Diesel läckage på min skoda 1,9diesel

JonasBilstrup Controlled Insanity
8 november 2009 · 41 Inlägg

Har ett litet bekymmer med min skoda Felicia Diesel 1,9 -98!
Jag tror att den läcker en hel del diesel från banjoanslutningen som trycker in dieseln till pumpen! Men om jag tar och byter ut dom 3 kopparbrickorna som sitter där till nya så slutar det i princip att läcka! Kommer kanske nån droppe var 5-10sek! Men så kan jag köra med bilen och det händer ingenting!
Ställer jag sedan bilen och låter den stå över natten och sedan startar upp den igen så pissar det verkligen ur diesel! Byter jag då dessa packningar igen så slutar det och droppar lika lite igen! Tills jag startar upp bilen dagen efter!
Men kör jag bilen så motorn blir ordentligt varm (mellan 2-4mil) Så slutar det att droppa utan att ja byter packningarna!!

Finns det någon som förstår sig på detta problemet? Vad kan man göra för att få ordning på det?

engolf
8 november 2009 · 3 235 Inlägg

Ska det verkligen vara tre brickor där?
det låter helt naturligt det du beskriver, metall expanderar vid högre temperaturer (t ex när motorn blir varm), och då tätar brickorna bättre och det slutar droppa. dagen efter, när motorn är kall krymper brickorna något och tätar dåligt=läckage.


Har du försökt efterdra anslutningen med kall motor? se efter sprickor eller ojämnheter på anslutningarna.
Om det inte hjälper får du byta röret med anslutningen. Finns förstås andra metoder, som kemisk metall eller liknande.

JonasBilstrup Controlled Insanity
8 november 2009 · 41 Inlägg

Jupp, kolla på NR.23 så ser du 3st brickor.
Två vid banjoskruven och en efter någon typ av förlängning ner till pumpen.
Men sen vet jag ju då inte vad det ska vara för typ av brickor. Har testat vanliga kopparbrickor och även såna med gummi i mitten.
Ja, jag har dragit åt så mkt som jag vågar utan att det ska gå sönder..
Men nu sista gången så dränkte jag brickorna i en typ av flänstätning för att täta eventuella sprickor eller ojämnheter. Men det hjälpte inte heller!

http://www.geting.se/image.php/203006-dieselpump.jpg

JonR
8 november 2009 · 3 259 Inlägg

Det låter ju väldigt skumt det du skriver.. Om jag skulle gjort nåt åt det så skulle jag ha åkt till vag och köpt kopparbrickorna som ska vara där(det kanske ska vara sånna med en gummipackning inbyggd?) men hur som helst skulle jag ha slipat av alla ytorna med tex 320 sandpapper och kollat så att ingen grad är i vägen eller liknande, sen smackat ihop det.. helt omöjligt att det kan läcka om det är fina ytor mot varandra med kopparpackningar emellan.. Du drar inte åt det för klent då? Kontolera EXAKT vart det läcker så det inte läcker nån annanstans och sedan rinner ner på det ställe du tror det läcker ifrån.. diesel har ju väldigt låg densitet så det smiter ut och runt överallt...

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
JonasBilstrup Controlled Insanity
8 november 2009 · 41 Inlägg

Jo, jag tänkte så med när jag åkte till VAG och pratade med dom om detta. Då fick jag till svar att han inte hade någon aning om vad det var för brickor där eftersom det inte stod några nummer på bilden....roll

Tänkte att jag ska åka ner till garaget imorrn och se om jag kan kika lite närmare på det, Men det MÅSTE ju nästan vara där eftersom det blir tätt så fort jag bytt brickorna.!! och det är förbannat trångt där med så man ser absolut inget alls runtomkring den förlängningen som går ner till pumpen från banjoskruven!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang