Ställa ladd tryck 945 LTT?

Norbro
3 mars 2008 · 263 Inlägg

lite oljigt å fint men de får duga wink
http://www.garaget.org/gallery/archive/36134/271877_0s5kdl.jpg
den extra slangen du sätter på t-korset avgör laddtrycket, ju kortare slang desto mer ladd.. pröva dej fram, men börja nånstans runt 15-20 cm beroende på tjocklek på slangen.. mvh

Volvo - Probably the best car in the world
"Ge mig svenskar, wiskey och snus så ska
jag bygga järnväg ända in i helvete"
James J. Hill, Amerikas stora järnvägsbyggare
TobbeTT
3 mars 2008 · 948 Inlägg

Ricky skrev:
ja lånar tråden lite, är det farligt att köra med pysventil för att få upp laddet om man har chip, kan d skada motor, eller är det bäst att köra med tryckklocka å chip?

du får ett mer stabilare laddtryck med en riktig wg klocka dock bara vad jag hört inte testat själv dock så hade jag läckluft på min 940 och märkte ingen skillnad alls förutom att laddet öka ju mer belastning motorn fick så då monterade jag brickor istället

volvo_1987
4 mars 2008 · 1 675 Inlägg

Norbro skrev:
lite oljigt å fint men de får duga wink
http://www.garaget.org/gallery/archive/36134/271877_0s5kdl.jpg
den extra slangen du sätter på t-korset avgör laddtrycket, ju kortare slang desto mer ladd.. pröva dej fram, men börja nånstans runt 15-20 cm beroende på tjocklek på slangen.. mvh

Det går bra att göra så?

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!
volvo_1987
4 mars 2008 · 1 675 Inlägg

TobbeTT skrev:
japp ju mer du kortat stången desto mer ladd.. muttern är för att *låsa* själva stången

Men stången blir inte kortare ju mer jag skruvar på muttern. Du har ingen bild? är väldigt efter;) Svårt att montera en WG från full turbo på ltt?

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!
TobbeTT
4 mars 2008 · 948 Inlägg

volvo_1987 skrev:

TobbeTT skrev:
japp ju mer du kortat stången desto mer ladd.. muttern är för att *låsa* själva stången

Men stången blir inte kortare ju mer jag skruvar på muttern. Du har ingen bild? är väldigt efter;) Svårt att montera en WG från full turbo på ltt?

lossa själva muttern nu så kan du skruva tillbaka själva stången.. nej det är det inte samma fästen

volvo_1987
4 mars 2008 · 1 675 Inlägg

Har känt med fingrarn a under och hittar ingen mutter. hittar stången och någon liten metal tråd/ fjäder?

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!
volvo_1987
4 mars 2008 · 1 675 Inlägg

Det är inte lättare att montera en pys ventil i stället då? Blir inte det samma sak?

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!
stockman
4 mars 2008 · 24 Inlägg

gör som på bilden.. kostar 14 kronor ett sånt t-kors å går jätte bra å göra de.. kan ju börja me de å sen fortsätta om du vill ha mer mos sen!

Volvo V90 (1998)
volvo_1987
4 mars 2008 · 1 675 Inlägg

knut skrev:
gör som på bilden.. kostar 14 kronor ett sånt t-kors å går jätte bra å göra de.. kan ju börja me de å sen fortsätta om du vill ha mer mos sen!

Fyller väl samma funktion som en pys ventil va?

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!
edis_87
4 mars 2008 · 279 Inlägg

volvo_1987 skrev:

knut skrev:
gör som på bilden.. kostar 14 kronor ett sånt t-kors å går jätte bra å göra de.. kan ju börja me de å sen fortsätta om du vill ha mer mos sen!

Fyller väl samma funktion som en pys ventil va?

ja det gör det skillnaden är att med en pysventeil kan du strypa så du laddar mindre. hade sånt kors på min förut köpte ett som man använder till spolarvätske slangarna laddade med det 0,7 men då spikade det lite när jag gasade på 5:an men om jag växlade ner gick det bra.men nu har jag en riktig klocka istället. för jag tappade ladd på min på högre varv.

bränt gummi luktar kärlek
Volvo 940 ltt "pallbocks racing" (1997)
edis_87
4 mars 2008 · 279 Inlägg

men tycker du ska sattsa på en riktig klocka istälelt för då har du den sen. har en ligger om det kan vara intressant.

bränt gummi luktar kärlek
Volvo 940 ltt "pallbocks racing" (1997)
volvo_1987
4 mars 2008 · 1 675 Inlägg

Vad vill du ha för den dÅ?

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!
Koop
4 mars 2008 · 1 867 Inlägg

En lättare lösning på t-kors och slang-varianten är att sätta en slangklämma i änden på slangen istället för att hålla på och ändra på längden.
Börja med slangklämman helt hopskruvad(originaltryck) och släpp sedan mer och mer på den tills du uppnår önskat laddtryck. Fattigmans pysventil big_smile

Senast redigerat av Koop (4 mars 2008)

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.
volvo_1987
4 mars 2008 · 1 675 Inlägg

Beställt en pys ventil från styling butiken precis;)

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!
ahlen_j
3 november 2009 · 76 Inlägg

Norbro skrev:
lite oljigt å fint men de får duga wink
http://www.garaget.org/gallery/archive/36134/271877_0s5kdl.jpg
den extra slangen du sätter på t-korset avgör laddtrycket, ju kortare slang desto mer ladd.. pröva dej fram, men börja nånstans runt 15-20 cm beroende på tjocklek på slangen.. mvh

Kommer in väldigt sent i denna tråd, sorry för det men har sökt runt lite på just det här ämnet och undrar nu bara.
Är det bara att klippa av slangen på mitten och trä på ett T-kors?

Skeden Mekaniker/Fordonstek
3 november 2009 · 80 Inlägg

se till att fixa en turbomätare så kan du se om du har skenladd osv. har du inget chip och du inte rört bränslet något så ta det lugnt med laddet. bara ett råd.

Kör 940Sleeper
Siqqe Besserwisser
3 november 2009 · 263 Inlägg

1. Det är exakt samma fästen till tryckklockan på B230FK och B230FT. Alltså fungerar en tryckklocka från B230FT alldeles ypperligt på en B230FK.

2. Glöm pysventiler, t-kors och annan skit som folk skriver här. Det är alldeles för farligt. Pysventiler kan ge laddtryckspeakar som resulterar i en knackande motor. Att modifiera en orginal tryckklocka men att behålla samma fjäderkraft kan ge skenande laddtryck som resulterar i en knackande motor.

3. Köp en begagnad tryckklocka från en B230FT eller köp en ny från t.ex. BSR. De man köper nya hos diverse företag brukar i regel vara justerbara. Bör kosta under tusenlappen.

Och nu vet jag att en hel hög med 14-åriga "förståsigpåare" kommer uttala sig i ämnet, och påstå att motorn inte alls knackar och "jag har kört så i 30 år" etc etc. Till er vill jag bara fråga, hur vet ni att det inte knackar? Bara för att ni inte hör det? Bara för att det har fungerat på just eran motor?

Jag tycker att folk borde få varningar för att de ger dåliga rekommendationer.

EDIT:
Förresten, en annan sak. Tryckklockan på B230FK är inte alltid justerbar (i 99% av fallen är den inte det) så era råd om att skruva på stången är fel. Det går inte.

Senast redigerat av Siqqe (3 november 2009)

Volvo V70 II 2.4D "Polestar performance" (2008)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang