Bygga egna rör till ca18det (200sx)

Jackiechan
23 september 2009 · 92 Inlägg

Hej!


Börjar med insugsröret:
Mellan min saab 9000 intercooler och insuget har jag typ 15 cm gummislang - 15cm alurör - 15cm gummislang. Jag vill bygga ett eget helt i aluminium och bara ha silikonslangar som fästen. Dels för att montera ny dumpventil och kanske göra ett lite grövre om detta påverkar positivt. Och sen blir det ju helt klart snyggare med Alu-rör.

Kan man byta detta mot ett rör sådär bara? Går det att öka diametern några millimeter och kanske lite på längden men samtidigt få samma effekt eller ännu bättre? Tänkte bygga ett i Aluminium. Vad bör jag tänka på och undvika?

Tryckrör:
Det kanske går att bygga ett tryckrör också? Går det även där att öka diametern lite? påverkar det min motor positivt med grövre tryckrör? (kolla setup på min profil)

Grenrör:
Bör jag köpa ett extraktorgrenrör till min motor ? Påverkar detta min motor positivt? Vad bör jag tänka på? Måste jag Mappa om min bil om dessa byten blir av?

Är fortfarande under "upplärning" inom detta området, så var snälla. Tacksam för svar på någon av frågorna, ev alla smile !

Senast redigerat av Jackiechan (1 oktober 2009)

caromania Forummoderator
23 september 2009 · 9 296 Inlägg

Angående alurör mellan Turbo-IC-spjällhus så är det att föredra.

Slangen töjer sig och håller på. En lite klen gummi/silikonslang vidgar sig mer än man tror. Testa att dra buntband runt slangen så får du se vad som händer. Rätt var det är så säger det pang, när alla buntband går av pga trycket.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
LocKtar Herr
23 september 2009 · 1 722 Inlägg

Jackiechan skrev:
Hej!


Börjar med insugsröret:
Mellan min saab 9000 intercooler och insuget har jag typ 15 cm gummislang - 15cm alurör - 15cm gummislang. Jag vill bygga ett eget helt i aluminium och bara ha silikonslangar som fästen. Dels för att montera ny dumpventil och kanske göra ett lite grövre om detta påverkar positivt. Och sen blir det ju helt klart snyggare med Alu-rör.

Kan man byta detta mot ett rör sådär bara? Går det att öka diametern några millimeter och kanske lite på längden men samtidigt få samma effekt eller ännu bättre? Tänkte bygga ett i Aluminium. Vad bör jag tänka på och undvika?

Tryckrör:
Det kanske går att bygga ett tryckrör också? Går det även där att öka diametern lite? påverkar det min motor positivt med grövre tryckrör? (kolla setup på min profil)

Grenrör:
Bör jag köpa ett extraktorgrenrör till min motor ? Påverkar detta min motor positivt? Vad bör jag tänka på? Måste jag Mappa om min bil om dessa byten blir av?

Är fortfarande under "upplärning" inom detta området, så var snälla. Tacksam för svar på någon av frågorna, ev alla smile !

Du kan byta grenrör utan att mappa om bilen! om det ger någon bättre effekt? inget du kommer märka direkt, lite kanske=)

Du kan bygga ett tryckrör o öka diametern lite, det gör inget, så länge allt är tätt!

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
Jackiechan
1 oktober 2009 · 92 Inlägg

Okej! tack för svar!

Så vi säger att min diameter på grenröret är 65mm (ren gissning) kan jag bara då ta ett alurör som har t ex diameter 70? utan andra ändringar?

Ang insugningsröret, hur är det där? lätt att bygga eget utan problem senare?

Erick
2 oktober 2009 · 4 767 Inlägg

Det är inga problem att byta rör, bygga egna, ändra diametrar osv sålänge som det är tätt.

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
Wanegardh Asgammal medlem.
2 oktober 2009 · 2 246 Inlägg

Jackiechan skrev:
Okej! tack för svar!

Så vi säger att min diameter på grenröret är 65mm (ren gissning) kan jag bara då ta ett alurör som har t ex diameter 70? utan andra ändringar?

Ang insugningsröret, hur är det där? lätt att bygga eget utan problem senare?

Hade du tänkt bygga ett grenrör av aluminium?

torpis Forummoderator
2 oktober 2009 · 10 576 Inlägg

Om du vill bygga grenrör samt insug som ger en bättre funktion så är det inte bara att hafsa ihop något.  ofta funkar original rackans långt faktiskt.  Skall du förbättra så krävs mycket läsande och tänkande för att ens nå samma nivå som original.

själva byggandet är den enkla bilen.

Jag har precis kört hela racet själv och läst på om hur insug samt grenrör till just min motor bör se ut, lärt mig TIG-svetsa aluminium, köpt delar och pusslat ihop dem.  Kompisar litar på mina teorier och valde att använda mitt insug, en av dem har bromsat 600hk hitintills.  Så visst går det, men det är inte "bara att"

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Jackiechan
4 oktober 2009 · 92 Inlägg

Wanegardh: Jag skrev fel, slarvigt.. Menade tryckröret smile Jag ska ej ge mig på att bygga eget grenrör eller insug.

Det var tryckrör och insugsrör jag ville bygga eget.

Grenröret undrade jag bara om det gav någon effekt om jag bytte till extraktorgrenrör ?

Tack för svar !

Jackiechan
12 oktober 2009 · 92 Inlägg

Behöver fortfarande svar! Vore ytterst tacksamt.

Frayze
12 oktober 2009 · 727 Inlägg

att öka diametern på rör/slang mellan din saab ic och insug behöver du inte tänka på med din motor-setup, du har väl 2 eller 2.5" från saab-ic om jag inte minns fel, du kommer hinna bottna din ic långt innan du behöver större rör!

Kan du svetsa i alu så är det inga konstigheter att göra ett rör som du beskriver, bara handla rör, böjar och börja knåpa! samt en silikon reducer vid insuget då.

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966
200-sxish
12 oktober 2009 · 106 Inlägg

detta platsar ju knappast under avancerat att bygga tryckrör samt byta till annat grenrör! men ja du kommer inte märka ett skit om du går upp från ID 65 till ID 70...
Byter du grenrör så kan du få lite snabbare spool men känns rätt värdelöst på en t25a...

Ja e som Alfons Åberg: SKA BARA!
Volvo 945 Turbo "Chevy 350 vs. holset Hx60" (1995)
Jackiechan
14 oktober 2009 · 92 Inlägg

Okej jag förstod nästan det. Men anledningen med byte av insugsrör var montering av ny dump och fräscha till det lite så jag endast har en alu böj nu och resten gummi. Ja jag kan svetsa i Alu.

200-sxish; jag ska inte bara byta , utan bygga egna rör. Eftersom jag inte visste hur avancerat det var så la jag den här då det finns mindre avancerade ämnen i denna tråden. Och jag kör inte en t25a utan en t28 och jag vill även ha ett extraktorgrenrör pga utseende också. Är det värt det?

Tack för svar !

Ghost_Face
14 oktober 2009 · 517 Inlägg

Om det är värt att byta till ett extrakorgrenrör? Absolut! Det som sitter original är billigt gjutjärns-skrot som inte är avstämt för fem öre... så ett riktigt grenrör bör ju stå ganska högt upp på listan över tuning-grejor.

Jackiechan
15 oktober 2009 · 92 Inlägg

Okej låter bra smile

Och jag behöver inte mappa om bilen om jag byter grenrör?

Vad är det för innerdiameter på tryckrör och insugsrör original? Mvh

Wanegardh Asgammal medlem.
15 oktober 2009 · 2 246 Inlägg

Nä du behöver inte mappa om bilen.
Till ic:n är det 2 tum.
Från ic:n är det 2,5 tum.

Jackiechan
16 oktober 2009 · 92 Inlägg

Okej tack Wanegardh!

Jag har hittat ett XS-power grenrör nu. Är det något att satsa på? Det är väl t25/t28 anslutning? Blir turbon monterad högre upp? Går detta grenröret att byta ut mot original utan större modifieringar?

Mvh

Jackiechan
18 oktober 2009 · 92 Inlägg

Letat efter kvalitets packningar till XS grenröret men hittar inga, har hört att original är dålig. Så finns det Greddy packningar eller liknande på någon svensk sida?

LocKtar Herr
18 oktober 2009 · 1 722 Inlägg

Jackiechan skrev:
Letat efter kvalitets packningar till XS grenröret men hittar inga, har hört att original är dålig. Så finns det Greddy packningar eller liknande på någon svensk sida?

Känns som du prioriterar HELT fel grejjer hela tiden, jag tycker du ska ägna massvis med tid på 200sx.nu sök dina frågor så kommer du säkert hitta det svar du behöver.. en originalpackning håller utan några som helst problem så länge anläggningsytorna är plana och skruvarna korrekt ditdragna.

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
Jackiechan
19 oktober 2009 · 92 Inlägg

Jag försöker kolla vad folk säger som kan mer än mig och dessa människor har sagt att originalpackningen lätt ger sig. Därför jag frågade. Sen vet jag inte varför det är felprioriterat med att vilja ha nya fräscha rör i motorn? men tack för tipset!

Wanegardh Asgammal medlem.
19 oktober 2009 · 2 246 Inlägg

Då har dom sagt helt fel.
Bättre med original än eftermarknads.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang