Snart dags att köpa Julgran. Fler som går i tankarna?

ZonaX Svetsare
24 november 2009 · 3 150 Inlägg

sirmiro skrev:
Kör med plast bara för det är smidigt att få in och ut. En plastgran barrar ungefär lika mycket som en kungsgran, men när det ska ut i mars/april/maj (när jag orkar) så är det bara jobbigt med att transportera bort en gran. Om jag inte bodde i lgh så skulle det vara en helt annan sak. smile

What he said...   smile

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX
FoXoN
24 november 2009 · 502 Inlägg

En äkta julgran ger defenitivt en mysigare julkänsla med doften. Plus att dom ser bättre ut än en plast gran. Men här hemma brukar vi alltid köra med plast gran. Men många av våra nära och kära köper en äkta gran.

pukan2
24 november 2009 · 3 182 Inlägg

plast gran blir det som jag fått av mormor duger gott till oss.

Bjare
24 november 2009 · 945 Inlägg

Dom som väljer att köpa en riktig gran, säger oftast att dom vill ha en äkta julgran.
Vad är en äkta julgran för er? För mig är det en kungsgran/silvergran.

Volkswagen Passat 1.8t "Höghus-edition" (2000)
sirmiro Double-Unicorn Rider
24 november 2009 · 2 486 Inlägg

Mortalis skrev:

sirmiro skrev:
Kör med plast bara för det är smidigt att få in och ut. En plastgran barrar ungefär lika mycket som en kungsgran, men när det ska ut i mars/april/maj (när jag orkar) så är det bara jobbigt med att transportera bort en gran. Om jag inte bodde i lgh så skulle det vara en helt annan sak. smile

Tar ut och sågar den i bitar och slänger o soprummet ja, tripp ner me hissen och tio steg så e de över, har inte du den möjligheten?

Köper iaf riktig gran, tillhör julen de där me å gå å välja gran o tjöta me en go göteborgare som dom alltid e försäljarna tongue
Men inköpet blir inte förrän efter 2a eller 3e advent iaf, brukar köpa några dar innan jul faktiskt bara

Sopinkastet är 20-30cm brett och man får sparka in en normal soppåse, och då en gran är komposterbar måste jag ha ner den genom det 15*30cm stora hålet till komposten och då måste jag ta en yxa och hugga av varenda gren... Så jag är lat och nyttjar plast. cool

TobbeE_87 Fritidsforskande yrkesförare
28 november 2009 · 938 Inlägg

När ja var liten hade vi alltid riktig gran, hämtade en fin någonstans i skogen bara, kostade gratis men vart ju en del barr... tongue Sen vart föräldrarna bekväma å skaffade plast iställe...

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**
Martin 9-3 Fisketokig
28 november 2009 · 2 997 Inlägg

Bjork skrev:
Jag har fördelen att jag slipper köpa gran då min käre farfar har skog som är 3000kvm+, en jävla yta att
leta gran på kan jag lova big_smile

3000kvm? Det är ju bara 0.3Ha eller 60x50meter som en vanlig trädgård ju... Tur om man ska hitta en vettig gran då. Det räcker ju inte ens att gå vilse i på fyllan big_smile



Bor själv på landet med en massa tillhörande skog så julgranar ska vara äkta, gratis och se bra ut. Det sistnämnda kan man inte säg om granarna de försöker kränga på mackarna häromkring :S

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
j00k3 Med-lem
29 november 2009 · 129 Inlägg

Han mena nog kvm.... föresten, om man ställer upp en "äkta" gran nu så barrar den ju innan jul...

Man får aldrig en andra schans att ge ett första intryck.
SatansWrath Byggd för metaldecibel o kärnkraftsmäll
29 november 2009 · 661 Inlägg

Nej, skulle inte vilja ha varken ett barrande helvete eller en sketen plastgran. Detta året skall jag ha ett upp å ned vänt svart kors med fyllda ölburkar hängandes i, skall bifoga bild när detta fina åkerbräk är uppsatt, helt enkelt ett big fuck you till jesus o hela helgedomen och evig dyrkan till min metal o hårdrock istället ;p

Consider the god we could be without the grace
Once and for all
Diminish the sub principle and leave it's toxic trace
Once and for all !
Ford Mustang Mach 1 "Trinity" (2003)
Bjork OEM <3
29 november 2009 · 6 957 Inlägg

Martin 9-3 skrev:

Bjork skrev:
Jag har fördelen att jag slipper köpa gran då min käre farfar har skog som är 3000kvm+, en jävla yta att
leta gran på kan jag lova big_smile

3000kvm? Det är ju bara 0.3Ha eller 60x50meter som en vanlig trädgård ju... Tur om man ska hitta en vettig gran då. Det räcker ju inte ens att gå vilse i på fyllan big_smile



Bor själv på landet med en massa tillhörande skog så julgranar ska vara äkta, gratis och se bra ut. Det sistnämnda kan man inte säg om granarna de försöker kränga på mackarna häromkring :S

Haha, jag glömde en nolla där du tongue Plus att det är bara markerna kring deras hus, sen har vi mark längre neråt Vara smile Dom bor såsom du beskriver ditt boende kan man säga plus 2 sjöar.

Jag är ju uppvuxen med vildvuxen gran så det har ju fortsatt på samma spår, visst det barrar men
hela tiden gott om vatten i foten och ge fan att gå emot så lirar det bra tongue Sen när den ska så klipper jag
ner den tills bara stammen finns kvar, blir inte så mkt barr då trots allt smile

Men med priserna som dom tar utanför köpcentren så förstår jag er som inte har tillgång till egenodlat, då
väljer man ju kanske plast istället.

Mvh

Senast redigerat av Bjork (29 november 2009)

OEM <3
Jimmy_N Makaronborrare
29 november 2009 · 993 Inlägg

SatansWrath skrev:
Nej, skulle inte vilja ha varken ett barrande helvete eller en sketen plastgran. Detta året skall jag ha ett upp å ned vänt svart kors med fyllda ölburkar hängandes i, skall bifoga bild när detta fina åkerbräk är uppsatt, helt enkelt ett big fuck you till jesus o hela helgedomen och evig dyrkan till min metal o hårdrock istället ;p

Ser fram emot den bilden, nästan så jag skulle kunna tänka mig något lika genialiskt

Det blir ingen vanlig dans runt den utan en jävligt stor mosh pit kan jag tänka mig big_smile

Rquired Allmänt envis
29 november 2009 · 12 512 Inlägg

En riktig gran skall det naturligtvis vara! Det går inte att ersätta doften och känslan av en riktig gran med en konstruktion i plast, ska det vara så ska det och då får det vara värt lite mer jobb tongue

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Bjork OEM <3
29 november 2009 · 6 957 Inlägg

När vi ändå är inne på granar, har ni något som ni ALLTID hänger upp i granen år efter år?
Min mor har alltid hängt upp någon slags halmdocka sen hon var barn så jag ville ju inte vara sämre
så för en ca 8-9 år sen hängde jag upp en wunderbaum i granen hemma, modell: skogsfrisk
och jag har fan kvar den än lol

Senast redigerat av Bjork (29 november 2009)

OEM <3
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang