Ang: hoppande växlar.

h30aad
1 november 2009 · 124 Inlägg

Hej jag skulle lägga in ettans växel men fick antagligen inte in växelspaken in "hela vägen" så växeln hoppa ur, samtidigt lät det från bilen som nåt som snurrade vrooom , hoppas ni förstod va ja mena, vad var de som lät egentligen , KUggghjul ? eller nå annat?, är det skadligt för bilen??

blacken
1 november 2009 ·

Så länge det inte låter illa, så är det ingen större fara..

h30aad
1 november 2009 · 124 Inlägg

men de lät som att växeln va i halvt om halvt sen när växeln hoppa ur så lät de som att hela "maskinerit snurrade fritt så att säga?

blacken
1 november 2009 ·

Det är förmodligen bara ett eller flera obelastade/frigående kugghjul i lådan som fick lite fart av det hela så att säga..
Men kolla oljan i lådan, eventuellt byt den..

Senast redigerat av blacken (1 november 2009)

SweeXic
1 november 2009 · 136 Inlägg

så som jag förstår de hela så är de ingen fara smile

De har råkat hända mig många gånger också, fast jag är för snabb med kopplingen, så trycker ner den o släpper upp den innan jag fått i växlen helt å hållet så "vrrrrrk!" låter de typ och trycker man ner kopplingen igen o lägger i växlen så är man snabb så klonkar de till bara och tar man det sakta låter de ungefär likadant.

Det bästa är väl att märker du att du råkar göra så här så om du la i 1'an t.ex. och den hoppar ur så tryck ner kopplingen o lägg den först i 2an's läge innan du lägger den i 1'an igen så klonkar o smäller det inte lika mycket smile

Med andra ord, inget o va rädd för.. det tåler en del såna här misstag...

h30aad
1 november 2009 · 124 Inlägg

ok tack för svaret sweexic de känn lugnande nu att det inte är nån fara.

blacken
1 november 2009 ·

Du skulle ju kunna glutta in dina bussningar i länkaget. Ifall du har det på skrindan..

h30aad
1 november 2009 · 124 Inlägg

blacken skrev:
Du skulle ju kunna glutta in dina bussningar i länkaget. Ifall du har det på skrindan..

FATTADE INGENTIG AV DET??

blacken
1 november 2009 ·

h30aad skrev:

blacken skrev:
Du skulle ju kunna glutta in dina bussningar i länkaget. Ifall du har det på skrindan..

FATTADE INGENTIG AV DET??

VÄXELLÄNKAGET!!...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang