Ökar det effekten att byta från en 2.0 turbo topp till en 2.3?

hedley Saaboholic
22 augusti 2006 · 3 129 Inlägg

På en SAAB 9000 2.0t16.. av gamla modellen.. någon som vet något om detta med säkerhet?

Får man mer effekt om man byter ut orginal toppen till en 2.3L turbo topp istället?

"Liberty of thought is the life of the soul"
Saab 9-5 Aero SC "Clean" (2005)
hedley Saaboholic
23 augusti 2006 · 3 129 Inlägg

Ingen som vet om en 2.3 turbo topp ger mer effekt på en 2.0 turbo??

"Liberty of thought is the life of the soul"
Saab 9-5 Aero SC "Clean" (2005)
Lunnajs Mr
23 augusti 2006 · 267 Inlägg

Vet absolut ingenting om saabs toppar eller motorer men det kan ju tänkas att den är större och därmed sänker kompet ännu mer.. Så det beror nog på laddtrycket osv i slutändan ändå..

Mer gas är alltid lagningen eller lösningen.
Lodiz Sugtrimning.. Det ända rätta ^^
23 augusti 2006 · 28 Inlägg

Det tror jag knappast att den gör, troligen så sänker du effekten eftersom 2.3an har större förbränningsrum.

På t.ex en gammal volvo motor (B20 2.0a) så kan man sätta dit en (B18 1.8a) topp som har mindre förbränningsrum som ökar kompen som i sin tur ökar effekten.

mvh.:.Lodiz

jonTe
23 augusti 2006 · 5 710 Inlägg

Lodiz skrev:
Det tror jag knappast att den gör, troligen så sänker du effekten eftersom 2.3an har större förbränningsrum.

Jasså det har den?
2.0:an o 2.3:an har samma borrning men olika slag,*förbränningsutrymmet skiljer inget

*veckans mina.....

MVH Jonas
..............
Lodiz Sugtrimning.. Det ända rätta ^^
23 augusti 2006 · 28 Inlägg

Jasså.. då har man lärt sig nå nytt wink

hedley Saaboholic
24 augusti 2006 · 3 129 Inlägg

jonTe skrev:

Lodiz skrev:
Det tror jag knappast att den gör, troligen så sänker du effekten eftersom 2.3an har större förbränningsrum.

Jasså det har den?
2.0:an o 2.3:an har samma borrning men olika slag, förbränningsutrymmet skiljer inget.

Jonte du som verkar kunna det här..ett utlåtande tack..
Ger det någon effekt skillnad åt det positiva hållet?

"Liberty of thought is the life of the soul"
Saab 9-5 Aero SC "Clean" (2005)
BMTech Svensk Mästare SQL Mini 2010
24 augusti 2006 · 2 009 Inlägg

2,3 toppen har större ventiler och kanaler så ja den ger effekt.
Hur mycket vet inte jag men den är effektivare helt klart.
BTW så har jag en liggandes från en -90 års 9000 om någon är sugen komplett med allt.

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"
Volkswagen 1300 "Högre än din bil.............." (1969)
BMW 320i E91 "SQL bilen" (2006)
jonTe
24 augusti 2006 · 5 710 Inlägg

hedley skrev:

jonTe skrev:

Lodiz skrev:
Det tror jag knappast att den gör, troligen så sänker du effekten eftersom 2.3an har större förbränningsrum.

Jasså det har den?
2.0:an o 2.3:an har samma borrning men olika slag, förbränningsutrymmet skiljer inget.

Jonte du som verkar kunna det här..ett utlåtande tack..
Ger det någon effekt skillnad åt det positiva hållet?

Inte "min påse chips" igentligen så jag fick gräva efter infon och det visade sig dessutom att jag hade fel......det ÄR skillnad mellan förbränningsutrymmet.....annorlunda utformning och 2cc större.
Storleksskillnaden är i detta fallet försumbar, vinsten av ett byte är att få bort en strypning som sitter i insugskanalen på 2.0:an (dock inte på alla ?) men inte på 2.3:an, även avgaskanalen är annorlunda.

Snäppet bättre endå är ju en korttopp men då passar den inte rakt på.






Ursäkt utfärdas till Lodiz...

MVH Jonas
..............
Lodiz Sugtrimning.. Det ända rätta ^^
24 augusti 2006 · 28 Inlägg

Ingen fara, tog det för givet, har skruvat för mycket volvo tongue

hedley Saaboholic
24 augusti 2006 · 3 129 Inlägg

jonTe skrev:

hedley skrev:

jonTe skrev:

Jasså det har den?
2.0:an o 2.3:an har samma borrning men olika slag, förbränningsutrymmet skiljer inget.

Jonte du som verkar kunna det här..ett utlåtande tack..
Ger det någon effekt skillnad åt det positiva hållet?

Inte "min påse chips" igentligen så jag fick gräva efter infon och det visade sig dessutom att jag hade fel......det ÄR skillnad mellan förbränningsutrymmet.....annorlunda utformning och 2cc större.
Storleksskillnaden är i detta fallet försumbar, vinsten av ett byte är att få bort en strypning som sitter i insugskanalen på 2.0:an (dock inte på alla ?) men inte på 2.3:an, även avgaskanalen är annorlunda.

Snäppet bättre endå är ju en korttopp men då passar den inte rakt på.

Okej, är det mycket mods för att få en 2.3 korttopp att passa och vad är egentligen skillnaden mellan en korttopp och en vanlig?






Ursäkt utfärdas till Lodiz...

"Liberty of thought is the life of the soul"
Saab 9-5 Aero SC "Clean" (2005)
jonTe
24 augusti 2006 · 5 710 Inlägg

hedley skrev:
Okej, är det mycket mods för att få en 2.3 korttopp att passa och vad är egentligen skillnaden mellan en korttopp och en vanlig?

Topp, insug, fuel rail behövs.
Sedan blir det ett hål ned i transmissionkåpan som måste täckas.

Skillnaden mellan lång / kort är helt enkelt bättre flöde plus att den är kortare på längden smile

MVH Jonas
..............
hedley Saaboholic
25 augusti 2006 · 3 129 Inlägg

Hehe okej..ganska mycket med andra ord.
Passar på att använda denna tråd till en annan fråga med..
Läste på speedparts där dom har 3 steg trim till min bil.. men eftersom jag redan gjort en del så känner jag att jag bara behöver moddad apc och 3" hela vägen av det dom har..samt antagligen steg 3 programvara..kan de utföra detta och då dra av på priset mot vad hela paketet skulle kosta?

Någon som vet hur mycket det kostar att bara modda apc.n?

"Liberty of thought is the life of the soul"
Saab 9-5 Aero SC "Clean" (2005)
Daniel
25 augusti 2006 · 671 Inlägg

Speedparts är bra på att svara på mail, fråga dom istället.

hedley Saaboholic
25 augusti 2006 · 3 129 Inlägg

Daniel skrev:
Speedparts är bra på att svara på mail, fråga dom istället.

Har nu skickat iväg ett mail till Speedparts och frågat om råd. Hoppas på svar så snart som möjligt.

"Liberty of thought is the life of the soul"
Saab 9-5 Aero SC "Clean" (2005)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang