Topp till b230ft

Rickardj
14 september 2009 · 37 Inlägg

hejsan, har en b230 ft som topplockspackningen och toppen flög på, och har en 530 topp, och en 405a, vilken är bäst att köra på?

basnarkoman!
bollen1986
14 september 2009 · 3 714 Inlägg

530 är väl den bättre av dom 2 men 531an den allra bästa

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM
turboforssen Telge Drifting Team
14 september 2009 · 5 398 Inlägg

den bästa är 405:an  men  då måste du flytta fördelaren sad 405:an är tillåmed bättre än 531:an original

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
Rickardj
14 september 2009 · 37 Inlägg

okey! de blir nog 405an och en k-kam, men fördelaren är redan blockmonterad!

basnarkoman!
turboforssen Telge Drifting Team
14 september 2009 · 5 398 Inlägg

Rickardj skrev:
okey! de blir nog 405an och en k-kam, men fördelaren är redan blockmonterad!

javafan  då ska du helt klart köra på 405:an tongue

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
Topper Gillar stora förgasare
14 september 2009 · 342 Inlägg

bollen1986 skrev:
530 är väl den bättre av dom 2 men 531an den allra bästa

Varför yttra dig när du inte har någon koll?

405 utan tvekan.

Full gas sparar tid!
Portar och planar Volvotoppar.
osansson
15 september 2009 · 165 Inlägg

har hört att 532 ska vara den bästa men är inte så jätte duktig på detta än... Varför är 405:an bättre, mer svanhals liknande insug eller?

Rullande projektet - BMW E36 Coupé stance/tyskstuk allmän uppfräschning
BMW 335i "E91" (2008)
PHrnfeldt Sheik Yerbouti
15 september 2009 · 1 899 Inlägg

flaket_ skrev:
har hört att 532 ska vara den bästa men är inte så jätte duktig på detta än... Varför är 405:an bättre, mer svanhals liknande insug eller?

532 är en marintopp, och jag har än så länge inte hört talats om någon som kör med det i sina bilar. Varför 405an är bättre är ja inte hundra säker på och lämnar därför frågan till någon med bättre koll.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
Topper Gillar stora förgasare
15 september 2009 · 342 Inlägg

Jag har skrevit det innan här i Forumet.
531 & 405 har samma utformning. Ja "svanhals"
531 har tydligen lite mer centrerat stift.

Full gas sparar tid!
Portar och planar Volvotoppar.
kolvas
15 september 2009 · 4 001 Inlägg

Topper skrev:
Jag har skrevit det innan här i Forumet.
531 & 405 har samma utformning. Ja "svanhals"
531 har tydligen lite mer centrerat stift.

och mera gods att ta av vid portning och mindre risk för sprickor, både mot vattenkanaler & mellan ventiler osv.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
turboforssen Telge Drifting Team
16 september 2009 · 5 398 Inlägg

531:an stift sitter längre in i förbränningsrummet å precis så att luften som passeras in kan släcka gnistan på stiftet
å på 405:an så sitter den längre ut å då händer inte detta:)

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo v70 (1997)
Volvo 960 (1991)
turboforssen Telge Drifting Team
16 september 2009 · 5 398 Inlägg

531:an stift sitter längre in i förbränningsrummet å precis så att luften som passeras in kan släcka gnistan på stiftet
å på 405:an så sitter den längre ut å då händer inte detta:)

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo v70 (1997)
Volvo 960 (1991)
turboforssen Telge Drifting Team
16 september 2009 · 5 398 Inlägg

taget från sävar smile
kort fattat så handlar det om misständningar och höga laddtryck som är rätt vanliga.

det vi kommit fram till så blåser bränslet ut stiftets gnista då wet flow flödet efter insugningsventilen styr bränslet rakt på stiftet.

det skiljer ju lite mellan 405 och 531 då 405 har stiften lite längre in i förbräningsrumet än 531 som volvo flyttade ut och därigenom så klarar sig gjutnummer som 160-398-405 sig bättre men de behöver ca 3-6 grader mer förtändning (fått info från Lacke där också där det blir liknande på sugmotorerna)

en annan åtgärd är att få stiftets bygel längre in i stiftet.

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo v70 (1997)
Volvo 960 (1991)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang