registrering besiktiga en importerad bil vilka kostnader ???

Nfs
9 januari 2008 · 38 Inlägg

hej jag undrar vad det kostar och få en importerad bil registrerad i sverige

I live my life a quater a mile at the time, during those ten seconds or less, I'm free...
BMW 320 i "Black knight" (1988)
donidita
9 januari 2008 · 8 Inlägg

sisst jag regga en bil så kostade 2890:- för bes och registrering sen så måste man betala skrotnings avgift på 500:-

Don´t Drink And Drive
BMW 530D (2008)
yakozan
9 januari 2008 · 333 Inlägg

2170:- inkl kontrollbesiktning
Skrotningsavgiften är borta nu.

Senast redigerat av yakozan (9 januari 2008)

Nissan GTR "Godzilla" (2010)
Audi S5 (2007)
lillrajen
7 september 2009 · 15 Inlägg

den avgiften på 2170kr ändrar sej inte från bil te bil eller är de olika för vad de är för bil ?

får man skyltar å allt i samma veva elr hur går det till ? nån som har lust att förklara ?

mvh samuel

Gör som Ford, köp Volvo !
HansN83 x40
7 september 2009 · 1 209 Inlägg

ja e lite sugen oxå på att vetta hur man gör!!!

Volvo S40 turbo.
Volvo V70 2,5FT "R- Design" (2011)
Batta
7 september 2009 · 1 353 Inlägg

Det skiljer sig om det är lastbil / buss / lätt lastbil / personbil man reggar.

Personbil som INTE är förregistrerad i sverige kostar 970:- kr för regbes
300:- för kontrollbes
250:- för vägning

Kostar 820 om det är förregistrerat i sverige.


priserna är tagna på bilprovningens hemsida.

http://www.bilprovningen.se/Externt/bpw … t&m=27




Import – från början till slut
Här får du överskådlig information om hur importen av ett fordon går till och vilka regler som gäller – från det att fordonet anländer till den svenska gränsen till dess att fordonet är körklart.


   1. Förtulla fordonet hos Tullverket (om du har importerat från ett land utanför EU eller från ett EES-land).

   2. Anmäl till Skatteverket i Ludvika om det gäller införsel av ett nytt fordon från ett annat EU-land. Mervärdesskatt ska betalas på inköpspriset.

   3. Teckna en trafikförsäkring för tillfällig registrering hos ett försäkringsbolag (om du ansöker om tillfällig registrering i samband med ursprungskontrollen).

   4. Ansök om ursprungskontroll hos Transportstyrelsen.

   5. Beställ tid för registreringsbesiktning och teknisk identitetskontroll hos Bilprovningen eller Svensk Maskinprovning AB (beroende på vilken typ av fordon det gäller), när ursprungskontrollen är godkänd.

   6. Om fordonet även behöver kontrollbesiktas, kan kontrollbesiktningen göras hos Bilprovningen direkt efter att registreringsbesiktningen är godkänd.

   7. Efter godkänd registreringsbesiktning och teknisk identitetskontroll tilldelas fordonet ett registreringsnummer, och registreringsbevis och skyltar skickas till ägaren.

   8. När du har fått registreringsbevis och skyltar, kan du ställa på fordonet hos Transportstyrelsen. Om fordonet är trafikförsäkringspliktigt, ska en vanlig trafikförsäkring finnas.

Reglerna för import och införsel av fordon skiljer sig åt beroende på vilket land fordonet kommer ifrån.

Senast redigerat av Batta (7 september 2009)

There's no replacement for displacement
BMW 528iAT (1998)
Go_sideways
7 september 2009 · 428 Inlägg

Jag har importerat både min supra och min GTR privat och har skött allt med reggning och besiktning själv. Det första man får göra att beställa hem papper och få en ursprungkontroll godkänd. Sen är det bara att börja bygga med bilen. lampor,avgasvärden osv. Bilen måste även in på vägning för att få fram papper på rätt vikt. Även papper på saker som tankvolym,hästkrafter,övriga vikter mm behövs. allt för att bilen ska bli godkänd för svenska vägar. efter att det är gjort så är det bara att boka tid för reggning. Reggningen är inte dyr. ligger på runt tusenlappen. Det dyra brukar oftast vara allt jobb med bilen för att den ska bli godkänd.
Jag som många andra bokar oftast även en vanlig besiktning direkt efter på samma dag. vilket ofta stryks eftersom att bilen oftast inte går igenom första gången. Eller för att man inte får fram ett korrekt reggnummer som bilen sedan ska ha. (Bilen måste först får ett reggnummer innan den kan besiktigas) Men besiktningen kosta sedan som en vanlig besiktning. alltså inga höga belopp. Allt med reggplåtar osv ordnas utav besiktningskillen. Sen får du dom hem med posten. När bilen sedan är besiktigad kommer skattemärken och hela skiten hem sen är det bara att tuta och köra smile

Låter väldigt enkelt men är ärligt talat bra mycket mer jobb än man tror. Sen kan man alltid räkna med bra mycket mer utgifter på bilen så som delar och annat.

// Go_sideways

gutfucker Norrlänning
8 november 2009 · 643 Inlägg

ungefär vad är det som brukar behöva ändras för att gå igenom besiktningen, ser att du nämer avgasvärden, vilket jag tycker låter oroväckande. lamporna kan man ju förstå, mätare osv.

skriv gärna det som brukar vara problematiskt, så jag inte står där med skägget i brevlådan wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang