Vad är detta för fel. Dör när påfyllningslocket till oljan tas bort.

Alpine19
15 oktober 2009 · 39 Inlägg

Underligt fel detta.
Tar man bort påfyllningslocket till oljan så dör bilen sakta men säkert.

Att tillägga så verkar det ha blandats med vatten lite men det kan vara för att oljan inte byts sen förra höstan(bilen stod i garage under vintern) så det har bildats kondens i tråget men inte säkert.

Någon som begripper detta?


Mvh

Senast redigerat av Alpine19 (15 oktober 2009)

fredda_king Fotograf
15 oktober 2009 · 1 319 Inlägg

vad är det för bil då?

Fotograf.
vårdad bil är bra bil
Alpine19
15 oktober 2009 · 39 Inlägg

fredda_king skrev:
vad är det för bil då?

Golf 3 gti. En kompis bil så vet inte allt exakt men det såg ut som det sa han.

Daavvee
15 oktober 2009 · 49 Inlägg

Pretty normalt...

Volvo S40 "T4" (1998)
Alpine19
15 oktober 2009 · 39 Inlägg

Daavvee skrev:
Pretty normalt...

Vadå normalt? Har också en GTI och den dör då inte iaf och den har fräsch olja så den litar jag mer på yikes

Iam2fast4U
15 oktober 2009 · 1 534 Inlägg

det ska vara så iaf på en del bilar
tex bmw med m20 motorn som har sluten vevhusventialtion ska de vara så på
min läcker på något ställe och dör (tyvärr) inte när man tar bort oljepåfyllningslocket eller oljestickan

BMW E34 "538" (1990)
Alpine19
15 oktober 2009 · 39 Inlägg

Iam2fast4U skrev:
det ska vara så iaf på en del bilar
tex bmw med m20 motorn som har sluten vevhusventialtion ska de vara så på
min läcker på något ställe och dör (tyvärr) inte när man tar bort oljepåfyllningslocket eller oljestickan

Men som sagt vi har likadana bilar och min dör då inte. Hans dog dock inte när oljestickan drogs bort.

HenkeTIC
16 oktober 2009 · 888 Inlägg

Tomgången brukar bli väldigt knepig och bilen kan dö när man tar bort antingen oljestickan eller oljepåfyllningslocket, det tyder på en frisk motor som inte tar tjuvluft.

Mvh

Growe Fri fart för ett fritt folk!
16 oktober 2009 · 13 777 Inlägg

gamla saab och volvo turbo och gamla golf gti är inte roliga om man tar av locket dom blir helt muppiga och går inte att köra alls om inte vevhuset är slutet smile

även en modern motor är byggd på ett sätt som gör att dom går dåligt

men eftersom en modern motor oxå kan ställa in sig själv så kan den få tongång och gå relativt normalt även med öppet lock men då är det något fel i systemet troligen någon trasig slang till vevhus venten

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Alpine19
16 oktober 2009 · 39 Inlägg

Growe skrev:
gamla saab och volvo turbo och gamla golf gti är inte roliga om man tar av locket dom blir helt muppiga och går inte att köra alls om inte vevhuset är slutet smile

även en modern motor är byggd på ett sätt som gör att dom går dåligt

men eftersom en modern motor oxå kan ställa in sig själv så kan den få tongång och gå relativt normalt även med öppet lock men då är det något fel i systemet troligen någon trasig slang till vevhus venten

jaså okej men då kanske det är normalt. Men det sitter tomgångsstabilisatorer på dessa, borde inte dom justera det även när locket tas bort? smile

patrikke
16 oktober 2009 · 1 749 Inlägg

Varför ens fundera på att ta bort locket när motorn är igång?

Hmmmm, jo det var lite Off Topic men jag undrar.

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.
mats757
16 oktober 2009 · 915 Inlägg

Alpine19 skrev:
Underligt fel detta.
Att tillägga så verkar det ha blandats med vatten lite men det kan vara för att oljan inte byts sen förra höstan(bilen stod i garage under vintern) så det har bildats kondens i tråget men inte säkert.

Mvh

När Motor OCH oljetemperatur är över 60 grader, dunstar kondens/vatten bort. Så när man kört motorn några mil med arbetstemperatur så det lungt igen.
Mao, när man vinterparkerar, SKALL man varmköra ordentligt. Inte en lite varmkörning på garageuppfarten, utan en körning på några mil. DÅ, är finns det ingen kondens i motorn. Den kan då stå hela vintern utan problem.
Man skall aldrig varmköra lite då och då under vinterparkeringen, då späder man på kondens igen. Pga att oljetempen inte blir tillräckligt varm för att dunsta bort vattnet.

Mats

Alpine19
16 oktober 2009 · 39 Inlägg

mats757 skrev:

Alpine19 skrev:
Underligt fel detta.
Att tillägga så verkar det ha blandats med vatten lite men det kan vara för att oljan inte byts sen förra höstan(bilen stod i garage under vintern) så det har bildats kondens i tråget men inte säkert.

Mvh

När Motor OCH oljetemperatur är över 60 grader, dunstar kondens/vatten bort. Så när man kört motorn några mil med arbetstemperatur så det lungt igen.
Mao, när man vinterparkerar, SKALL man varmköra ordentligt. Inte en lite varmkörning på garageuppfarten, utan en körning på några mil. DÅ, är finns det ingen kondens i motorn. Den kan då stå hela vintern utan problem.
Man skall aldrig varmköra lite då och då under vinterparkeringen, då späder man på kondens igen. Pga att oljetempen inte blir tillräckligt varm för att dunsta bort vattnet.

Mats

Jaa han gjorde nog inte direkt det.. Men du säger att vattnet dunstar bort om man kör flera mil, då borde det ju inte funnits vatten där nu väl? Eller hur menar du.

bumpe Lastbilsmekaniker
17 oktober 2009 · 3 878 Inlägg

Growe skrev:
gamla saab och volvo turbo och gamla golf gti är inte roliga om man tar av locket dom blir helt muppiga och går inte att köra alls om inte vevhuset är slutet smile

Min 9000 är helt opåverkad av att åka utan oljelock, även nya 900!

Anledningen till att bilar vill dö (utom ovan nämnda som exempel) är att bilen mäter mängden luft som går in i motorn. Kommer då luften in någon annan stans, genom vevhussystemet i detta fall, så blir bränsleblandningen fel och bilen kan dö.

Saabarna ovan mäter tryck och temp i insuget och påverkas därför inte av var luften tas ifrån, det regleras via trycket i insuget! smile

Alpine19
19 oktober 2009 · 39 Inlägg

Update.
Var och kollade på den igår och det stämmer nog som ni säger då man tar bort locket.

Ang vattnet så tyckte jag att det såg konstigt ut så måste fråga er. Oljan såg rätt okej ut men på locket så var det kletigt vitt. ska det inte vara vita "prickar" i själva oljan och på stickan om det är vatten i själva oljan?

gamlingen
19 oktober 2009 · 5 198 Inlägg

Alpine19 skrev:
Update.
Var och kollade på den igår och det stämmer nog som ni säger då man tar bort locket.

Ang vattnet så tyckte jag att det såg konstigt ut så måste fråga er. Oljan såg rätt okej ut men på locket så var det kletigt vitt. ska det inte vara vita "prickar" i själva oljan och på stickan om det är vatten i själva oljan?

Kondens. kör bilen genomvarm så ska du se att det är borta.

Xoff Volvo tönt... =)
19 oktober 2009 · 2 344 Inlägg

locket är kletigt på de flesta bilar, ingen fara så länga resten av oljan är svart å fin...

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
jocke_gronberg
19 oktober 2009 · 4 586 Inlägg

har du kört några längre sträckor med bilen innan du kollade oljan?

Alpine19
19 oktober 2009 · 39 Inlägg

gamlingen skrev:

Alpine19 skrev:
Update.
Var och kollade på den igår och det stämmer nog som ni säger då man tar bort locket.

Ang vattnet så tyckte jag att det såg konstigt ut så måste fråga er. Oljan såg rätt okej ut men på locket så var det kletigt vitt. ska det inte vara vita "prickar" i själva oljan och på stickan om det är vatten i själva oljan?

Kondens. kör bilen genomvarm så ska du se att det är borta.

Han har kört långa sträckor iår, oljan har han inte bytt iår. Men just det på locket hade inte gått bort, jag rengjorde det ist så får han se.
Men som sagt resten var enligt min tyckan fint och så länge det inte är i oljan borde det ju vara okej.
Sa iaf till han att be någon annan dubbelkolla

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang