Skoda oktavia-98 ojämnbromsverkan.

skoda_305
4 september 2009 · 8 Inlägg

Hejsan

Mitt prob: Jag bes bilen förra veckan o fick ombes på ojämnbromsverkan bak. V 0,7 H 1,5. Så jag bytte bromsbackar o hjulcylindrar på båda sidor. ombes idag fick samma fel V 0,7 H 1,2,

Nu har jag plockat isär skiten igen o greja lite. satt på koppar pasta o kolla så allt verkar ok..

men vid kraftig in bromsning så drar den fortfarande till höger. plus att höger ligger på o blir varmt hela tiden. 

Nu har jag vänt på allt så att säga flytta brombackarna från höger till vänster. då sitter skiten fast på väster sida o sitter löst fast bättre på höger

Vad kan vara fel? o hur ska jag åtgärda de?

Tacksam för tips  snarast

Karlsson_1988 Lågt, snabbt och brett
4 september 2009 · 167 Inlägg

justera backarna på båda sidor tills de precis inte ligger på. hur ser trummorna ut?

Ska man åka brett är de lika bra å göra de rejält!
Volvo 240 "Supra MKIV" (1975)
skoda_305
4 september 2009 · 8 Inlägg

Trummorna ser bra ut, det finns ingenstans att justera på. dom ska tydligen vara självjusterande(?)

Berry Audi/Wv mek
5 september 2009 · 148 Inlägg

bromsbackar brukar ju vara ganska skottsäkra, den så kallade självjusteringen är en fjäderbelastad kil som ligger på sidan upptill, kolla så att fjädern sitter på plats! tryck även upp den innan montering så att den inte ligger på, handbromsvajrar ok?? kopparpasta tycker jag personligen funkar mer som rost-booster!! fast jag bor ju norrut ocksåsmile
annars lär det väll vara någonting med bromstrycket, lastkännande ventil eller kanske till och med nivån i behållaren!!
kanske hjälper lite

Det är inget fel på min hjulinställning, det är din inställning till mina hjul!
Polomannen VAG-tekniker
6 september 2009 · 21 Inlägg

Din lastavkännings ventil kan kärva......

baca Os Difuntos
22 september 2009 · 1 822 Inlägg

Lite OT bara, Hur fan får man loss trumman på den bilen?  jag försökte fan i 2 timmar idag och det gick fan inte. Verkade som backarna tog i i trumman (finns det grader inne i trumman som håller kvar den?)
*edit* Löste det.

Senast redigerat av baca (22 september 2009)

Guns dont kill people, Chuck Norris kills people.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang