Slutsteget...

ThomasS
22 oktober 2009 · 11 Inlägg

Hej!

Nu måste jag höra vad som är fel på mitt steg.

När jag har stereon av så har jag 12volt till de men när jag slår på stereon så får jag 8.9volt?!?

Vad är felet??

MVH: THOMAS

jimmyostrom
22 oktober 2009 · 560 Inlägg

Trasig AGU säkring kanske? Fst då brukar det krypa ner på runt 5 volt....Men byt den och se om det nu är AGU säkring du har då dessa är lite si sådär ibland....

Eller dålig jord är nog mer troligt.

Lycka till

ThomasS skrev:
Hej!

Nu måste jag höra vad som är fel på mitt steg.

När jag har stereon av så har jag 12volt till de men när jag slår på stereon så får jag 8.9volt?!?

Vad är felet??

MVH: THOMAS

Senast redigerat av jimmyostrom (22 oktober 2009)

Jesus älskar alla
Stort utbud och service hittar du på: www.blekingebilradio.se
ThomasS
22 oktober 2009 · 11 Inlägg

jo men va fan har ju bytt både säkring å jord så.. :S

Expoze
22 oktober 2009 · 2 024 Inlägg

Anslutningen på batteriet då? Antar att du har mätt så det inte sjunker lika drastiskt på batteriet där fram.

Nåt du kan testa är att förlänga en mätkabel till mutimetern, sätter den på + framme på batteriet sen sätter den andra på minus på slutsteget och mäter där, sjunker det då så ligger felet på jordslingan, blir spänningen ok, så ligger ju felet i plusslingan.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
kalle_kalle
22 oktober 2009 · 2 914 Inlägg

ThomasS skrev:
jo men va fan har ju bytt både säkring å jord så.. :S

ta gärna bild på jorden vars den sitter och i vilken bil

Eberlund VW Ägare
22 oktober 2009 · 1 011 Inlägg

Rubriken...

För att svara på frågan så skulle jag tro att antingen har du en dålig jordning framme vid batteriet? Ta loss polen och rengör samt lite kopparpasta sen spänn igen.

Har du bytat säkringen bara för bytandet skull eller hade den gått sönder? Tänkte mest så att du inte har en lite kortslutning någonstans på kabeln.

Henrik Eberlund
ChriZtoffer GAS democar 2018!
22 oktober 2009 · 8 744 Inlägg

Eberlund skrev:
Rubriken...

För att svara på frågan så skulle jag tro att antingen har du en dålig jordning framme vid batteriet? Ta loss polen och rengör samt lite kopparpasta sen spänn igen...

NEEJ! Inte kopparpasta på batteripolerna! Det är inte ledande så det blir inge bra där, finns nåt medel som leder ström och skyddar mot ärgning men kommer inte på vad det heter.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
michieff ljudfantast
22 oktober 2009 · 1 372 Inlägg

Eberlund skrev:
Rubriken...

För att svara på frågan så skulle jag tro att antingen har du en dålig jordning framme vid batteriet? Ta loss polen och rengör samt lite kopparpasta sen spänn igen.

Har du bytat säkringen bara för bytandet skull eller hade den gått sönder? Tänkte mest så att du inte har en lite kortslutning någonstans på kabeln.

nja ingen bra idé hör du smile

lite kortslutning någonstans på kabeln? hur då? du menar att en kardel skulle röra plåt nånstans? låter försvinnande...

busfabror www.ljudbyggaren.se
22 oktober 2009 · 504 Inlägg

Kolla jordpunkten där du jordat steget, mät med multimeter, plusen på steget och - på jordpunkten.....

Mvh
Jonas

2009 : 1x12" och ca 1300watt = 142,6 (ESPL Skivan) 2 Första Placeringar
2010 : 153,4 db på Tävling hos Ljudbyggaren i HBG med "Black'n'Blue"
www.ljudbyggaren.se
Eberlund VW Ägare
22 oktober 2009 · 1 011 Inlägg

michieff skrev:

Eberlund skrev:
Rubriken...

För att svara på frågan så skulle jag tro att antingen har du en dålig jordning framme vid batteriet? Ta loss polen och rengör samt lite kopparpasta sen spänn igen.

Har du bytat säkringen bara för bytandet skull eller hade den gått sönder? Tänkte mest så att du inte har en lite kortslutning någonstans på kabeln.

nja ingen bra idé hör du smile

lite kortslutning någonstans på kabeln? hur då? du menar att en kardel skulle röra plåt nånstans? låter försvinnande...

Okey. Kopparpastan var kanske fel. Fick det tipset av en annan. Men skit samma

Jag menar inte att kortslutningen skulle göra att strömen försvann. Utan mest att han sa att han bytat säkringen så undrar jag om han bytat den för bytandet skulle eller om den gått sönder.

Henrik Eberlund
michieff ljudfantast
22 oktober 2009 · 1 372 Inlägg

Eberlund skrev:
Okey. Kopparpastan var kanske fel. Fick det tipset av en annan. Men skit samma

Jag menar inte att kortslutningen skulle göra att strömen försvann. Utan mest att han sa att han bytat säkringen så undrar jag om han bytat den för bytandet skulle eller om den gått sönder.

varför skriver du bytat när det heter bytt?

kopparpasta går utmärkt att använda till tändstift eller dylikt som har dyrbara gängor men inte strömledande komponenter tongue

Eberlund VW Ägare
22 oktober 2009 · 1 011 Inlägg

michieff skrev:

Eberlund skrev:
Okey. Kopparpastan var kanske fel. Fick det tipset av en annan. Men skit samma

Jag menar inte att kortslutningen skulle göra att strömen försvann. Utan mest att han sa att han bytat säkringen så undrar jag om han bytat den för bytandet skulle eller om den gått sönder.

varför skriver du bytat när det heter bytt?

kopparpasta går utmärkt att använda till tändstift eller dylikt som har dyrbara gängor men inte strömledande komponenter tongue

För i Skaune (Skåne på svenska) säger man så. tongue

Henrik Eberlund
chrizz Administratör
22 oktober 2009 · 11 790 Inlägg
"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang