B-20, tempen stiger otroligt fort.

FordEsci Bilplåtslagare
25 oktober 2009 · 324 Inlägg

Nu är vattenpumpen bytt, samt att kylaren har kontrollerats riktigt och sköljts igenom med bra genomströmmning. Tempen fortsätter lik förbannat att stiga fort. Vad i hela helvete kan det bero på? JAg ger fan snart upp. Allt är fan bytt eller kontrollerat nu. Har inte fler ideér om vad som kan vara fel nu.

Drönirettab
25 oktober 2009 · 21 761 Inlägg

Kokar motorn också?
Blir det varmt i kupen när du kör på full värme?

Om motorn börjar koka så ska det väl spruta ut kylarvätska genom ett litet hål i expansionskärlet, så gjorde det iaf på min fars gamla Amazon när den gick lite för varm. smile

FordEsci Bilplåtslagare
25 oktober 2009 · 324 Inlägg

Drönirettab skrev:
Kokar motorn också?
Blir det varmt i kupen när du kör på full värme?

Om motorn börjar koka så ska det väl spruta ut kylarvätska genom ett litet hål i expansionskärlet, så gjorde det iaf på min fars gamla Amazon när den gick lite för varm. smile

Luften i kupén blir väldigt varm. Den kokar nog inte, men den blir varm. Helt ofattbart vad fan det kan vara nu med tanke på att allt är nytt och genomgånget....

st200_timpa
25 oktober 2009 ·

är ju ingen "skillad" mekaniker som varit framme tror ja

Drönirettab
25 oktober 2009 · 21 761 Inlägg

Jag tolkar det där som att motorn inte kokar iaf, det är ju i så fall bra. Att det kommer värme in i kupen är också bra. Men visst är det knepigt att inte nedre kylarslangen blir varm eftersom sakerna i övrigt verkar fungera som de ska (utom tempmätaren), det tycker jag. hmm

FordEsci Bilplåtslagare
25 oktober 2009 · 324 Inlägg

Drönirettab skrev:
Jag tolkar det där som att motorn inte kokar iaf, det är ju i så fall bra. Att det kommer värme in i kupen är också bra. Men visst är det knepigt att inte nedre kylarslangen blir varm eftersom sakerna i övrigt verkar fungera som de ska (utom tempmätaren), det tycker jag. hmm

Det verkar flöda på bra, körde utan lockat på kylaren å varvade upp motorn, å då flödade vattnet på fint.

FordEsci Bilplåtslagare
25 oktober 2009 · 324 Inlägg

st200_timpa skrev:
är ju ingen "skillad" mekaniker som varit framme tror ja

Fan vilket givande inlägg.

Jag är för den delen heller ingen mekaniker.....

Drönirettab
25 oktober 2009 · 21 761 Inlägg

Då kanske det egentligen inte är ett skadligt fel för motorn i sig, utan istället "bara" en irriterande mätarfunktion.

Du skrev att du hade bytt tempgivaren, men har du kikat på givarkabeln så att inte den har trasigt hölje någonstans?

På min 240 fick jag fenomenet att tempen helt plötsligt steg upp på det röda, men motorn kokade dock inte. När jag till slut tog tag i problemet så visade det sig att givarkabeln hade söndertorkat hölje och jordade i motorblocket, jag bytte en bit av kabeln och sedan har tempen visat rätt. smile

st200_timpa
25 oktober 2009 ·

FordEsci skrev:

st200_timpa skrev:
är ju ingen "skillad" mekaniker som varit framme tror ja

Fan vilket givande inlägg.

Jag är för den delen heller ingen mekaniker.....

ungefär som dittt inlägg om min motivlack på min bil!

är ju som sakt ingen "motivlackerare" jag heller.....

AnderL
25 oktober 2009 · 219 Inlägg

Har du provat att koppla in en annan tempgivare?Då menar jag en annan mätare.

Kostar att ligga på topp
FordEsci Bilplåtslagare
26 oktober 2009 · 324 Inlägg

Drönirettab skrev:
Då kanske det egentligen inte är ett skadligt fel för motorn i sig, utan istället "bara" en irriterande mätarfunktion.

Du skrev att du hade bytt tempgivaren, men har du kikat på givarkabeln så att inte den har trasigt hölje någonstans?

På min 240 fick jag fenomenet att tempen helt plötsligt steg upp på det röda, men motorn kokade dock inte. När jag till slut tog tag i problemet så visade det sig att givarkabeln hade söndertorkat hölje och jordade i motorblocket, jag bytte en bit av kabeln och sedan har tempen visat rätt. smile

Det ska jag kika vidare på, tack för tipset. Ska dock köra bilen till jobb imorgon, ungefär 3/½ mil. Det får gå som det går.

FordEsci Bilplåtslagare
26 oktober 2009 · 324 Inlägg

AnderL skrev:
Har du provat att koppla in en annan tempgivare?Då menar jag en annan mätare.

Alltså själva mätaren inne i kupén? För jag har monterat en helt ny tempgivare om det var det som var frågan.

The_Rebel Gréve
26 oktober 2009 · 497 Inlägg

på 140 har jag märkt att man måste efterfylla med vatten/glykol en heldel också, hade liknande problem med min för några veckor sen efter ett vattenpumpsbyte, så kolla så du har bra vattennivå är mitt tips smile

Palltruck
26 oktober 2009 · 20 Inlägg

Kör utan termostat vettja

Även den starkaste måste ta i när han skiter
AnderL
27 oktober 2009 · 219 Inlägg

Sorry,blev  kanske lite konstig min fråga.Ja jag menar en annan mätare,med ny kabel till den.För du har ju redan bytt tempgivaren.

Kostar att ligga på topp
Remiss
27 oktober 2009 · 1 339 Inlägg

Ingen tvekan om vad som är felet här. Din mätare är kass hmm . Synd jag inte läste tråden tidigare så hade du sluppit byta vattepump.

FordEsci Bilplåtslagare
27 oktober 2009 · 324 Inlägg

The_Rebel skrev:
på 140 har jag märkt att man måste efterfylla med vatten/glykol en heldel också, hade liknande problem med min för några veckor sen efter ett vattenpumpsbyte, så kolla så du har bra vattennivå är mitt tips smile

Vattennivån är perfekt. Tack för tipset annars! Mvh//Erik

FordEsci Bilplåtslagare
27 oktober 2009 · 324 Inlägg

Volvo740an skrev:
Ingen tvekan om vad som är felet här. Din mätare är kass hmm . Synd jag inte läste tråden tidigare så hade du sluppit byta vattepump.

Ja, det måste det vara. Körde bilen till idag(3,5mil) utan problem. När jag kom till jobb så mätte jag med en lasertempmätare och kunde då utläsa att det varmaste stället på motorn var 88 grader. MEn den undre kylarslangen höll bara 14 grader cirka, vilket kanske är normalt, för bilen visade inte sypmtoom på att vara för varm.

Palltruck skrev:
Kör utan termostat vettja

Har jag provat, dock utan skillnad på resultat.

AnderL skrev:
Sorry,blev  kanske lite konstig min fråga.Ja jag menar en annan mätare,med ny kabel till den.För du har ju redan bytt tempgivaren.

Jag ska köpa en lös mätare på Biltema för 100:- och koppla till den nya givaren.

AnderL
27 oktober 2009 · 219 Inlägg

Tycker det låter lite  med 14grader på den slangen.En dum fråga kanske,men termostaten sitter rätt?

Kostar att ligga på topp
FordEsci Bilplåtslagare
27 oktober 2009 · 324 Inlägg

AnderL skrev:
Tycker det låter lite  med 14grader på den slangen.En dum fråga kanske,men termostaten sitter rätt?

Jag hoppas det:P Med tallriken neråt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang