Servostyrnings problem på Mitsubishi Galant 99

DavidH
16 september 2009 · 104 Inlägg

Hej.

Det började för ca en vecka sen att det gnisslade när man svängde skarpt åt vänster men servon fungerade som vanligt i övrigt, sen börja den gnissla mer och bli lite tyngre när man kör långsamt och nu gnisslar den lägre men är riktigt tung när man kör långsamt, vid högre hastighet märker man inte mycket av det.
Jag kollade häromdan efter om servovätskan behövde fyllas på men där det stog powersteering var nivån i mitten mellan strecken så har ingen aning om vad det kan va. Tänkte höra om nån kunde vägleda mej lite så man kanske slipper lämna in den på verkstad.

Alla tipps uppskattas smile

/David

Shady_killen S40 T4
16 september 2009 · 584 Inlägg

det är nog styrväxeln som börjar ge sig eller lagret i styrväxeln men thar för mig att det går att smörja så ska det nog bli bättre men håller nog inte jätte länge.

Renault 5 "GTS" (1991)
NITROUS f.d. BMW-missbrukare
16 september 2009 · 3 180 Inlägg

Remmen till servon som är sopslut?

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
Audi 80 (1992)
BMW 323Ci (1997)
DavidH
17 september 2009 · 104 Inlägg

okej, låter som jag får lämna in den iaf, kan jag köra med den i några veckor med lite trög styrning utan att det bör förvärra något eller få något nytt att gå sönder? så jag kan vänta tills jag får mer pengar.

engolf
17 september 2009 · 3 235 Inlägg

Ta av remmen och känn om remskivan till servopumpen går tungt/glappar, kanske det är själva pumpen.
Har bilen rullat mycket?
Du kan också byta servooljan, kanske det hjälper.

Om pumpen är kass ta en titt på www.rvs.se , otroligt bra saker!

Senast redigerat av engolf (17 september 2009)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang