Får inte upp olja till kammarna ? nyrenoverad (update)

Hybriden
18 oktober 2009 · 677 Inlägg

Tja

Efter haft diverse problem med olika saker har jag märkt att jag inte får något oljetrycks värde..... 
Jag får olja fram till oljekylaren samt filtret MEN jag får inte upp olja till kammarna?
Har kört runt bilen på startmotorn och bilen har startat då och då men endast i fåtal sekunder.
någon som har bra tips?

Senast redigerat av Bergkuist (20 oktober 2009)

norpan1
18 oktober 2009 · 1 043 Inlägg

Vad för bil?

Hybriden
18 oktober 2009 · 677 Inlägg

norpan1 skrev:
Vad för bil?

Toyota supra mk3

Sorry glömde skriva

evo_krolle BMR
18 oktober 2009 · 1 513 Inlägg

har motorn varit helt ner riven så kan de ta en litenstund innan du fått ut olja överallt.. ut me tändstiften å mata på starten.. har du haft nere oljepumpen å bytat/tvättat den så kan du ha ett helvete innan du får tryck..

Hybriden
18 oktober 2009 · 677 Inlägg

evo_krolle skrev:
har motorn varit helt ner riven så kan de ta en litenstund innan du fått ut olja överallt.. ut me tändstiften å mata på starten.. har du haft nere oljepumpen å bytat/tvättat den så kan du ha ett helvete innan du får tryck..

ah fyfan, tycker jag har nött på rätt bra, men ska ta bort tändstiften i morgon och köra skiten ur batteriet.
Blev riktigt orolig där ett tag, trodde jag hade fått något som satt igen oljekanalen.

Fenne
18 oktober 2009 · 160 Inlägg

du behöver inte dra ur tändstiften ens... är lättare att bara ta säkringen till bränslepumpen o sen bara mata med startmotorn.. smile

Ford mustang gt500 "shelby gt500" (2007)
Hybriden
18 oktober 2009 · 677 Inlägg

Fenne skrev:
du behöver inte dra ur tändstiften ens... är lättare att bara ta säkringen till bränslepumpen o sen bara mata med startmotorn.. smile

Ah fan det är så jag har gjort nu, drog ut EFI säkringen bara.
Jag tror jag höll på i 15 minuter utan något som helst olja till kammarna. Aja får bli nya tag i morgon!!

JaggaChafen Tesla Senior Technician
18 oktober 2009 · 2 307 Inlägg

Hmmm jag lyckades å lägga topppackningen fel på en mazda 323 en gång (för måååånga årsen) så hålet för oljan upp till toppen hamna på fel ställe. Blev liksom liknande symptom

Ingen aning om det går på supran men det va bara en tanke

Annars e det ju smartare å både dra ur säkringen + stiften. Motorn går ju lite lättar erunt å får upp högre varv på starten då å då känns det som om den bör få lättare att bygga upp tryck med

Senast redigerat av JaggaChafen (18 oktober 2009)

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
evo_krolle BMR
18 oktober 2009 · 1 513 Inlägg

ja tar du stiften klara motorn snurra fortare vilket i sin tur ger bättre snurr på pumpen......å går de ändå inte så plugga vevhusventen å blås i oljestickeröret så de blir tryck i motorn så tvingas oljan upp i pumpen sammtidigt som du kör på starten... å går de inte då så har du nog fått skit i en kanal...

Hybriden
19 oktober 2009 · 677 Inlägg

JaggaChafen skrev:
Hmmm jag lyckades å lägga topppackningen fel på en mazda 323 en gång (för måååånga årsen) så hålet för oljan upp till toppen hamna på fel ställe. Blev liksom liknande symptom

Ingen aning om det går på supran men det va bara en tanke

Annars e det ju smartare å både dra ur säkringen + stiften. Motorn går ju lite lättar erunt å får upp högre varv på starten då å då känns det som om den bör få lättare att bygga upp tryck med

Jo funderade också på det men packningn går endast att lägga på ett hål...
Jag såg lite i morse att det finns väldigigt lite olja nere där lyftarna sitter men ser inge olja när jag matar på med starten. Vet itne om ventil kåporna måste vara monterade






evo_krolle skrev:
ja tar du stiften klara motorn snurra fortare vilket i sin tur ger bättre snurr på pumpen......å går de ändå inte så plugga vevhusventen å blås i oljestickeröret så de blir tryck i motorn så tvingas oljan upp i pumpen sammtidigt som du kör på starten... å går de inte då så har du nog fått skit i en kanal...

Får prova att plugga vevhuset och göra det där, tack för tipset! jävligt smart
Ang skit i kanalen hoppas jag verkligen inte, förstår iofs inte hur jag kan ha fått det.

Hybriden
20 oktober 2009 · 677 Inlägg

en liten update då

Jag fick lite tips från supramania att man skulle ta bort oljekylaren och visst fan, den var helt tom yikes
Sen kom jag o tänka på som jag helt glömde nämna att jag har en termostat som inte öppnar sig förran ett viss tempratur så det kan vara en förklaring men då tänkte jag samtidigt på om luften i kylaren skapar enorma lyftbubblor i hela systemet?

Provade även att blåsa i oljestick röret samtidigt som jag drog runt med startmotorn och noterade att oljetillförsen började det läcka olja ur, vilket betyder att olja kommer runt i motorn, fick inget utslag på orginal mätaren eller VDO mätaren. 

Jag hällde på olja på kammarna i går och när jag drar runt den verkar det som kammarna inte blir torrare utan i stället bli mer oljiga. Ska man våga starta bilen och se om oljetrycket reagerar?

engolf
20 oktober 2009 · 3 235 Inlägg

Visst kan du starta bilen, men jag vill gärna föreslå att du skaffat oljetrycksmätare som du kan koppla in.
Om oljan inte vill komma till kammarna finns ju risk att det inte är tillräckligt med tryck.

Torka bort överflödig olja vid kamaxeln(arna), men droppa lite på kammarna, blir lättare se om olja kommer fram.

Hybriden
20 oktober 2009 · 677 Inlägg

engolf skrev:
Visst kan du starta bilen, men jag vill gärna föreslå att du skaffat oljetrycksmätare som du kan koppla in.
Om oljan inte vill komma till kammarna finns ju risk att det inte är tillräckligt med tryck.

Torka bort överflödig olja vid kamaxeln(arna), men droppa lite på kammarna, blir lättare se om olja kommer fram.

Jag har 2 oljetrycks mätare, en som sitter i toppen och en som sitter i filterförflyttaren.
Jo tänkte på det men när jag kollar runt i lbocket finns det endast 4 oljekanaler?
1 i vardera ände på båda kammarna och ingen  bland dom andra men det kan fan iinte stämma?

ska ut o göra det nu

Senast redigerat av Bergkuist (20 oktober 2009)

Hybriden
20 oktober 2009 · 677 Inlägg

tråden kan stängas!

Plockade i sär hela oljesystemet och upptäckte att jag hade kopplat fel, kopplade tillförsel till utsug.

Tack för alla tips

Daavvee
20 oktober 2009 · 49 Inlägg

Haha väldigt lätt hänt det där. Fint att du fick igång den iallafall smile Mvh

Volvo S40 "T4" (1998)
JaggaChafen Tesla Senior Technician
20 oktober 2009 · 2 307 Inlägg

Altid kul å få veta vad det va lycka till vidare då

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
Mr_EmCom Med.lem
20 oktober 2009 · 3 759 Inlägg

Tråkitgt om några laget gått torrt nu bara..

15 min nötande på full komp (iom att du inte plockade ur stiften) kan vara mer än nog för att slita dom ordentligt..

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
Hybriden
20 oktober 2009 · 677 Inlägg

Mr_EmCom skrev:
Tråkitgt om några laget gått torrt nu bara..

15 min nötande på full komp (iom att du inte plockade ur stiften) kan vara mer än nog för att slita dom ordentligt..

Lagrena är det nog inge fara med iomed att jag össte ner olja i kammarna medan jag höll på.
Sen var det inte  konstant nötande. Men blir det lageras är det bara att trimma vidare big_smile



Till resten@

Jo jävligt klantigt! sånt man lär sig på hahah
nu ska jag bara fixa spridaren

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang