Bussningar saab 9-5

-Roffe-
6 april 2008 · 2 Inlägg

Jag har ett liitet slitage på insidan av däcken bak... däckverkstaden sa att det är ganska vanligt på 9-5:an att hjulinställningen bak inte stämmer... saab verkstaden säger att det även kan vara bärarmbussningarna som bör kollas.
har ingen erfarenhet bärarmsbussningar, är det ett stort jobb?  tacksam för hjälp!  /A

Hitta gränsen.. -och förbi den.
Fredrik-79
7 april 2008 · 2 164 Inlägg

De är inte ett jätte stort jobb men byt till powerflex bussningar så blir de bättre och då ska de också inte va några som helst problem att ställa in bakvagnen.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
krutmats
7 april 2008 · 1 892 Inlägg

tyjenare, Jag håller på för fullt med det bytet nu...
Det är inget stort jobb alls, armen sitter upp skrivad i ett fästa upp i karossen, sitter med 3 bultar,  bara att lossa dom 3 bultarna sen lossa den i spindeln,  då får du ner armen och kan byta bussningen,  ja du får lossa lite bromsrör o sånt.. smile men det fixar du big_smile Lycla till, Mvh/ Englund

krutmats
7 april 2008 · 1 892 Inlägg

Så här ser fästet ut underifrån, visserligen nyblästtrat på min bild men iaf smile  bilden under är bild på budssningen smile   här är en länk till Streetperformance där de kostar 690:- för de bussningarna
http://www.streetperformance-butik.se/S … ?iId=24564
https://www1.garaget.org/gallery/archive/905/260815_qjggcx.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/905/260468_1k0ds4.jpg

Senast redigerat av krutmats (7 april 2008)

krutmats
7 april 2008 · 1 892 Inlägg

Här kommer mina dagsfärska bilder från bussningsbytet,  pressa ur den inre delen av bussningen medans den yttre delen jag smaka på mer våld..    kapade upp ett spår med bågfilsblad sen hittade jag ett bra mothåll och ett don för att slå på,  och tillslut gav det med sig   då blev det att montera dit Powerflex-bussningarna. skönt skönt!

https://www1.garaget.org/gallery/archive/905/307999_5o28gz.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/905/308000_l32e38.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/905/308002_0c2gnz.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/905/308003_lpoqq5.jpg
Mvh/ mats

-Roffe-
8 april 2008 · 2 Inlägg

Mkt tack för tipsen..big_smile  men.. hur vet jag OM dom är slitna och behöver bytas?  /A

Senast redigerat av -Roffe- (8 april 2008)

Hitta gränsen.. -och förbi den.
Fredrik-79
9 april 2008 · 2 164 Inlägg

Byt dom ändå för på en kombi slits dom snabbt.
Lika så är de med fjädrar och dämpare på dom.
De är ett tips bara.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
AcidSleeper
12 juni 2008 · 25 Inlägg

Men hur ser man att de är slitna.. jag är själv i samma tankar och ska byta bussningar, dämpare och ev. länkarmar...

Men innan jag gör ngt sådant ska jag kontrollera vilka bussningar som är dåliga och krävs inhandlas till bakvagnen!

Saab 9-5 SE 2.0T Launch -98 - En finare bil får man leta efter! ; )
Fredrik-79
12 juni 2008 · 2 164 Inlägg

Byt alla är mitt tips.
Blir inte bra att ha några bytta och några inte.
Finns att köpa på speedparts bland annat.
Du behöver inte byta länkarmar.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
AcidSleeper
12 juni 2008 · 25 Inlägg

Hur vet du att jag inte behöver byta ut länkarmen??

Förresten vilka bussningar är det som det är fel på när man tar tag i hjulet och rycker i det sidleds, både lodrätt och vågrätt?

Senast redigerat av AcidSleeper (13 juni 2008)

Saab 9-5 SE 2.0T Launch -98 - En finare bil får man leta efter! ; )
AcidSleeper
13 juni 2008 · 25 Inlägg

Har nu fått reda på att det främst är A-bussning (3) och B-bussning (4) som brukar ge med sig!

http://www.speedparts.se/kat/parts/images_3/95_bakvagn.jpg

Ska även byta ut 6 & 7, resterande får sitta kvar, de såg bra ut.

Senast redigerat av AcidSleeper (13 juni 2008)

Saab 9-5 SE 2.0T Launch -98 - En finare bil får man leta efter! ; )
AcidSleeper
14 juni 2008 · 25 Inlägg

Fredrik-79 skrev:
Du behöver inte byta länkarmar.

AcidSleeper skrev:
Hur vet du att jag inte behöver byta ut länkarmen??

Varför inte?


Vad betyder "schimsa", "shimsa" i sammanhanget när man gör en fyrhjulsinställning?

Mvh.

Saab 9-5 SE 2.0T Launch -98 - En finare bil får man leta efter! ; )
Fredrik-79
14 juni 2008 · 2 164 Inlägg

AcidSleeper skrev:

Fredrik-79 skrev:
Du behöver inte byta länkarmar.

AcidSleeper skrev:
Hur vet du att jag inte behöver byta ut länkarmen??

Varför inte?


Vad betyder "schimsa", "shimsa" i sammanhanget när man gör en fyrhjulsinställning?

Mvh.

För de första är de en multilänks bak axel och då är de mer än en länkarm.
Sen så är de väldigt ovanligt att ens behöva byta en länkarm på en bil som har gått 12-20 år om den inte är skadad eller rost angripen.
Undantaget är NG900/OG9-3 som har en kul led i ytterkant på en av länkarmarna som gör att blir den dålig så måste hela bytas.

Att schimsa/shimsa betyder att man lägger brickor i mellan på vissa ställen för att få hjulinställningen rätt.
Men de görs när inställningarna som finns inte funkar tillfredställande.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
Blackdeath Chef
19 oktober 2009 · 167 Inlägg

Mkt mer vägljud med PF bussningar?

Over and out
DouZter
19 oktober 2009 · 244 Inlägg

Finns en liten guide som en skrivit
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … p;t=264600

Volvo V70 2.5T "Blixten" (2005)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang