Ljudbygge volvo 245 Diesel!!!

Jimbo_90
4 oktober 2009 · 28 Inlägg

Nu är det såhär att jag håller på och ska fräscha upp ljudet i min volvo 245 77- Diesel. Och som tråden lyder så har jag ett (flera) problem med strömtillförseln.

Min setup just nu

X-plöd? 6x9 300w st
2x12 Venom Crw caliber 700w
Slutsteg - MacAudio zx4000 1200W
en brl kondning 1.9F
Och 16mm pluskabel(ska bytas till en 32mm)
tror det var allt.

För det första så blinkar mina lysen så förbannat när jag spelar, jag skjuter huvudsäkringar i ett.
Jag har ett 80amperes batteri om jag minns rätt. Är ju högre på dieselbilar. Och det är ej dåligt eller gammalt max 6mån. Har det bra jordat osv. När jag mäter med volmätare på batteriet så är det 14.1 konstant när basar max och har bilen igång, men när jag mäter på slutsteget eller på stereon så är det ungefär 11.5 volt ?? även om jag inte spelar. Nu är frågan är det alla gamla slitna kablar på väg till stereon som orsakar detta eller är det en dålig generator?

Behöver svar fort för jag har beställt en 15 bas och dubbla slutsteg utöver den här installationen smile


tacksam för svar på alla sätt gud förmår wink

Drönirettab
4 oktober 2009 · 21 761 Inlägg

Om lysena blinkar fastän spänningen på själva batteripolerna ligger stadigt vid 14,1 V så har du problem med batterikablarna eller polskorna. Även fast du tycker att batteriet är bra jordat så får du kolla upp båda jordkablarna ordentligt och slipa helt plåtrent där kabeln sitter i karossen, byt gärna ut mot en ny grövre kabel både till karossen och motorn. smile

Hur stor säkring har du på stegets pluskabel vid batteriet?

Förresten, kika även på pluskabeln som går från batteriet till plusplinten. Om jag inte har helt fel så bör plinten vara en fyrkantig järnplatta med 4 st kopplingsskruvar, kan ha fel dock.

Senast redigerat av Drönirettab (4 oktober 2009)

kalle_kalle
4 oktober 2009 · 2 914 Inlägg

Drönirettab skrev:
Om lysena blinkar fastän spänningen på själva batteripolerna ligger stadigt vid 14,1 V så har du problem med batterikablarna eller polskorna. Även fast du tycker att batteriet är bra jordat så får du kolla upp båda jordkablarna ordentligt och slipa helt plåtrent där kabeln sitter i karossen, byt gärna ut mot en ny grövre kabel både till karossen och motorn. smile

Hur stor säkring har du på stegets pluskabel vid batteriet?

har samma problem,
vilka kablar menar du?? dom som går direkt från batteripolen till alla relän osv,
(har 36mm2 direkt från balk upp till batteriet nya kablar och batteriflätor så dem är de inge fel på wink)

Jimbo_90
4 oktober 2009 · 28 Inlägg

Drönirettab skrev:
Om lysena blinkar fastän spänningen på själva batteripolerna ligger stadigt vid 14,1 V så har du problem med batterikablarna eller polskorna. Även fast du tycker att batteriet är bra jordat så får du kolla upp båda jordkablarna ordentligt och slipa helt plåtrent där kabeln sitter i karossen, byt gärna ut mot en ny grövre kabel både till karossen och motorn. smile

Hur stor säkring har du på stegets pluskabel vid batteriet?

Förresten, kika även på pluskabeln som går från batteriet till plusplinten. Om jag inte har helt fel så bör plinten vara en fyrkantig järnplatta med 4 st kopplingsskruvar, kan ha fel dock.

Okej jag ska undersöka det smile
Det är en 60amp säkring.

Drönirettab
4 oktober 2009 · 21 761 Inlägg

kalle_kalle skrev:
har samma problem,
vilka kablar menar du?? dom som går direkt från batteripolen till alla relän osv,
(har 36mm2 direkt från balk upp till batteriet nya kablar och batteriflätor så dem är de inge fel på wink)

Alla kablar som har med huvudförsörjningen att göra, både jordkablar och pluskablar.

Det brukar sitta en lite tunnare kabel (tex 8-10 mm2) som går från batteriet till någon sorts plusplint, även den bör man kolla upp. Det kan ju hända att kabeln har dålig kontakt i själva polskon, speciellt om det är en originalsko där båda pluskablarna sitter färdigklämda. smile

Senast redigerat av Drönirettab (4 oktober 2009)

kalle_kalle
4 oktober 2009 · 2 914 Inlägg

Drönirettab skrev:
Det brukar sitta en lite tunnare kabel (tex 8-10 mm2) som går från batteriet till någon sorts plusplint, även den bör man kolla upp. Det kan ju hända att kabeln har dålig kontakt i själva polskon, speciellt om det är en originalsko där båda pluskablarna sitter färdigklämda. smile

den är inte lite ärgad för mig wink haha får nog kolla upp den sen tongue

Jimbo_90
4 oktober 2009 · 28 Inlägg

Drönirettab skrev:
Det brukar sitta en lite tunnare kabel (tex 8-10 mm2) som går från batteriet till någon sorts plusplint, även den bör man kolla upp. Det kan ju hända att kabeln har dålig kontakt i själva polskon, speciellt om det är en originalsko där båda pluskablarna sitter färdigklämda. smile

Okej jag ska kolla upp alla dom här kablarna så återkommer jag om jag har några fler funderingar.

Tack för alla tipsen big_smile

Lonefox Bad music kills good sound
5 oktober 2009 · 7 241 Inlägg

Drönirettab skrev:

kalle_kalle skrev:
har samma problem,
vilka kablar menar du?? dom som går direkt från batteripolen till alla relän osv,
(har 36mm2 direkt från balk upp till batteriet nya kablar och batteriflätor så dem är de inge fel på wink)

Alla kablar som har med huvudförsörjningen att göra, både jordkablar och pluskablar.

Det brukar sitta en lite tunnare kabel (tex 8-10 mm2) som går från batteriet till någon sorts plusplint, även den bör man kolla upp. Det kan ju hända att kabeln har dålig kontakt i själva polskon, speciellt om det är en originalsko där båda pluskablarna sitter färdigklämda. smile

6mm2 är den original.
Om du syftar på kabeln som går till plinten som sitter i vänster skärm, bakom batteriet i en svart plastkåpa.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
daniz
5 oktober 2009 · 51 Inlägg

Nu har inte jag hållt på så länge med billjud men rent logiskt så låter det ju som du har problem att få ordentligt med ström till steget och stereon om du har 14v vid batteriet med 11.5 vid steg. Byter du till t.ex. 32mm^2 kabel till steget och jordar steget i chassit med 32mm^2 så måste ju batteriet också vara jordat med minst 32mm^2 mot chassit. Märkte på min egen bil igår att det ser ut att sitta typ 10mm^2 och då blir det ju en flaskhals.

Drönirettab
5 oktober 2009 · 21 761 Inlägg

Lonefox skrev:
6mm2 är den original.
Om du syftar på kabeln som går till plinten som sitter i vänster skärm, bakom batteriet i en svart plastkåpa.

Japp, är den jag menar. smile

Kollade nyss i elschemat och där står det också 6 mm2 precis som du skriver, ides inte kolla igår utan trodde att jag mindes rätt. wink

Lonefox Bad music kills good sound
5 oktober 2009 · 7 241 Inlägg

Drönirettab skrev:

Lonefox skrev:
6mm2 är den original.
Om du syftar på kabeln som går till plinten som sitter i vänster skärm, bakom batteriet i en svart plastkåpa.

Japp, är den jag menar. smile

Kollade nyss i elschemat och där står det också 6 mm2 precis som du skriver, ides inte kolla igår utan trodde att jag mindes rätt. wink

*visslar lite sådär nöjt* wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang