Skakningar i bil efter litet missöde.

Novemuna
26 september 2009 · 98 Inlägg

Tjenare, var ute o körde lite idag och hamnade på en skogsväg med en del rötter som stack upp längs vägen, på ett ställe var det en lite större rot så jag skulle undvika att köra över och vrider åt vänster där det tydligen var en mindre sten.. cirka 15-20 cm hög som jag råkar kör över istället.

Och efter detta märkte jag att det skakade lite i ratten men tänkte inte mer på det, men när jag skulle hämta syrran i linköping så märktes det när man gasade på att det skakade/vibrerade allt mer i bilen och ratten speciellt i hastigheter runt 110 - 130 och det känndes även då man bromsade in ifrån dessa hastigheter.

Så jag undrar helt enkelt om det är styrleden som sagt sitt eller om det är något annat som fått sig en redig snyting? (har kollat luft, även luftat dem och sedan fyllt på)

Kan informera er om att jag har en saab 900 2.0T -97:a (fick anmärkning att styrleden var glapp vid senaste servicen som ägde rum den 17 augusti i år)

Mvh Daniel.

Saab 900 2.0T "179 Hästarn" (1997)
TobbeE_87 Fritidsforskande yrkesförare
26 september 2009 · 938 Inlägg

Låter mer som om nåt blivit skevt, kanske en fälg som inte längre är helt rund...

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**
Mack Forum- och sitemoderator
26 september 2009 · 26 180 Inlägg

Kolla även att ingen balanseringsvikt från nån fälg har lossnat.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Novemuna
26 september 2009 · 98 Inlägg

Okej, hur ser dessa ut ifall jag ska kolla upp det och vart sitter de ?

Saab 900 2.0T "179 Hästarn" (1997)
Novemuna
26 september 2009 · 98 Inlägg

TobbeE_87 skrev:
Låter mer som om nåt blivit skevt, kanske en fälg som inte längre är helt rund...

okeej.

Saab 900 2.0T "179 Hästarn" (1997)
Mercedes_c180
26 september 2009 · 66 Inlägg

det är dom små fyrkanterna som är fastlimmade på fälgen ir fast knakadde mellan gymmit och fälgen

Children-Of-Bodom . : F a d e r a t o r : .
26 september 2009 · 5 042 Inlägg

Mercedes_c180 skrev:
det är dom små fyrkanterna som är fastlimmade på fälgen ir fast knakadde mellan gymmit och fälgen

Kallas vikter ...

C H E V R O L E T <3
Novemuna
26 september 2009 · 98 Inlägg

Mercedes_c180 skrev:
det är dom små fyrkanterna som är fastlimmade på fälgen ir fast knakadde mellan gymmit och fälgen

Okej, men efter lite tänkande så tror jag faktiskt inte det är vikterna som lossnat eller att fälgen är skev utan att framvagnsinställningen har blivit fel helt enkelt.

Saab 900 2.0T "179 Hästarn" (1997)
henke_99 Offroad Racing
27 september 2009 · 3 122 Inlägg

Felaktig framvagnsinställning brukar inte orsaka skakningar, det brukar man märka genom att bilen "drar" åt nåt håll eller att den sliter däcken snett.

Vibrationer i vissa hastigheter brukar bero på obalans/skev fälg. (framför allt efter en sån sak)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
p-nyhlen Quattro - bar å åk
27 september 2009 · 621 Inlägg

Du har inte helt enkelt fått en massa skit i fälgarna som skapar obalans då? Tvätta rent fälgarna på insidan och testa.

Varför ha en turbo när man kan ha två?!?
Rushman Evolution Garage
27 september 2009 · 1 299 Inlägg

Mercedes_c180 skrev:
det är dom små fyrkanterna som är fastlimmade på fälgen ir fast knakadde mellan gymmit och fälgen

Jupp kolla det är garanterat de... en fälg blir inte skev utav det du beskrev, förmodligen någon vikt som hoppat av bara smile

Sky´s the limit...
Groban
27 september 2009 · 59 Inlägg

far till närmaste däckverkstad så kan dem kolla balansen på fälg/däck för ca 150kr

Saab 9-3 (2000)
Batta
27 september 2009 · 1 353 Inlägg

Kan även bara så att du har slagit sönder Korden i däcken, dom brukar gå sönder om man kör ner i s.k potthål eller över ganska så höga stenar, eller åker för fort över trottoarkanter tex.

There's no replacement for displacement
BMW 528iAT (1998)
Novemuna
27 september 2009 · 98 Inlägg

Batta skrev:
Kan även bara så att du har slagit sönder Korden i däcken, dom brukar gå sönder om man kör ner i s.k potthål eller över ganska så höga stenar, eller åker för fort över trottoarkanter tex.

Okej, för jag har kollat om vikterna sitter kvar och de gör det och det är ingen skit i fälgarna samt att lufttrycket är rätt.

Jag känner mest när jag gasar på men det släpper direkt när jag slutar gasa och det uppkommer när man bromsar ner från 90 och uppåt.

Kan tillägga att när man svänger kraftigt höger så minskar vibrationerna.

Senast redigerat av Novemuna (27 september 2009)

Saab 900 2.0T "179 Hästarn" (1997)
p-nyhlen Quattro - bar å åk
28 september 2009 · 621 Inlägg

Det låter nästan som en dålig drivknut när du beskriver det så.

Varför ha en turbo när man kan ha två?!?
Novemuna
28 september 2009 · 98 Inlägg

p-nyhlen skrev:
Det låter nästan som en dålig drivknut när du beskriver det så.

Jo jag har funderat lite kring det också, men frågan är om det är inre eller yttre drivknuten.

Saab 900 2.0T "179 Hästarn" (1997)
ekelund88
28 september 2009 · 2 656 Inlägg

Novemuna skrev:

Batta skrev:
Kan även bara så att du har slagit sönder Korden i däcken, dom brukar gå sönder om man kör ner i s.k potthål eller över ganska så höga stenar, eller åker för fort över trottoarkanter tex.

Okej, för jag har kollat om vikterna sitter kvar och de gör det och det är ingen skit i fälgarna samt att lufttrycket är rätt.

Jag känner mest när jag gasar på men det släpper direkt när jag slutar gasa och det uppkommer när man bromsar ner från 90 och uppåt.

Kan tillägga att när man svänger kraftigt höger så minskar vibrationerna.

min betersig exakt lika dant de e 99% en skev fälg

Novemuna
28 september 2009 · 98 Inlägg

ekelund88 skrev:

Novemuna skrev:

Batta skrev:
Kan även bara så att du har slagit sönder Korden i däcken, dom brukar gå sönder om man kör ner i s.k potthål eller över ganska så höga stenar, eller åker för fort över trottoarkanter tex.

Okej, för jag har kollat om vikterna sitter kvar och de gör det och det är ingen skit i fälgarna samt att lufttrycket är rätt.

Jag känner mest när jag gasar på men det släpper direkt när jag slutar gasa och det uppkommer när man bromsar ner från 90 och uppåt.

Kan tillägga att när man svänger kraftigt höger så minskar vibrationerna.

min betersig exakt lika dant de e 99% en skev fälg

då ska jag testa att byta till reservhjulet så fort som möjligt.

Saab 900 2.0T "179 Hästarn" (1997)
JaggaChafen Tesla Senior Technician
28 september 2009 · 2 307 Inlägg

Om du har ett glapp i en styrled kan den børja skaka om hjulinställningen ändras du borde ju ågärda detta iaf eller hur.

Sen tror (OBS TROR) jag den størsta orsaken nog e att du kan ha fått en skada på fälgen.

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
Novemuna
28 september 2009 · 98 Inlägg

JaggaChafen skrev:
Om du har ett glapp i en styrled kan den børja skaka om hjulinställningen ändras du borde ju ågärda detta iaf eller hur.

Sen tror (OBS TROR) jag den størsta orsaken nog e att du kan ha fått en skada på fälgen.

ska balansera däck och fälg imorgon och se ifall den är skev, sen får jag se vad de säger efter detta.

Saab 900 2.0T "179 Hästarn" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang