Volvo 745 -90 Startar inte

gagob
26 oktober 2009 · 29 Inlägg

Hejsan

Jag har problem med min volvo 745a av årsmodell -90

Den vill inte starta.
Det började en kväll när jag va ute och åkte, det kändes som bilen bara gick på 3 cylindrar.
Efter lite pillande för att förska få i gång den så gick den knappt alls.
Kändes som den gick på 1 cylider typ så då boxserade vi hem bilen.
När vi kom hem så startade bilen gick fint.
Nästa dag blir det samma sak efter en halv mil ungefär.
Nu vill den inte starta överhuvudtaget.

*Jag har kollat så jag får bränsle fram till spridar rampen eller vad man kallar den.
*Kollat att jag får gnista på stiften.
*Inga felkoder (blink kod 1-1-1)

Mycket tacksam för all hjälp jag kan få, har läst på massa forum.
Alla drar bara till med massa olika gissningar.
Skulle gjärna höra av någon som har erfarenhet av det här problemet eller liknade?

MVH
Jakob

Volvo 740 (1990)
MrCarfreak Gasglad
26 oktober 2009 · 3 244 Inlägg

Börja med det första man alltid ska göra: Komptest, läckage.
Eftersom du ej har någon felkod så handlar det om något mekaniskt (I 90% av fallen)

Gör ett komptest och publicera resultatet så utgår vi ifrån det!

//Carfreak
Saab 9-3 Aero Salomon "Black Betty" (2002)
gagob
26 oktober 2009 · 29 Inlägg

Komptest glömde jag skriva med att jag gjort, det visade mellan 11.5-12 så har bra komp

Volvo 740 (1990)
turboforssen Telge Drifting Team
26 oktober 2009 · 5 398 Inlägg

testa med startgas dåsmile

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
SM7DYZ
26 oktober 2009 · 3 Inlägg

Hej!
Kolla givaren som sitter nära vattenpumpen givaren går till den såkallade förgasaren hade samma fel på min
760 stanade i tid och otid sen jag satte en ny givare har den fungerat

alexbenhard Hemlig Agent
26 oktober 2009 · 1 115 Inlägg

Om du har gnista så är det ju bränsle det är fel på.
Kolla om spridarna öppnar, inte bara att det kommer fram bränsle till dom.
Annars är det som att kolla att det finns gnista ifrån tändspolen men inte kolla stiften.

Testa med startgas fast det kanske du redan har gjort.

MVH. Alex

snapshot
26 oktober 2009 · 908 Inlägg

Prova med en annan lmm.. ?

gagob
26 oktober 2009 · 29 Inlägg

Jag mätte med volt meter på sparidarna nyss.
Mät resultatet gav 3-4 volt när jag körde på starten.
Jag är inte säker men sparidarna är väl jord styrda genom databoxen? och matade med 12 volt?
Skulle det kunna vara något relä till sparidarna möjligtvis?

Hade inte tänkt att komponent byta hela bilen tills den funkar..

Volvo 740 (1990)
nordstromj
26 oktober 2009 · 1 772 Inlägg

gagob skrev:
Jag mätte med volt meter på sparidarna nyss.
Mät resultatet gav 3-4 volt när jag körde på starten.
Jag är inte säker men sparidarna är väl jord styrda genom databoxen? och matade med 12 volt?
Skulle det kunna vara något relä till sparidarna möjligtvis?

Hade inte tänkt att komponent byta hela bilen tills den funkar..

Du har ett spridarrelä som sitter på kylvätskebehållaren, en liten svart grej. Ta en glutt på det..

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.
BMW 320d (2007)
SM7DYZ
26 oktober 2009 · 3 Inlägg

Kolla givaren innan du skruvar i sönder bilen Hi:)

gagob
26 oktober 2009 · 29 Inlägg

men du prata om någon givare till förgasaren? har ingen förgasar motor så..

Ja det är där den sitter, ska kika på det relät smile

Volvo 740 (1990)
SM7DYZ
26 oktober 2009 · 3 Inlägg

Det vet jag ,skrev den såkalade förgasaren det är direktinsprutande kolla givaren som går till den

Kinnastreet
26 oktober 2009 · 362 Inlägg

har haft samma bekymmer förut. 2ggr. en gång var det hallgivaren å en gång luftmassen. inga svåra grejer att byta så det är bara prova.

Med ett hyffsat järnrör kan man slå världen med häpnad!
gagob
26 oktober 2009 · 29 Inlägg

9 snäpp fel på kamreren vid kamdrevet. undra om motorn kan överlevt?

Volvo 740 (1990)
alexbenhard Hemlig Agent
26 oktober 2009 · 1 115 Inlägg

Den har nog överlevt.
Ventilerna ska inte ta i kolvarna på B230.
Hur har den lyckats flytta sig så mycket?

MVH. Alex

gagob
26 oktober 2009 · 29 Inlägg

kom på att jag kanske kollade fel.
kommer en polare som är mycket duktigt och ska hjälpa mig och kolla på det sen.
då nollställer vi väl skiten och kollar så det verklien var så.

för så som bilen har bettet sig borde det inte vara kamremmen, men vem vet...
remmen ser ju fräsch ut också så..

skriver väl sen hur det har gått så får vi se..

tack för all hjälp än så länge

Volvo 740 (1990)
gagob
26 oktober 2009 · 29 Inlägg

Hur pinsamt det än är så var det endast ett bensinstopp... haha
Tråden kan låsas eller tasbort?!

Volvo 740 (1990)
Mr_EmCom Med.lem
2 november 2009 · 3 759 Inlägg

gagob skrev:
Hur pinsamt det än är så var det endast ett bensinstopp... haha
Tråden kan låsas eller tasbort?!

http://i36.tinypic.com/20pdblu.jpg

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang