Lamelldiff besiktning

krappfiskarn
9 november 2009 · 15 Inlägg

hej!

Går en nyligen lamelldiffad bil igenom besiktningen?

kolvas
9 november 2009 · 4 001 Inlägg

jepp

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Caffe
9 november 2009 · 1 436 Inlägg

"Hej går en bil med däck igenom besiktningen?"
"Hej går en bil med stänklappar igenom besiktningen?"

Vill inte låta dryg (bara lite) men varför, varför skulle inte en lamelldiffad bil gå igenom?
Förstår om det uppstår tveksamheter vid svetsdiff eller annat fulbygge men lamelldiff har många bilar orginalmonterat!

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.
krappfiskarn
9 november 2009 · 15 Inlägg

Caffe skrev:
"Hej går en bil med däck igenom besiktningen?"
"Hej går en bil med stänklappar igenom besiktningen?"

Vill inte låta dryg (bara lite) men varför, varför skulle inte en lamelldiffad bil gå igenom?
Förstår om det uppstår tveksamheter vid svetsdiff eller annat fulbygge men lamelldiff har många bilar orginalmonterat!

Ja men bilen har ju inte lamelldff orginal. Det är ju bytt bakaxel. Måste den inte ombesiktigas?

Senast redigerat av krappfiskarn (9 november 2009)

Caffe
9 november 2009 · 1 436 Inlägg

Nej inte vad jag känner till, oftast upptäcker inte besiktningen något och även om de skulle göra det så ska det inte vara något särskilt om inte bilen är helbilsgodkänd.

Enda gången jag kan tänka mig att det är något är om du i samband med bytet kopplat bort eller ändrat andra funktioner. T ex bytt utväxling så hastighetsmätaren visar heltokigt, tagit bort ABS-sensorer så den är ur funktion eller något annat sånt.

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.
Dubs I got Dubs!
9 november 2009 · 2 423 Inlägg

Dom vet inte vad du har för bakaxel orginal.

Lexus RX 300 "The Pursuit Of Perfection" (2000)
Aga_Diff Bärs!
9 november 2009 · 3 456 Inlägg

krappfiskarn skrev:
hej!

Går en nyligen lamelldiffad bil igenom besiktningen?

Men jösses... roll
NEJ, den går inte igenom. Det är bara att skrota den.
Nej vänta, inte ens skroten tar emot lamelldiffade bilar.

Garaget.org peakade 2008.
Volvo 745 Turbo Intercooler "En jävel på kärlek" (1988)
Volvo 945-SE "Niijeförttin" (1992)
Street_racer
9 november 2009 · 28 Inlägg

Aga_Diff skrev:

krappfiskarn skrev:
hej!

Går en nyligen lamelldiffad bil igenom besiktningen?

Men jösses... roll
NEJ, den går inte igenom. Det är bara att skrota den.
Nej vänta, inte ens skroten tar emot lamelldiffade bilar.

Folk är väl här för att lära och reda ut frågetecken så man behöver inte skriva massa dumma kommentarer.
Man kan hålla dom för sig själv annars blir det bra sandlådenivå.

BMW 535i "Dailydriver" (2011)
krappfiskarn
9 november 2009 · 15 Inlägg

Aga_Diff skrev:

krappfiskarn skrev:
hej!

Går en nyligen lamelldiffad bil igenom besiktningen?

Men jösses... roll
NEJ, den går inte igenom. Det är bara att skrota den.
Nej vänta, inte ens skroten tar emot lamelldiffade bilar.

Prova läs nått annat än rubriken (http://sv.wikipedia.org/wiki/Rubrik) 740 raggare.

Bensinskallen P o r s c h e
9 november 2009 · 1 700 Inlägg

krappfiskarn skrev:
Jag har en agadiffad bubbla 69:a på strax över 300 (ökat laddtrck) hk. Det är bytt till en gammal "sur-40" bakaxel. Han jag köpte den av hävdar att den är s.k agadiffad men nu har jag hört av en polare att den ska vara lamelldiffad. Hur kan man ta reda på detta då?

.Tuggar de som fan när du svänger är de förmodligen svetsdiff

Ger de med sig någelunda eller tuggar inte alls har du lamelldiff eller bara vanlig diff ( beror på hur pass hård diffen är ). Ger de med sig när du svänger så hissar du upp bilen o känner på bakhjulen. Snurrar både däcken lika mycke oavsett hur mycke du vill snurra dom i motsatt är de en lamelldiff ( om diffen är fräsch ). Är den slut så kan den kännas som en vanlig diff...

Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
luunggan
9 november 2009 · 956 Inlägg

krappfiskarn skrev:
Jag har en agadiffad bubbla 69:a på strax över 300 (ökat laddtrck) hk. Det är bytt till en gammal "sur-40" bakaxel. Han jag köpte den av hävdar att den är s.k agadiffad men nu har jag hört av en polare att den ska vara lamelldiffad. Hur kan man ta reda på detta då?

Gör du ett bromsprov och värderna blir identiska, har du troligtvis aga-diff eller jäkligt välbalanserade bromsar.

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas
Jiimpa
9 november 2009 · 767 Inlägg

krappfiskarn skrev:

luunggan skrev:

krappfiskarn skrev:
Jag har en agadiffad bubbla 69:a på strax över 300 (ökat laddtrck) hk. Det är bytt till en gammal "sur-40" bakaxel. Han jag köpte den av hävdar att den är s.k agadiffad men nu har jag hört av en polare att den ska vara lamelldiffad. Hur kan man ta reda på detta då?

Gör du ett bromsprov och värderna blir identiska, har du troligtvis aga-diff eller jäkligt välbalanserade bromsar.

Snackade just med min polare, han påstår att bromstest är uteslutet då bilen är så pass gammal och saknar ABS system.

Det låter ju helgalet! så man kan inte få fram några bromsvärden på en bil utan abs eller vadå?
Undrar jag om jag har påhittade värden på mina besiktningsprotokoll lol

Senast redigerat av Jiimpa (9 november 2009)

Pezon
9 november 2009 · 20 Inlägg

krappfiskarn skrev:

Jiimpa skrev:

krappfiskarn skrev:

Snackade just med min polare, han påstår att bromstest är uteslutet då bilen är så pass gammal och saknar ABS system.

Det låter ju helgalet! så man kan inte få fram några bromsvärden på en bil utan abs eller vadå?
Undrar jag om jag har påhittade värden på mina besiktningsprotokoll lol

Bilar är väl inte min starka sida. Det skulle tydligen finnas en vajer/sladd där bromsklossarna sitter som inte tål påfrestningarna vid bromstest. Har då försökt kolla men det är ju bara rost om mörkt där så. Sen ska ju bromstestet inte heller vara gratis. Förhoppningsvis kan man göra det hemma så man slipper arbetskonstander
Men hurvida den fortfarande är Anti Brake System är jag osäker. Här kommer lite info från papperna

Volkswagen 1600
år 69:a
Besiktiad
Skattad
Manuell tillsats 4vxl
Beige

Din bil har inte Abs, och Abs står för Antilock Braking System och inget annat.
Bromstestet är obligatoriskt på bilprovningen men klarar bilen inte att bromsas på bromsprovaren görs bromsprovet på väg.

Ford Mondeo 2.2 Tdci "Business Edition" (2010)
Ford Sierra Cosworth 4x4 "Cossie" (1992)
JonR
9 november 2009 · 3 259 Inlägg

krappfiskarn skrev:
Det lät dyrt. Men vart kan man köpa bromsklossar då? Känns pinsamt att komma dit utan ett fungerande Anti brake system. Ska förbi på stormarknaden och leta efter klossar då. Nog går hårdgummi bra tll den där gammbilen.  http://www.mxr.se/Shop/Index.php

Är det bara jag som inte fattar vad i helskotta du babblar om?!?!?!?

Vad går du på och framförallt vart köper man det?big_smile

Senast redigerat av JonR (9 november 2009)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
NITROUS f.d. BMW-missbrukare
9 november 2009 · 3 180 Inlägg

JonR skrev:

krappfiskarn skrev:
Det lät dyrt. Men vart kan man köpa bromsklossar då? Känns pinsamt att komma dit utan ett fungerande Anti brake system. Ska förbi på stormarknaden och leta efter klossar då. Nog går hårdgummi bra tll den där gammbilen.  http://www.mxr.se/Shop/Index.php

Är det bara jag som inte fattar vad i helskotta du babblar om?!?!?!?

Vad går du på och framförallt vart köper man det?big_smile

undrar det jag också tongue

tror du seriöst ABS var standard på en bil från -69?
sen fattar jag inte heller det där med sur-40 bakaxel på en bubbla? en gammal volvoaxel eller vadå? lol

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
Audi 80 (1992)
BMW 323Ci (1997)
Seth
9 november 2009 · 3 354 Inlägg

börja undra på lite saker med.

Beige Bubbla -69 med:

.Ökat laddtryck 300hk? porsche turbomotor eller?
.Sur-40 (740 gissar jag då) bakaxel? på en bil som har bakmonterad motor, låda o bakaxel princip ihopbyggt
.Inte kunna göra bromstest pga avsaknad av ABS som inte ens fanns -69 till de flesta bilar?
.Gå till stormarknaden för att köpa Hårdgummibromsklossar?
.Sen lägger du en länk till en hemsida som sysslar med mopeder.

hmm luktar lurt det enda som verkar logiskt är att bubblan kunnat haft lamelldiff och att det var en seriös fråga.

Senast redigerat av Seth (9 november 2009)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
Gizmojohan
9 november 2009 · 3 295 Inlägg

hna har även skrivit.."Jag har en agadiffad bubbla 69:a på strax över 300 (ökat laddtrck) hk" skulle tro att det blir andra problem på besiktningen än just om hans bubbla från 69 är diffad eller inte..

ett troll?cool

Senast redigerat av Slave_joe (9 november 2009)

JonR
9 november 2009 · 3 259 Inlägg

Troll med stort T....

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
jonTe
10 november 2009 · 5 710 Inlägg

Stänger denna p.g.a:
• Rubriken är inte bra.
• Den ligger i fel forum.
• Massa inlägg är bortklippta vilket gör tråden helt oläsbar...

mvh Jonas/moderator

MVH Jonas
..............
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang