Märklig tomgång s60 t5, konstiga ryckningar?

dulken
30 juli 2009 · 63 Inlägg

Jo som sagt, när det är kallt ute och bilen har stått, tex över natten, och så startar man den så är tomgången helkonstig. Den pendlar väldigt mycket, och varvar man så låter det som att den inte går på alla cylindrar. Har bytt till nya original stift men det blev inte bättre. Dock nu när det är varmt ute så är det inga problem alls. Någon som har något förslag på vad det kan vara??

Senast redigerat av dulken (25 september 2009)

Volvofarfar
31 juli 2009 · 1 312 Inlägg

Har för mig att dessa har separata tändspolar..kan va en av dom som håller på att lägga av...kolla felkoder,.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.
infront_off
31 juli 2009 · 21 Inlägg

låter som om de kan vara kallstarts ventilen, för den ska öka bränslemängden då den är kall, och gör den ej de får den mängden soppa den ska ha då den är mer varm.. för den kvamnar när du gasar va? = för lite soppa. MVH/Tobbe

Vi är inte sega i norrland vi har bara inte brottom :D
dulken
31 juli 2009 · 63 Inlägg

ja eller den dör som inte utan den går inte på alla cylindrar låter det som, och så luktar det soppa lite grann.. så tändspolarna låter ju inte helt, men varför går den bra efter ett tag? borde den inte gå så dåligt hela tiden om det är de?

megastreetracer
31 juli 2009 · 283 Inlägg

har en kompis me samma problem, han bytte någon av spolarna:)

...
JOCKE_ST
31 juli 2009 · 212 Inlägg

nu har jag ju visserligen en focus men min gjorde exakt som du beskriver och då var det först en spridare som det var dåligt flöde i... andra gången det hände var det toppapackningen som hade gått isönder... eftersom jag har en volvomotor i min så är det kanske inte helt omöjligt? hoppas dock för din skull att du har ett annat lättare/billigare fel! men det var det som gjorde att min gick sig så i alla fall! spridaren är ju svårt att få reda på om man inte lämnar iväg den men håll koll på vatten nivån i exp. kärlet så kan du ju mest troligt utesluta toppapackningen på d viset!

lycka till!

mvh jocke

Senast redigerat av JOCKE_ST (31 juli 2009)

NO PAIN NO GAIN!
Kan man gasa för mycket?
dulken
17 augusti 2009 · 63 Inlägg

Okej kanske tändspolarna då, men hur kollar jag om det är någon av dom som börjar vara kass?

Volvofarfar
17 augusti 2009 · 1 312 Inlägg

Tar ur stiftet och kollar om det är något som ä blött, då vet du vilken spole det är.. :-)
eller så kollar du felkoderna...så får du reda på vilken tändspole det är, mvh

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.
dulken
25 september 2009 · 63 Inlägg

Märkte även nu när jag var ute och körde lite hårdare att den har lust att rycka till lite grann när man drar ur den, kan det ha nåt att göra med felande tändspole det  också? eller kan det vara nåt annat skit? det är inte några jätteryckningar men klart märkbara och väldigt irriterande.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang