färsking vill ha hjälp med ett slutsteg till några dls högtalare.

jagrullar87
1 december 2009 · 3 Inlägg

Hejsan. Jag är helt ny här på forumet och om jag gör något fel så säg gärna till. Jag har en volvo
som jag ska byta original högtalare i fram på den nu har jag tänkt. Fick ett par 5 1/4" av min kusin som han hade haft i sin bil. Vet inte så mycket om dom mer än att märket är dls, står dls på baksidan. Står också 425, art nr. 10-20425 nom.power 60 watts. Vet inte alls om det är några bra högtalare eller så, men dom som satt i bilen är det inte något bra ljud i alls. det är också nån box (filter) som jag fick med, står coaxial 2-way crossover på det och har olika anslutningar, ska man använda detta? 
Min kusin tycker att jag borde ha ett slutsteg till dessa för att få bättre ljud men vet inte vad jag ska ha för något, är det som en hemma ljuds förstärkare?? eftersom jag fick högtalarna så kan jag tänka mig att lägga ut dom 1500 kr jag tänkt köpa nya högtalare för från början.
Hoppas nån kan hjälpa då jag är grön på detta.

Ha en fortsatt bra kväll

Senast redigerat av jagrullar87 (1 december 2009)

Tom__T
1 december 2009 · 52 Inlägg

60 watts kan du driva direkt från steion ingen direkt.. kan låta snäppet bätte med slutsteg men  då knappt märkbart skulle jag förmoda.   sådana är det då tydligen iallafall http://dls.se/sv/car/prod.html?produkt=sv_94   och där följer tydligen med filter box till dom fick du med det bör du andvända det.

Volvo 740 GL "Mitt allt" (1990)
TT-Avant
1 december 2009 · 6 851 Inlägg

TomsomiTom skrev:
60 watts kan du driva direkt från steion ingen direkt.. kan låta snäppet bätte med slutsteg men  då knappt märkbart skulle jag förmoda.   sådana är det då tydligen iallafall http://dls.se/sv/car/prod.html?produkt=sv_94   och där följer tydligen med filter box till dom fick du med det bör du andvända det.

Att det står 60Watt på baksidan har ingen betydelse om man vill driva dem på CD spelaren eller med slutsteg. Detta är vad högtalaren tål imatad effekt, då pratar vi 60Wrms, vilket är fullt dugligt till vardagslyssning.

Ett slutsteg får ljudet att låta bättre än den inbyggda effekten i en CD spelare, nästan oavsett vad för slutstegdet är. Det hörs skillnad på ljudet med slutsteg.

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
1 december 2009 · 8 744 Inlägg

Dom 60WATT som det står om på högtalarna är RMS, en normal huvudenhet ger ut ca 10-20Wrms så högtalarna tål en hel del mer. wink Ett steg är alltså en bra investering, högtalarna kommer att prestera klart bättre än om du driver dom på huvudenheten. Nåt som lämnar 60Wrms eller mer per kanal i 4Ohm blir bra, tex Orion Cobalt CO300.2, DLS CA-22 eller Hertz EP2.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Tom__T
1 december 2009 · 52 Inlägg

ja det är en bra investering med ett slutsteg men om man bara vill ha lite dugligt ljud fungerar det utmärkt att driva med sterion men köp ett slutsteg alltid bra att ha.     smile

Volvo 740 GL "Mitt allt" (1990)
hest
1 december 2009 · 181 Inlägg

TomsomiTom skrev:
ja det är en bra investering med ett slutsteg men om man bara vill ha lite dugligt ljud fungerar det utmärkt att driva med sterion men köp ett slutsteg alltid bra att ha.     smile

dock skrev du ju att det knappt blir nog märkbar skillnad, vilket jag tror var vad båda chriztoffer och tt-avant skrev mot smile

BMW 330 Ci "Cabbe" (2001)
Tom__T
2 december 2009 · 52 Inlägg

hest skrev:

TomsomiTom skrev:
ja det är en bra investering med ett slutsteg men om man bara vill ha lite dugligt ljud fungerar det utmärkt att driva med sterion men köp ett slutsteg alltid bra att ha.     smile

dock skrev du ju att det knappt blir nog märkbar skillnad, vilket jag tror var vad båda chriztoffer och tt-avant skrev mot smile

Nu ska vi inte vara sådana wink fick igång tråden =P.    och ja det blir stor skillnad titta bara snabbt på högtalarna och är lite trött wink men håller  med om att  ett slutsteg bör driva dom om man vill andvända dom till sin fulla potensial ^^ godnatt på er nu haha

Volvo 740 GL "Mitt allt" (1990)
BMTech Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 december 2009 · 2 009 Inlägg

Det du har är ett par såna här skulle jag tro.
http://www.blekingebilradio.se/ShowProd … mp;cat=920
Dom mår absolut bättre av ett slutsteg.
Tex ett http://www.blekingebilradio.se/ShowProd … mp;cat=245
MEd ett sånt steg kommer dom vakna och låta riktigt bra faktiskt.

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"
BMW 320i E91 "SQL bilen" (2006)
Volkswagen 1300 "Högre än din bil.............." (1969)
jagrullar87
2 december 2009 · 3 Inlägg

Hej igen. Ja det är sådana som du länkade till, fast dosan har rundade hörn istället för helt rektangulära. Är det någon som kan hjälpa mig med hur jag gör med filtret, alltså hur jag kopplar in det? och hur stora högtalarkablar tror ni man måste ha till dom om man har slutsteg?

jagrullar87
2 december 2009 · 3 Inlägg

okej tack så mycket. En sak jag undrar bara. Enligt den bruksanvisningen ska man inte koppla nåt från minus på tweeter på filterboxen till högtalaren?

vargfan
2 december 2009 · 75 Inlägg

dls brukar bara ha 3 trådar ut på filtret..2 plus och en minus:) Koppla som dom visar bara så blir det bra

Lonefox Bad music kills good sound
3 december 2009 · 7 241 Inlägg

jagrullar87 skrev:
okej tack så mycket. En sak jag undrar bara. Enligt den bruksanvisningen ska man inte koppla nåt från minus på tweeter på filterboxen till högtalaren?

Helt i sin ordning då minus är kopplat vid kopplingen på elementet.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang