bilstereo tar mycket ström med fronten borttagen men inte när fronten "sitter på plats" (ny grej på tapeten 2009-11-18)

crazzy Möbelutkörare
7 november 2009 · 358 Inlägg

Så länge ditt batteri har ca 12.7v så är de bra. så 13.1 är inget fel då batteriet bara kan ha ca 13 v  "sparat".
Anledningen till att man har 13.7-14.5 i laddning är för att batteriet ska kunna ladda när man är ute och kör.
Och det är generatorn som förser bilen med ström när du kör och batteriet hjälper bara till när generatorn inte klarar av att ge alla komponenter de dom behöver. (bortsett från start av motor)

p.s. rätta mej om jag har fel..

Senast redigerat av crazzy (7 november 2009)

Livet är ett rent helvete, ingen kommer levande i från det.
Saab 9-3 (2001)
Drönirettab
7 november 2009 · 21 761 Inlägg

Visst verkar det vara något knas med någonting när säkring 5 är inkopplad. Med tanke på att strömmen "pulserar" så låter det ju ganska troligt det där med klockan, håller med. smile

Testa att koppla ur enbart kabeln som går till klockan, där vid säkringarna alltså, och se vad mätaren visar.

kalle_kalle
7 november 2009 · 2 914 Inlägg

Drönirettab skrev:
Visst verkar det vara något knas med någonting när säkring 5 är inkopplad. Med tanke på att strömmen "pulserar" så låter det ju ganska troligt det där med klockan, håller med. smile

Testa att koppla ur enbart kabeln som går till klockan, där vid säkringarna alltså, och se vad mätaren visar.

ska pröva det. eller vad fan tongue jag har ju en reservdelsbil så då kan jag hitta på nåt roligt ang. mätartavlor och när jag lika håller på byta klocka mellan och kolla vad som händer smile smile något roligt orginellt tips ang. mätartavlorna? smile

karlsson_1984
7 november 2009 · 671 Inlägg

kalle_kalle skrev:

daniz skrev:
Låter som att det varit en slump om du haft fronten på eller inte. Antingen ligger nånting och drar ström eller så är batteriet slut? Börjar ju bli kallt ute nu och det gillar inte batterier så vitt jag vet. Är det påväg att ge upp så kanske kylan var det som tog sista kraften ur det?

Är batteriet gammalt?

nä, 2 år kanske. jag har då skött om de, det är frächt, jag har spelat 6h med bilen avslagen (givetvis underhålladdat det under tiden med den minsta ctek laddaren och alla steg och allt avslaget på kanske 95% volym när det låter bra), batteriet är frächt

har hört från en stor batteriförsäljare  som även säljer c-tek laddarna och dom har gjort tester efter laddningen att c-tex laddaren laddar till 80% innan den bryter. alltså så är laddaren för säker. kikade in på doms verkstad  och det fanns ca 50batterier på laddning just då på bänken..

så jag överväger att byta ut min c.tek:)

sselraeF
15 november 2009 · 106 Inlägg

jag har samma hud, och har exakt samma problem hmm fast efter 2 dygn så vet jag att bilen inte går att starta. därför måste jag alltid fula med att koppla ur batteri kable till slutsteget om jag har planera på att inte använda bilen mer än 15h, annars så vägrar den att starta smile.. det är ju bara att tar ut säkering ifrån strömkable till slutsteget. men det är inget praktisk i det långa loppet smile....

kalle_kalle
15 november 2009 · 2 914 Inlägg

sselraeF skrev:
jag har samma hud, och har exakt samma problem hmm fast efter 2 dygn så vet jag att bilen inte går att starta. därför måste jag alltid fula med att koppla ur batteri kable till slutsteget om jag har planera på att inte använda bilen mer än 15h, annars så vägrar den att starta smile.. det är ju bara att tar ut säkering ifrån strömkable till slutsteget. men det är inget praktisk i det långa loppet smile....

på min är det klockan som fular sig tongue tongue

sselraeF
15 november 2009 · 106 Inlägg

Fan var otur vi har, är det din clocka som förstör för dig? det enda lösning till våran problem vika vara provar med någon annat Hud och se om vi fortandre har samma problem.. smile vi kan ju inte i allt framtid fortsätta koppla ur störmkable till slutsteget smile..

kalle_kalle
15 november 2009 · 2 914 Inlägg

sselraeF skrev:
Fan var otur vi har, är det din clocka som förstör för dig? det enda lösning till våran problem vika vara provar med någon annat Hud och se om vi fortandre har samma problem.. smile vi kan ju inte i allt framtid fortsätta koppla ur störmkable till slutsteget smile..

haha mäta om det är slutsteget tongue isf är det bara laga / byta om du inte orkar slita lös säkringen wink

kalle_kalle
18 november 2009 · 2 914 Inlägg

sselraeF skrev:
Fan var otur vi har, är det din clocka som förstör för dig? det enda lösning till våran problem vika vara provar med någon annat Hud och se om vi fortandre har samma problem.. smile vi kan ju inte i allt framtid fortsätta koppla ur störmkable till slutsteget smile..

haha mäta om det är slutsteget tongue isf är det bara laga / byta om du inte orkar slita lös säkringen wink

EDIT: mitt steg tar också ström nu verkar det som... sad

kalle_kalle
18 november 2009 · 2 914 Inlägg

min bil var utan ström i morse då hade den stått utan att användas i 2 dagar (SUPRICE yikes ^^) . (hände aldrig när jag hade steget urkopplat).

OBS säkring 5 är inte inkopplad!!! (dom som läst hela tråden eller iaf andra hälften av tråden förstår vad jag menar med detdär)

jag har nu fått fram att även mitt slutsteg tar ström även då det är avslaget. tänkte om jag ska köpa ungefär någonting i denna stilen
artnummer ar1608 @ http://www.blekingebilradio.se/default.aspx


har inte råd att byta steg då jag är ganska pank just för tillfället eller är det lika bra att inte köpa nåt sådant kanske bara byta säkringshållare då min gamla AGUsäkrings hållare jävlas på så vis att jag knäckte säkringen nyss för att det gick så trögt att få ur den (trögt att få in den dessutom) och säkringshållaren är allmänt risig och därigenom får sämre kontakt (antas). (jag är en ambigös kille så jag kan ta och "utlösa" säkringen varje gång jag lämnar bilen tills jag får pengar över att köpa annat steg men vill inte ersätta säkringar i onödan, så tänkte om detta vore nåt http://www.ljudshopen.se/produkter.aspx … roduct=597 )

skulle detta fungera eller är det lika bra med något billigare?? jag har bara ett batteri (det är nytt så inget fel på det)

Vallås Locos
18 november 2009 · 407 Inlägg

Varför inte sätta en brytare som du placerar på något lättåtkommligt ställe?

kalle_kalle
18 november 2009 · 2 914 Inlägg

Vallås Locos skrev:
Varför inte sätta en brytare som du placerar på något lättåtkommligt ställe?

vars skulle det vara? har ingen nog tjock kabel och det skulle bli en massa extra meter kabel. tänkte jag har kabeln längst med passagerarsidan, men det skulle vara nåt smile
huvudströmbrytare typ smile

nirsa
25 november 2009 · 17 Inlägg

Har du bensinvärmare? med digital klocka? Om den blinkar drar den ström. Testa isåfall att ställa den(klockan) och mät om det drar mindre ström. Gjorde det nyss på min 740...
Min bil drog ur batteriet på 1-2 dagar, batteriet var iofs dåligt först men bytte mot ett nytt och trodde allt var bra men efter några dagar (vecka) va det heltomt, inte ens instrumeten lös när jag vred på tändning.
Mätte strömen "genom" batteriplus och fick puserande ström. ryckte säkringen till bensinvärmaren -> inget puls, mindre ström. plockade bort stereon helt -> mindre ström... mätte sedan över säkringen till B,V och ställde klockan på den då slutade den att pulsera och drog mindre ström.
Ska testa några dagar nu utan stereon men BV säkring inkopplad, (klockan ställd)

kalle_kalle
25 november 2009 · 2 914 Inlägg

nirsa skrev:
Har du bensinvärmare? med digital klocka? Om den blinkar drar den ström. Testa isåfall att ställa den(klockan) och mät om det drar mindre ström. Gjorde det nyss på min 740...
Min bil drog ur batteriet på 1-2 dagar, batteriet var iofs dåligt först men bytte mot ett nytt och trodde allt var bra men efter några dagar (vecka) va det heltomt, inte ens instrumeten lös när jag vred på tändning.
Mätte strömen "genom" batteriplus och fick puserande ström. ryckte säkringen till bensinvärmaren -> inget puls, mindre ström. plockade bort stereon helt -> mindre ström... mätte sedan över säkringen till B,V och ställde klockan på den då slutade den att pulsera och drog mindre ström.
Ska testa några dagar nu utan stereon men BV säkring inkopplad, (klockan ställd)

jo "tyvärr" har jag en stor jävla bensinvärmare. men jag tror det är steget som tar ström. när det är kallt så tar det inte ström eller nåt jävla är det med det tongue när jag haft det urkopplat en tid så tar det ström precis som att det måste tanka sig full på ström sedan när man spelat i någon timme i sträck på hög volym så verkar det ge sig. jag vet inte... tongue just nu så är jag allmänt trött så jag ska ta och sova tongue får tänka på detta då jag är pigg nog att tänka tongue tongue

crazzy Möbelutkörare
26 november 2009 · 358 Inlägg

du kan ju sätta en brytare i motor rummet på + kabeln till slutsteget så är de enkelt att komma åt och du behöver inte en massa extra metrar. alternativt så tar du bort den kabeln helt varje gång.

Livet är ett rent helvete, ingen kommer levande i från det.
Saab 9-3 (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang