Vilken olja kan jag använda?

niklazz
23 augusti 2006 · 55 Inlägg

kan jag använda en helsyntetisk olja osm heter shell helix ultra W0-30 till min ford orion? I instruktionsboken rekomenderas motorcraft super motorolja SAE 10W30. men jag har den shell oljan hemma så onödit o köpa ny om den fungerar o köra på!

Lodiz Sugtrimning.. Det ända rätta ^^
23 augusti 2006 · 28 Inlägg

Har du kört på helsyntet halv eller mineral olja ?
Har du kört på mineral olja förut så ska du inte hälla i helsyntet för det är stor risk att det blir ett haveri!.

Tror jag svarade på en liknande fråga alldeles nyss.. hmm

mvh.:.Lodiz

niklazz
23 augusti 2006 · 55 Inlägg

jasså spelar det roll vilken man kört på innan?

Lodiz Sugtrimning.. Det ända rätta ^^
23 augusti 2006 · 28 Inlägg

Mineral oljan har dålig rengöringsförmåga gämnfört med helsyntet och skit fastnar i oljekanaler osv, när du sen använder helsyntet som har en mycket bra rengöringsförmåga så släpper skiten i kanalerna och kan då plugga igen kanaler och vissa delar i motorn kan få dålig smörjning som resulterar i haveri.

Jag har provat och det blev haveri och vet av ett antal personer som har testat med haveri som resultat

Men har du kört med halv eller helsyntet innan så ska det nog gå bra med den oljan som du nämnde.

mvh.:.Lodiz

Senast redigerat av Lodiz (23 augusti 2006)

niklazz
23 augusti 2006 · 55 Inlägg

fan jag vet ju inte vad det är för olja i nu :S...har inte bytt olja än sen ja köpte bilen

jonTe
23 augusti 2006 · 5 710 Inlägg

Lodiz skrev:
Mineral oljan har dålig rengöringsförmåga gämnfört med helsyntet och skit fastnar i oljekanaler osv, när du sen använder helsyntet som har en mycket bra rengöringsförmåga så släpper skiten i kanalerna och kan då plugga igen kanaler och vissa delar i motorn kan få dålig smörjning som resulterar i haveri.

Jag har provat och det blev haveri och vet av ett antal personer som har testat med haveri som resultat

Men har du kört med halv eller helsyntet innan så ska det nog gå bra med den oljan som du nämnde.

mvh.:.Lodiz

Sluta sprid gamla myter....
Dagens additiver i mineraloljorna är lika de som finns i syntetoljorna så den rengörande förmågan är lika/liknande.
Skulle inte tveka en sekund att hälla i "det bästa" med rätt viskositet i någon gammel mineral/halvsyntetskorv!

MVH Jonas
..............
niklazz
23 augusti 2006 · 55 Inlägg

så du tror det går med shell helix ultra 0W-10 då?....vad betyder 0W-10?....för d står j uatt dom rekommenderar SAE 10W30

Drönirettab
23 augusti 2006 · 21 761 Inlägg

Du menar förstås 0W-30, inte 0W-10. Den första siffran anger hur lättflytande oljan är vid låga temperaturer, ju lägre siffra desto lägre temperaturer klarar oljan innan den blir trögflytande. Siffran 0 betyder att oljan klarar extremt låg temperatur, troligtvis nedåt -50 grader innan den stelnar. Den oljan är alltså mycket lättflytande på vintern. Naturligtvis går det bra att använda den oljan på sommaren också, då är den precis som andra oljor som har tex 10W/30.

Senast redigerat av Drönirettab (23 augusti 2006)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang