Frågor angående basar i 850

rolle83
23 juli 2009 · 48 Inlägg

Hej, tänkte väcka lite liv i denna tråden. Har nyligen köpt mig en 850 o har tänkt att byta ut orginal ljudet mot ett bättre ljudsystem. Har än sålänge köpt fram och bakhögtalare (Infinity Reference) och dom ska jag driva med ett JBL GTO504 steg. Huvudenheten är en Pioneer DEH88RS. Det ända jag behöver nu är en bra bas och ett mono steg att driva den med men vet inte vad jag ska skaffa. Har tidigare i min gamla bmw kört med en kicker 12" L7 bas med kickers monosteg. Vad ska jag skaffa för bas för att få ett så rent och kraftfullt ljud som möjligt o så att det hörs in i bilen utan att borra i hatthyllan. Ska man köra 10", 12" 2x10" eller 2x12"? Portad eller inte? smile Ja alla tips är välkomna! Har än sålänge kickat på DLS och Kicker basar. tack på förhand!

Snoogiloo
23 juli 2009 · 685 Inlägg

Allt beror på hur pass mycket pengar du vill lägga ner.

själv kör jag med 2 st hertz 12" (es300d), lättdrivna basar (driver dom med ca 150W styck för tillfället medans jag bygger och spelar då ca 136dB!) och dom är inte så dyra heller wink

Kicker basar är vad jag har förstått (inte lyssnat på så många) basar som ger mycket tryck men inte direkt mycket välljud.


Jag har byggt en låda (portad) i rätt storlek och sen gjorde jag en större baffel som täckte hela utrymmet frammåt och har sen fogskummat runt om lådan för att få det tätt.

kan ladda upp bilder på hur jag har gjort så kanske du förstår bättre smile

är det något mer du undrar över så ere bara o skicka gästboksinlägg så ska vi se om jag kan svara på det smile ett tips är också att bli medlem på www.bilstereoforum.se då där är lite mindre nybörjare och väldigt mycket folk som vet vad dom håller på med och har testat en hel del wink och ni som är här förstå inte mig fel nu, jag vet att det finns bra folk här också smile

EDIT: laddat upp 2 bilder från när jag byggde baslådan så du ser hur jag menar smile finns i mitt galleri smile

Senast redigerat av Snoogiloo (24 juli 2009)

rolle83
24 juli 2009 · 48 Inlägg

Jag va iväg idag och köpte mig en näst intill ny bas och steg... Det blev en kicker 12" L7 i kickers egna låda tillsammans med ett Mono steg ifrån kicker 750.1. Mitt system som ska in i bilen är:

Kicker steg och bas
Infinity Reference fram (2st 5.25" + 2diskanter)
Infinity Reference bak (2st 5.25")
JBL GTO504 ska driva fram och baksystemet
Rockfordfosgate 1.0F kondensator ska hjälpa bas steget att kräma på lite extra... Kondensatorn fick jag på köpet när jag köpte infinity högtalarna och den är lite bucklig runt om i aluminiumet. Är det någon fara eller är det dumt att chansa? Fick även med någon konstig grej man skulle ha till kondensatorn för att ladda upp den? Kan de stämma?
Huvudenheten är en Pioneer DEH88RS

Har inte köpt några kablar eller något i den vägen och jag har aldrig kopplat in en kondensator förr så jag vet inte exakt vad jag behöver... De som jag tror jag behöver är:

3st lågnivåkablar (2st till mitt 4kanals steg till infinity högtalarna och 1st till kicker steget samt remote kabel?)
högtalarkablar till alla högtalar
ström kabel till 2 steg och en kondensator
jordkabel till samma som ovan?
säkringshållare, hur stark?
behöver väl också en "fördelare" som delar ut strömmen ifrån 1 kabel till 2?
Hur tjocka kablar ska jag ha?

Tänkte på att hålet till diskanterna är rätt mycke större än mina diskanter.. Har du något tips hur man löser de snabbt o smidigt utan att köpa massa dyra adaptrar? Samma gäller 5.25orna... Jag lyckas med att passa in 2 av 4 skruvhål så jag tänkte borra 2 egna hål så jag kan dra fast med egna skruvar o gängclips. Vad tror du om det? Hur ska jag smidigast dra alla kablar?

jag tänkt att köpa kablar idag och börja dra o koppla in. Tusen tack på förhand

Snoogiloo
24 juli 2009 · 685 Inlägg

Kablar..
RCA (lågnivå) behöver du 4 st till 4 kanalaren och monoblocket 1. alltså 2 PAR till 4 kanalaren och 1 till monoblocket smile
strömkablen skall vara MINST 33mm2. aldrig fel med för tjock kabel..
jordkabel. skall vara samma storlek som strömkablen, jorda gärna båda stegen och kondingen för sig. alltså 3 jordkablar, går även att jorda bara stegen.
högtalarkablar. 2,5mm2 räcker bra till både basen och högtalarna.

Remote kabel, det finns ju på din HU skulle jag tro då 99% av HU har det. den drar du med 0,75mm2 kabel eller gör som jag och drar en 1.5mm2 kabel eftersom 0,75 går itu så jävla lätt bara man rör på den tongue

var du behöver säkra av kablarna när du har konding vet jag faktiskt inte riktigt då jag inte har kört med konding, men en 33mm2 kabel får säkras med 160A säkring. så den frågan får du tyvär ställa till någon som kört med konding smile men ja det stämmer att du skall få en liten resistor som du skall ladda upp kondingen med.

om du skall använda kondingen vill jag inte svara på, vet inte hur känsliga dom är hmm

Fördelaren till kablarna finns det många olika att välja mellan. bara att gå in på tex www.blekingebilradio.se och kolla på "tillbehör" och sen "distributionsblock" så får du upp olika där smile

kablarna finns det många trådar om här på forumet som visar var man skall dra det tongue men jag har dratt min på passagerar sidan, rätt så enkel att komma åt. bara kolla på torpedväggen bakom stötdämparen (?) så ser du en gummi plopp där som du kan gå igenom smile sen drar du den bara under listerna längs hela bilen. jag har strippsat fast min kabel utanpå original kabelkanalen då den är rätt så full med kablar redan.

Sen när du drar kablarna så får du tänka på att lågnivå kablarna INTE skall ligga tillsammans med ström kablarna. min ligger utanpå original kabelkanalerna precis som strömkablen fast på förarsidan istället.

Rätta gärna mig om jag skrivit fel någonstans, är lite trött tongue

Senast redigerat av Snoogiloo (24 juli 2009)

Xoff Volvo tönt... =)
24 juli 2009 · 2 344 Inlägg

säkringen är densamma med som utan konding... storleken på jorden skall minst vara samma som +!

850 har en ganska bra fördragen "robot" slang från motorrummet till kupén, ganska smidig att använda... inre mynning är precis bakom pedalerna, yttre mynning är precis under ABS enheten... den är tom så det finns gott om plats att använda, dock fick jag byta slangen mot min ström kabel då jag kör med 50mm2...

annars så är ovanstående talare ganska rätt på spåret...

http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … ;cat=56871 där är lite blandade bilder på hur jag gjorde...

Senast redigerat av Xoff (24 juli 2009)

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
Snoogiloo
24 juli 2009 · 685 Inlägg

mjo jag använde den ingången också först men eftersom jag hade ingångarna på steget på högersidan så var jag tvungen att byta sida.  men skall jag vara ärlig så var den på passagerarsidan lättare att komma åt enligt mig smile

och då skall kablen säkras av MAX 30 cm ifrån batteriet med MAX 160A säkring smile

rolle83
24 juli 2009 · 48 Inlägg

hur och var satte ni delningsfiltren och diskanterna? Hålet för diskanterna är för stort och delningsfiltren får inte plats framtill? smile

Snoogiloo
24 juli 2009 · 685 Inlägg

Jag har inte slängt i mitt kitt ännu tongue har inte en aning om hur jag ska bygga dörrarna då jag aldrig byggt dörrar någon gång :S men delningsfilterna går att få in under handsfacket (under kåpan där sitter) och sen kan man väll bara sätta fast någonting i original hålen så att hålet blir mindre? om du nu vill ha det osynligt asså, annars kan man göra som jackoo gjorde i sin flickväns bil och bygga om gallerna till diskant hålen och sätta fast diskantkoppen ovanpå smile

rolle83
24 juli 2009 · 48 Inlägg

Hej sitter i garaget nu och sliter med kablarna. Hur ska jag lyckas få igenom högtalarkabeln ifrån dörren in till bilen? De sitter en jobbig kontakt där för orginal högtalarna, elhissarna och c-låset

Snoogiloo
24 juli 2009 · 685 Inlägg

Borra ut 2 oanvända stift och trä igenom kabeln där. pilleri jobb men det funkar smile

rolle83
25 juli 2009 · 48 Inlägg

haha det e för mycke pill för mig smile får knappt plats nog att arbeta på som det är nu. Jag löste de med en fuling men det ska nog gå tror jag... För borra orkar jag verkligen inte jobba mig med sad puhhhh

rolle83
25 juli 2009 · 48 Inlägg

då har man brottats med fram och bakdörrarna och dragit kablar. FYYY säger jag, not so funny... Va sjukt mekigt att få kabeln ifrån dörren och in i bilen. Nu när jag testade högtalarnas passform så verkar hålet vara för stort bak och skruvhålen matchar inte riktigt in där fram. Men jag tänkte borra 2 egna hål fram och dra med egna skruvar men det funkar ju inte där bak så då måste jag nog krypa till korset och köpa en adapter för det. Någon som har någon annan lösning eller vet var dom säljs till ett rimligt pris? Skulle även behöva få tag på en ANL säkringshållare och ett prylfack under stereon. smile

rolle83
25 september 2009 · 48 Inlägg

någon som vet hur jag ska göra för att koppla ihop min iphone till min pioneer deh-P88RS? smile tack på förhand

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang