Rost på bilen:(

big-jepp
27 september 2009 · 3 187 Inlägg

hejsan, har fått en liten rostfläck på bilen, ca 2 cm.
hur ska jag göra för att det inte ska sprida sig? vet att man ska slipa ner det, men  kan man göra detta själv eller måste man lämna in den?

tacksam för alla rådsmile

Honda civic "civicen" (1993)
da_eddah Sjuksköterska, psykiatri
27 september 2009 · 149 Inlägg

Blir ju lättare om du beskriver var det sitter och om du lägger upp foto?

"Allt levande föds utan orsak, vidmakthålls av svaghet och dör utav en tillfällighet"
Volkswagen Golf "TDI 105 DSG" (2012)
Velox
27 september 2009 · 73 Inlägg

Vad är det för bil? Är det en väldigt fin och dyr bil och du aldrig bättrat förut så skulle nog jag kolla vad det kostar hos en lackerare eller nåt. Men om det är en gammal 740 eller nåt så är det bara o prova wink

big-jepp
27 september 2009 · 3 187 Inlägg

da_eddah skrev:
Blir ju lättare om du beskriver var det sitter och om du lägger upp foto?

okej, det sitter på bakluckan, precis i kanten. har tyvärr ingen bild sad

tackar för svaret:)

Honda civic "civicen" (1993)
big-jepp
27 september 2009 · 3 187 Inlägg

jonnielahti skrev:
slipa iordning den nästan , eller helst helt plåtren, sen lägger du på slipgrund och slipar den, sen vanlig grundfärg, sen bilens fäg, kom ihåg att maskera ordentligt wink

okej, något speciellt jag ska slipa med?

tackar för svaret:)

Honda civic "civicen" (1993)
big-jepp
27 september 2009 · 3 187 Inlägg

Velox skrev:
Vad är det för bil? Är det en väldigt fin och dyr bil och du aldrig bättrat förut så skulle nog jag kolla vad det kostar hos en lackerare eller nåt. Men om det är en gammal 740 eller nåt så är det bara o prova wink

okej, det är ingen fin bil:P hur ska jag gå till väga? färg har ja köpt, vad behöver jag mer köpa?

tackar för svaret:)

Honda civic "civicen" (1993)
henke_99 Offroad Racing
27 september 2009 · 3 122 Inlägg

big-jepp skrev:

Velox skrev:
Vad är det för bil? Är det en väldigt fin och dyr bil och du aldrig bättrat förut så skulle nog jag kolla vad det kostar hos en lackerare eller nåt. Men om det är en gammal 740 eller nåt så är det bara o prova wink

okej, det är ingen fin bil:P hur ska jag gå till väga? färg har ja köpt, vad behöver jag mer köpa?

tackar för svaret:)

Vad är du ute efter för resultat? Bara ren funktion, som förhindrar fortsatt rostande eller ska det se bra ut? Eller "bara" hyfsat? Har bilen några övriga kaross/lackskavanker? Och som tidigare frågats, vad pratar vi om för bil, skick och årsmodell?

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Takashi Got VTEC?
27 september 2009 · 1 593 Inlägg

big-jepp skrev:

jonnielahti skrev:
slipa iordning den nästan , eller helst helt plåtren, sen lägger du på slipgrund och slipar den, sen vanlig grundfärg, sen bilens fäg, kom ihåg att maskera ordentligt wink

okej, något speciellt jag ska slipa med?

tackar för svaret:)

Jaa sandpapper hade ju varit att föredra wink

Slipa stället plåtrent med 80 kornigt sandpapper (80p) eller 40p om det behövs. Efter det slipar du över med 400p så att alla repor försvinner. Efter det grundar du med slipgrund (några lager). När slipgrunden har torkat så slipar du ner det med 400p, efter det så slipar du det med 800p, sedan kan du fortsätta vattenslipa med 1200p och uppåt om du vill ha ännu bättre resultat. Sedan rengör du stället, maskerar och sprutar på färg. Efter några lager färg så sprutar du på några lager klarlack och låter det sedan härda.

JDM - can't beat that with a baseball bat
http://www.hondaklubben.com/forum/
Honda Civic Type R "Function over Form" (2003)
Remiss
27 september 2009 · 1 339 Inlägg

Ska det göras ordentligt så gör jag följande:

Tar bort all rost som finns (skrapar sen punktblästring)
Grundfärg
Primer
Sprayfärg i bilens färg

henke_99 Offroad Racing
27 september 2009 · 3 122 Inlägg

Takashi skrev:

big-jepp skrev:

jonnielahti skrev:
slipa iordning den nästan , eller helst helt plåtren, sen lägger du på slipgrund och slipar den, sen vanlig grundfärg, sen bilens fäg, kom ihåg att maskera ordentligt wink

okej, något speciellt jag ska slipa med?

tackar för svaret:)

Jaa sandpapper hade ju varit att föredra wink

Slipa stället plåtrent med 80 kornigt sandpapper (80p) eller 40p om det behövs. Efter det slipar du över med 400p så att alla repor försvinner. Efter det grundar du med slipgrund (några lager). När slipgrunden har torkat så slipar du ner det med 400p, efter det så slipar du det med 800p, sedan kan du fortsätta vattenslipa med 1200p och uppåt om du vill ha ännu bättre resultat. Sedan rengör du stället, maskerar och sprutar på färg. Efter några lager färg så sprutar du på några lager klarlack och låter det sedan härda.

När du har kommit till lacken så maskera en liten bit utanför området som ska sprayas, så du inte får en kant vid maskeringen (jobbigt att få bort). Det kommer bli en matt yta i utkanten på sprayområdet, detta poleras sedan blankt. På det sättet kommer det bättringslackade stället synas minsta möjliga.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
Takashi Got VTEC?
27 september 2009 · 1 593 Inlägg

Blir en kant även om man maskerar en bit utanför området, detta får man vattenslipa ner och sedan polera upp.

EDIT: Ingen jättekant men som sagt man får vattenslipa området runt och sedan polera upp det.

EDIT 2: Eller så gör du som så att du vattenslipar en bra bit runt området, sedan maskerar du en liten bit innanför det, sprutar på färg på det grundade området och sedan klarlackar på det området och runt om, sedan när du maskerar av så är det bara och polera upp det som är matt runt om där maskeringen har gått.

Senast redigerat av Takashi (27 september 2009)

JDM - can't beat that with a baseball bat
http://www.hondaklubben.com/forum/
Honda Civic Type R "Function over Form" (2003)
big-jepp
28 september 2009 · 3 187 Inlägg

henke_99 skrev:

big-jepp skrev:

Velox skrev:
Vad är det för bil? Är det en väldigt fin och dyr bil och du aldrig bättrat förut så skulle nog jag kolla vad det kostar hos en lackerare eller nåt. Men om det är en gammal 740 eller nåt så är det bara o prova wink

okej, det är ingen fin bil:P hur ska jag gå till väga? färg har ja köpt, vad behöver jag mer köpa?

tackar för svaret:)

Vad är du ute efter för resultat? Bara ren funktion, som förhindrar fortsatt rostande eller ska det se bra ut? Eller "bara" hyfsat? Har bilen några övriga kaross/lackskavanker? Och som tidigare frågats, vad pratar vi om för bil, skick och årsmodell?

jag är ute efter hyffsat resultat, vill att rosten inte ska sprida sig, det är det viktigaste. det är en mitsubishi colt - 00 nej det är bara denna rost fläck.

stort tack för svaret:)

Honda civic "civicen" (1993)
big-jepp
28 september 2009 · 3 187 Inlägg

henke_99 skrev:

Takashi skrev:

big-jepp skrev:

okej, något speciellt jag ska slipa med?

tackar för svaret:)

Jaa sandpapper hade ju varit att föredra wink

Slipa stället plåtrent med 80 kornigt sandpapper (80p) eller 40p om det behövs. Efter det slipar du över med 400p så att alla repor försvinner. Efter det grundar du med slipgrund (några lager). När slipgrunden har torkat så slipar du ner det med 400p, efter det så slipar du det med 800p, sedan kan du fortsätta vattenslipa med 1200p och uppåt om du vill ha ännu bättre resultat. Sedan rengör du stället, maskerar och sprutar på färg. Efter några lager färg så sprutar du på några lager klarlack och låter det sedan härda.

När du har kommit till lacken så maskera en liten bit utanför området som ska sprayas, så du inte får en kant vid maskeringen (jobbigt att få bort). Det kommer bli en matt yta i utkanten på sprayområdet, detta poleras sedan blankt. På det sättet kommer det bättringslackade stället synas minsta möjliga.

okej, då ska jag testa det, ska bara köpa alla grejer som behövs:)

stort tack för all hjälp:)

Honda civic "civicen" (1993)
tobbe83
7 oktober 2009 · 17 Inlägg

Vart köper man sakerna som behövs för att få bort rosten?

big-jepp
11 oktober 2009 · 3 187 Inlägg

tobbe83 skrev:
Vart köper man sakerna som behövs för att få bort rosten?

jag har nu tagit bort all min rost på bilen gick jätte bra gick på ca 300 kr smile du går till en bil affär och köper slippapper och grundfärg och den färg du har på bilen smile

Honda civic "civicen" (1993)
EPG Kärnkraftstomte
11 oktober 2009 · 766 Inlägg

Ett tips är att använda en punktblästerpistol så att man verkligen får bort allt. Sen han man lägga på en liten klick Hagmans "Micro" (det enda detta spackel duger till). Sen slipar man ner och gör resten av det som står i tråden.

Håll avståndet till bakomvarande fordon!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang