så ska slot-porten vara så stor.

Såg nu att du hade fått tips på rätt billiga slot-portar dock.

Det är upp till dig hur du gör! smile

BJonsson
14 september 2009 · 4 074 Inlägg

skaffa dig en annan hobby om du inte kan köpa portar för 398:-

det är mtt tips

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!
Sandvik
14 september 2009 · 547 Inlägg

BJonsson skrev:
skaffa dig en annan hobby om du inte kan köpa portar för 398:-

det är mtt tips

Han kanske inte har billjud som hobby?
Han har köpt en bas för 800kr, tror inte han riktigt ägnar hela sin fritid åt att finjustera sitt ljud eller jaga varje möjlig 0,1dB.

Mest troligt vill han som de flesta andra få lite bättre tryck i de nedre frekvenserna bara.

"What's green, has four legs and could kill you if it fell on you from a tree?"
".....What?"
"A pooltable!"
Eberlund VW Ägare
14 september 2009 · 1 011 Inlägg

Kör till Exydos car audio på Norra gubberogatan 32. Vet att han har till rätt pengar.

Henrik Eberlund
TT-Avant
14 september 2009 · 6 851 Inlägg

M1Get skrev:

Tompika skrev:
M1Get: De låter ypperligt som en bra ide, men jag vete fasiken hur man räknar ut hur stor en slotport ska vara sad

Alpinabiturbo: De e verkligen ett steg i rätt riktning å plastfärg har jag så att de är lila spelar nada roll big_smile

Det är inte så svårt om man bara vet formlen.

Att räkna ut arean på ett rör gör du med: Area = pi x radien x radien x höjden.

?roll

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
M1Get
14 september 2009 · 360 Inlägg

TT-Avant skrev:

M1Get skrev:

Tompika skrev:
M1Get: De låter ypperligt som en bra ide, men jag vete fasiken hur man räknar ut hur stor en slotport ska vara sad

Alpinabiturbo: De e verkligen ett steg i rätt riktning å plastfärg har jag så att de är lila spelar nada roll big_smile

Det är inte så svårt om man bara vet formlen.

Att räkna ut arean på ett rör gör du med: Area = pi x radien x radien x höjden.

?roll

Kan ha varit otydlig.. Men jag menade om han vet att han ska ha ett 4" rör på 50 cm.. så räknar han ut arean på det å kan med dom måtten räkna ut hur stor porten ska vara om han gör en slot-port smile

TT-Avant
14 september 2009 · 6 851 Inlägg

M1Get skrev:

TT-Avant skrev:

M1Get skrev:

Det är inte så svårt om man bara vet formlen.

Att räkna ut arean på ett rör gör du med: Area = pi x radien x radien x höjden.

?roll

Kan ha varit otydlig.. Men jag menade om han vet att han ska ha ett 4" rör på 50 cm.. så räknar han ut arean på det å kan med dom måtten räkna ut hur stor porten ska vara om han gör en slot-port smile

Jag fundera på hur du räknar ut arean på ett rör..Som du skriver får jag det till volymen.

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
M1Get
14 september 2009 · 360 Inlägg

TT-Avant skrev:

M1Get skrev:

TT-Avant skrev:

?roll

Kan ha varit otydlig.. Men jag menade om han vet att han ska ha ett 4" rör på 50 cm.. så räknar han ut arean på det å kan med dom måtten räkna ut hur stor porten ska vara om han gör en slot-port smile

Jag fundera på hur du räknar ut arean på ett rör..Som du skriver får jag det till volymen.

haha.. nu ser jag, jag menar självklart volymen och INTE arean.  smile Var längesen man hade matte i skolan roll

christofer_k Vorsprung durch Technik
15 september 2009 · 2 432 Inlägg

Biltema  54 kr för en 26 cm  aero port

Tokken Team dBakuten
15 september 2009 · 3 453 Inlägg

M1Get skrev:

TT-Avant skrev:

M1Get skrev:

Kan ha varit otydlig.. Men jag menade om han vet att han ska ha ett 4" rör på 50 cm.. så räknar han ut arean på det å kan med dom måtten räkna ut hur stor porten ska vara om han gör en slot-port smile

Jag fundera på hur du räknar ut arean på ett rör..Som du skriver får jag det till volymen.

haha.. nu ser jag, jag menar självklart volymen och INTE arean.  smile Var längesen man hade matte i skolan roll

Som sagt AREAN räknar man ut.. Volymen på porten är ointressant.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang