850 T5, gjort rent vevhus ventialtion och fick problem.. Blåröker osv

mattiass Rekondare
6 november 2009 · 254 Inlägg

Jag gjorde ren vevhusventilationen på min bil bytte och fräshade upp slangar osv, den där burken fyllde jag med avfettning och lät det ligga ett tag sen skölde jag ur den noggrant sen monterade jag allt igen och bytte olja.. Allt har funkat bra i en vecka typ, sen tyckte jag att bilen börjat ryka grått och ibland blåryk t.ex vid omkörningar men det vart bara värre och värre så nu ryker den typ grått hela tiden som fan och när man kör blåryker den riktigt mkt alltså man ser inte bakåt för all rök.. Så jag öppnade jag huven då hade den tryckt ur sig olja där man fyller på olja, och vid oljestickan var det sån där vitt slem eller va man ska kalla det för, ganska mkt också..

Vad är fel? går det inte att göra ren den där burken så man måste köpa en ny eller? Eller kan det vara något annat som spökar? Får även 2 felkoder, Luftmassemätar signal felaktig eller saknas och För hög eller får låg spänning, men det där med spänningen kan väl inte ha något med röken att göra?

MVH Mattias

Volvo XC70 (2001)
Fire-Fox
6 november 2009 · 632 Inlägg

Vitt slem är väl tecken på vatten i oljan. Blårök brukar ju tyda på att motorn eller turbon inte mår bra.

Mvh/Tobias

Senast redigerat av Fire-Fox (6 november 2009)

Kärlek växer inte på träd, den är gul och stavas T-5R :).
Volvo V70N (2003)
Volvo 945 Turbo "Classic" (1998)
nicnir90 Servicetekniker, Toyota BT
6 november 2009 · 216 Inlägg

Kan inte vara så att det har blivit stopp i vevhusventilationen. Hände på min bil en gång, du tryckte den upp all olja genom oljestickan så det sprutade i hela motorutrymmet. Blev många tvättar:( Och du högt olje-tryck i vevhuset i kombination med slitna kolvringar kan det även tänkas att mer än normalt mycket olja följer med upp i förbränningen vilket skulle resultera i mycket rök.

Sedan borde du kolla upp det med felkoderna, prova att nolla dem och se i fall det kommer tillbaka. Om bilen inte får rätt luft-mätning kan det leda till att den sprutar in för mycket bränsle, vilket leder till att bilen går dåligt och det oförbrukad bränslet skulle mycket väl kunna göra att bilen ryker mycket. Sedan så drar den naturligtvis mer också.

Guide! 850 Instrumentpanel demontering, allting inte bara överdelen och mätarhus. http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=146291
Volvo 850 felkoder: http://www.turboperformanceclub.com/_fi … ll_850.pdf
BMW 528i E28 "Madame" (1985)
mattiass Rekondare
6 november 2009 · 254 Inlägg

Fire-Fox skrev:
Vitt slem är väl tecken på vatten i oljan. Blårök brukar ju tyda på att motorn eller turbon inte mår bra.

Mvh/Tobias

Aa jo jag vet men jag tänkte just i samband med detta, har ju inte rykt något innan jag gjorde ren vevhusventilationen så hmm kom ju efter det

Volvo XC70 (2001)
mattiass Rekondare
6 november 2009 · 254 Inlägg

nicnir90 skrev:
Kan inte vara så att det har blivit stopp i vevhusventilationen. Hände på min bil en gång, du tryckte den upp all olja genom oljestickan så det sprutade i hela motorutrymmet. Blev många tvättar:( Och du högt olje-tryck i vevhuset i kombination med slitna kolvringar kan det även tänkas att mer än normalt mycket olja följer med upp i förbränningen vilket skulle resultera i mycket rök.

Sedan borde du kolla upp det med felkoderna, prova att nolla dem och se i fall det kommer tillbaka. Om bilen inte får rätt luft-mätning kan det leda till att den sprutar in för mycket bränsle, vilket leder till att bilen går dåligt och det oförbrukad bränslet skulle mycket väl kunna göra att bilen ryker mycket. Sedan så drar den naturligtvis mer också.

Jag funderade på det jag också, men den trycker ju inte ur sig sådär skit mycket men.. Har nollat koderna men dom finns fortfarande. Men jag tycker inte det riktigt känns som bilen går dåligt, går som den alltid har gjort men dock så har jag bara haft bilen i 2 månader så felkoderna kan ju redan ha funnits då..

Volvo XC70 (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang