Hur gör man för att köra bensinsnålt?

NFD Borstat grenrör!
3 oktober 2009 · 125 Inlägg

Spawner skrev:
Jag måste bara skriva att om man kastar i 5:an i 50 så lär det ju bli kass oljetryck i motorn? är det inte dåligt att köra med 5:an i 50?

MVH Matte!

Detta är också något jag har undrat ett tag, motorn låter ju inte alltför gött när detta händer, svar på denna frågan tack!

Mina tips:
*Är det rödljus, bromsa, i med ettan eller tvåan beroende på hur långt det är fram till rödljuset och bara rulla järnet, sen när det slår så är det bara att konstatera att du inte stått still och därmed inte haft bilen i friläge.
*Om du stått vid stoppplikt och ska ut på 70 väg eller högre, använd ettan så kort sträcka som möjligt, i med tvåan och gasa upp till hastigheten och sen i med högsta växeln.

Hellre en tia i handen än en tjuga i foten.
Holiace
3 oktober 2009 · 1 754 Inlägg

När hastigheten på en väg sänks, bromsa inte. Lägg ur växeln och rulla ner till rätt fart smile
Kör 80-90 på motorvägen. Då drar bilen som minst.

Senast redigerat av Holiace (3 oktober 2009)

Jag kan inget om allt.
Spelis
3 oktober 2009 · 1 926 Inlägg

Holiace skrev:
När hastigheten på en väg sänks, bromsa inte. Lägg ur växeln och rulla ner till rätt fart smile
Kör 80-90 på motorvägen. Då drar bilen som minst.

Man ska inte rulla på friläge, man ska motorbromsa för att köra snålt.

zoopåse
3 oktober 2009 · 1 171 Inlägg

När du kör i konstant fart/lite gas: Använd högsta möjliga växel. 5:an i 50 är inga problem oftast även om avgassystemet är avstämt så att det börjar låta lite mer vid de varven och motorn tappar betydligt med ork.
Vid accelleration: Kortast tid på så få växlar som möjligt. Växla/koppla så sällan som möjligt generellt.
Vid broms/nerförsbacke: Inga pedaler nertrycka och högsta växel eller den växel som är mest sannolikt att du kommer använda efter att du kommit förbi orsaken till inbromsningen. Tex kör du mot en rondell och du ligger på 5:an, lägg i 3:an som du bara motorbromsar på in i rondellen och gasar ut på ut ur rondellen. Sedan i med 5:an igen så fort det går. Är det skarpare svängar och långsammare trafik: 4:an och 2:an.

Har du automat, tillämpa i stort sett samma principer: tryck så sällan/kort tid som möjligt ner pedalerna. Dvs ska du sakta farten: släpp alla pedaler i god tid och använd bromsen precis det sista lilla så sent och kort som möjligt. Ska du accelerera: gasa upp till 2-3000varv och lätta upp mjukt innan du nått önskad hastighet så att lådan hinner växla upp så snyggt och tidigt som möjligt.

Har du diesel: Samma teknik men gasa mindre.

Förgasarmotor: Motorbromsa inte. Ju högre varv du motorbromsar på, desto mer bensin drar det. Koppla därför ur och använd färdbromsen. Ha jämn gas annars och släpp inte på gasen.

Ford fokus flexifuel typ -01: Samma som förgasarmotor för det är någon designmiss i styrelektroniken.

Äldre insprut: samma som förgasarmotorer.

Parallellhybrider typ prius: Var något försiktig på gasen, inte för mycket gas för då använder du både el och bensin samtidigt.

dundersmurfen smurfidunder
3 oktober 2009 · 327 Inlägg

Drar faktiskt mindre sopp att låta motorn puttra på tomgång än att låta den snurra med. På tomgång går det bara åt soppa till tomgångsvarv. Om du rullar över tomgångsvarv så snurrar motorn snabbare och snor rörelseenergi (mer än vad som går åt till tomgångsvarv) som du sedan måste bygga upp igen. Bäst är att lägga i friläge och stänga av motorn i utförsbackar.

Mappar bilar med eftermarknadssprut billigt i bromsbänk
zoopåse
4 oktober 2009 · 1 171 Inlägg

dundersmurfen skrev:
Drar faktiskt mindre sopp att låta motorn puttra på tomgång än att låta den snurra med. På tomgång går det bara åt soppa till tomgångsvarv. Om du rullar över tomgångsvarv så snurrar motorn snabbare och snor rörelseenergi (mer än vad som går åt till tomgångsvarv) som du sedan måste bygga upp igen. Bäst är att lägga i friläge och stänga av motorn i utförsbackar.

Finns fall när det där stämmer. Tex en lång svag nerförsbacke där du precis behåller hastigheten när du kopplat ur och du annars hade behövt gasa dig nerför backen tex.

Men har du ändå behov av bromsverkan i vilket fall så tjänar man på att motorbromsa. Då blir det en ren bonus att motorn inte drar något bränsle alls eftersom du ändå behövde wastea den rörelseenergin med färdbromsen.

AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
4 oktober 2009 · 1 948 Inlägg

Bästa sättet att köra billigt är följande.

1. Tänk inte så jävla mycket, utan kör smidigt och med bra "flyt" så ordnar sig soppan, planera körningen.

2. Ska du upp i fart så accelerera hårt och dra den en bit på växlarna så att du kommer upp i fart snabbt.

3. ligg inte på så låg växel som möjligt, utan ligg på ett varvtal där motorn jobbar bra, och där det fortfarande finns vridmoment.

Alltså max 4an i 50 och t.o.m 3an på en del bilar... Då slipper du gasa så förbannat för att bilen ska orka gå frammåt... utan den orkar själv....  5an i 50 så får motorn jobba som fan för att driva bilen... blir typ som att köra med husvagn hela tiden.

4. köp inte volvo(undantag diesel, men inte d5) .

5. åter igen tänk inte så mycket på just soppan utan kör smidigt, och kör på varvtal där motorn har lite kraft. alltså inte runt tomgångsvarv utan runt 2000-2500rpm(bensinare)

Senast redigerat av AcesHigh666 (4 oktober 2009)

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
discokapten Kapten på disco!
4 oktober 2009 · 1 729 Inlägg

Man kan diskutera i all oändlighet vilka växlar man ska dra på, när man ska växla, vilket varvtal man ska sikta på osv. Saken är den att det finns ingen universallösning, alla bilar har olika utväxlning, fyllnadsgrad osv, det tar tid att köra just sin bil optimalt.

Det som garanterat ger ett märkbart resultat på en gång är att planera sin körning, läs av trafiken, använd sannolikheten för rödljus: Har det varit grönt länge, det finns bilar som väntar, ja då kommer det att slå om till rött snart, då finns det ingen anledning till att ligga på gasen och nöta, släpper man gasen så finns det en stor möjlighet att man slipper stanna öht.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
Diesel_77
4 oktober 2009 · 407 Inlägg

För at köra bensinsnålt:
* Mappa
* Serva bilen helt
* ECOdriving
* Byt ut kammar och andra toppar för en bättre förbränning
* Bättre däck


Då kan man köra snålare.

Niklas1987 NO
4 oktober 2009 · 2 182 Inlägg

Jonni skrev:
Det kostar att ligga på topp!

ECO-Driving, Överskattat..

Håller med smile

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo
Hedning Fd Bannad
4 oktober 2009 · 657 Inlägg

Alphasonic skrev:
en dielseel har 50% verkningsgrad medans en ottomotor  (benssin motor) bara  har kring 20 - 25% verkningsgrad (elmotor 95%)

50% Verkningsgrad??

Dom bästa Dieselmotorerna når 40%, ungefär som dem bästa bensinarna når runt 30.

Märkesbög
FL3JM Inga konstigheter
4 oktober 2009 · 2 064 Inlägg

Fan att det var 3 år sen jag skrev mitt inlägg i den här tråden på förra sidan, känns som igår när jag läser det. Tiden går för fort! sad

Alphasonic Piratpartiet
4 oktober 2009 · 339 Inlägg

Hedning skrev:

Alphasonic skrev:
en dielseel har 50% verkningsgrad medans en ottomotor  (benssin motor) bara  har kring 20 - 25% verkningsgrad (elmotor 95%)

50% Verkningsgrad??

Dom bästa Dieselmotorerna når 40%, ungefär som dem bästa bensinarna når runt 30.

Se där, man ska inte lita på discovery. Dieseln ligger runt 45% och otto på runt 30%.
http://en.wikipedia.org/wiki/Fuel_effic … el_economy

MilleN
4 oktober 2009 · 9 108 Inlägg

Många olika teorier här smile Att stänga av motorn i nerförsbackar låter bara riktigt korkat, säkerheten går alltid före ECO och med motorn avstängd så har man ingen bromsservo så vad händer om ett djur springer ut i vägen eller om framförvarande bil tvärnitar och man måste panikbromsa? Pedalen är stenhård. Dessutom kan det ju hända att rattlåset går i om det är någon ovan förare som inte vet riktigt hur man ska göra, "jag har hört att man ska stänga av motorn när det är nerför" och så brakar dom över på fel sida vägen nerför hallandsåsen, poppis wink Det är inget jag känner för att lära ut på körskola i alla fall. Använder man motorbroms förbrukar man (med dom allra allra flesta bilar) 0,0 och även om man behöver gasa på lite för att få upp fart igen när det är nerför så drar den extremt lite om man använder lite gas.

Kort sagt om ECO-driving:
* Planera din körning och parkering (parkera inte så du måste backa ut ur en parkeringsficka då bilen drar mer när den är kall så därför kan man ju se till att man kan komma iväg direkt, sedan är det ju bättre att ställa sig en bit ifrån affären och gå 50 meter extra än att surra runt på ettan och leta parkering)
* Max 3000 varv (över 3-4000 varv har katalysatorn knappt någon verkan)
* Max 1-2 billängder på ettan om du inte ska krypköra.
* Om du kan komma upp i "rätt" hastighet för den högsta möjliga växeln på en lägre växel, gör det!(såklart utan att gå över 3000 varv), glid sedan med så liiite gas som möjligt. 1-2-3-5/6 på 70-90-110-väg eller 1-2-4 på 30-50-vägar används oftast, man ska aldrig använda den högsta växeln för att accelerera så lägg inte i femman/sexan i 70 för att sedan gasa upp till 90/110 t.ex. Då är det lika bra att lägga i fyran också för att komma upp i 110 innan sexan åker i. Väldigt många gör det felet och tror dom är jätteekonomiska när dom lägger i en hög växel tidigt, men ser man på bränsleförbrukningen så håller den sig sämre under en längre sträcka.
* Motorbromsa, har också mycket med planeringen att göra, ser man att det är rött, släpp gasen! När sedan motorbromsen inte har någon effekt längre (runt 1000 varv, se på färddatorn eller känn när motorn får börja arbeta igen) kan du antingen växla ner en växel till eller om du inte hinner det frikoppla och rulla sista biten. Jag brukar alltid använda trean som motorbromsväxel i första hand, den varar lagom länge.
* Starta inte bilen om du inte är klar för att köra, se till att bältet är på, rätt växel är i och handbromsen släppt samt att det inte är trafik runtomkring dig.
* Ha inte kopplingen nere under svängar utan kör med växel i utan gas men var beredd med foten över kopplingen, många är rädda för att få motorstopp men det krävs väldigt låga hastigheter på t.ex. tvåan för att bilen ska dö, testa din bil på rak väg så känner ni när den dör.
Avslutningsvis antagligen det svåraste för oss Gorg-människor:
* Håll nere hastigheten, i farter över 70km/h så drar bilen ungefär 1dl extra/mil för varje 10km/h man ökar farten. Ligger ni alltså i 130 på 110-väg (eller 90 på 70-väg osv) så drar bilen 0,2 mer per mil än vad den borde göra. Kör man långa sträckor finns det pengar att spara. Drygt ~3-4 kronor/mil blir en del för mig som t.ex. ska upp till Vänersborg nästa helg, 80mil t.o.r=300 spänn!.

Frågan är ju om man lever som man lär, men så här gör man om man vill köra bensinsnålt smile

Hedning Fd Bannad
4 oktober 2009 · 657 Inlägg

Alphasonic skrev:

Hedning skrev:

Alphasonic skrev:
en dielseel har 50% verkningsgrad medans en ottomotor  (benssin motor) bara  har kring 20 - 25% verkningsgrad (elmotor 95%)

50% Verkningsgrad??

Dom bästa Dieselmotorerna når 40%, ungefär som dem bästa bensinarna når runt 30.

Se där, man ska inte lita på discovery. Dieseln ligger runt 45% och otto på runt 30%.
http://en.wikipedia.org/wiki/Fuel_effic … el_economy

Och nyss var det 50% och 20-25%. Och enligt min erfarenhet ska man inte lita för mycket på wikipedia heller. Han som skrev det där kan lika gärna ha skrivit avsnittsguiden till Stargate Atlantis eller något sånt.

Märkesbög
fredriko666
4 oktober 2009 · 157 Inlägg

Köra soppasnålt är jätte tråkigt, och sitta och tänka på hur man gör för att hela tiden få ner förbrukningen skulle göra mig tokig:P

Alphasonic Piratpartiet
4 oktober 2009 · 339 Inlägg

Hedning skrev:

Alphasonic skrev:

Hedning skrev:

50% Verkningsgrad??

Dom bästa Dieselmotorerna når 40%, ungefär som dem bästa bensinarna når runt 30.

Se där, man ska inte lita på discovery. Dieseln ligger runt 45% och otto på runt 30%.
http://en.wikipedia.org/wiki/Fuel_effic … el_economy

Och nyss var det 50% och 20-25%. Och enligt min erfarenhet ska man inte lita för mycket på wikipedia heller. Han som skrev det där kan lika gärna ha skrivit avsnittsguiden till Stargate Atlantis eller något sånt.

"Nyss" var nog snarare 3 år sen

Noxxer
4 oktober 2009 · 1 482 Inlägg

Därför kör man Automat smile

Iof motorbromsar min själv och försöker hålla förbrukningen nere så mkt som möjligt.
140km/h är bästa hastighet på motorvägen, då ligger han i snitt på 0.9. Vid 110 ligger han i snitt på 1.2 , vet ej varför.

BLT Service
Theracords Music Label
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang