Input sensitivity

Arion
24 augusti 2006 · 69 Inlägg

Har precis fått lite nya grejer och undrar lite över en inställning på stegen, vad menas med input sensitivity? Det går att ställa från 0.2 (MAX) till 5 (MIN).

Tack på förhand!

Izual
24 augusti 2006 · 4 571 Inlägg

Det har med hur "högt" det som är inkopplat skall spela, som ett volymreglage ungefär.

Arion
24 augusti 2006 · 69 Inlägg

Ok, jag misstänkte det, men kan man sätta det på vad man vill eller måste man ta hänsyn till något?, tex vad det är för spänning på lågnivån eller så?

Drönirettab
24 augusti 2006 · 21 761 Inlägg

Det brukar finnas en beskrivning i manualen till slutsteg om hur man gör en grundinställning av ljudnivån.

jonash SM-Guld Billjud 2007&08
24 augusti 2006 · 2 353 Inlägg

Arion skrev:
Har precis fått lite nya grejer och undrar lite över en inställning på stegen, vad menas med input sensitivity? Det går att ställa från 0.2 (MAX) till 5 (MIN).

Tack på förhand!

Den vridpotten är till för att du skall kunna ställa in steget så att det inte går i våldsam klippning om du matar in hög signal, respektive att du skall få ut max kräm om du har en svag signal.

Man skall alltså matcha det med vad huvudenheten ger för signalspänning ut.

Det enkla sättet att stälal det är;

1. Tag en CD skiva och en låt som du vet är högt inspelad
2, Ställ input sensitivity i BOTTEN, dvs vrid moturs så långt du kan. Tanken är att steget skall låta så lite som möjligt.
3. Ställ volymen på CDn på typ 30 av 35, eller 45 av 50 eller vad det nu går till. INTE på max (man skall ALDRIG ställa en volymratt på max..) och kör igång låten.
4. Nu drar du upp input sensititvity så långt du kan, tills det börjar dista. Då drar du tillbaks lite grann.

Klart.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
Arion
24 augusti 2006 · 69 Inlägg

Drönirettab skrev:
Det brukar finnas en beskrivning i manualen till slutsteg om hur man gör en grundinställning av ljudnivån.

Jag hittar dock inget om det i min manual, det som står är:
"Set this control according to the pre-output level of the center unit connected with this unit, or to the maximum power output of tgenuiee accessory car stereo.
Use the diagram on the right as a guide."

Men kan jag utan risk för att något går sönder prova mig fram till bästa resultat?

EDIT: Tack Jonas, det var ungefär något sådant jag ville höra!

Senast redigerat av Arion (24 augusti 2006)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang