V70 -06 2.5T - Chiptrim?

biorrith
3 december 2009 · 15 Inlägg

Ska i dagarna köpa mig en V70. Original är 210hk, vilket räcker långt.
Men mycket vil ha mer! :D

Därför går jag i banorna om chiptrimining...
Jag har fastnat lite lätt för BSRs PPC-box, då den verka snabb, lätt och beprövad.
Hur håller motorn för de? Mer slittage / värmeutväckling? Bensinförbrukning, vad händer med det?

Finns det andra chiptrim som är bättre?

Eller alternativa trimningsemetoder? Förutom att riva blocket såklart ;)

spokenratt
3 december 2009 · 3 860 Inlägg

Jag är skit nöjd med mitt trim, pratade även med mekaniker på volvo och han hade haft fleare bilar med BSR trim inne men ingen som strulat. Dock så finns det dom som inte fått ut den lovade effekten av sitt trim men vad jag vet är det när man tar de högre stegen, typ 3 och den motorn var dock en T5, men till en sådan motor som vi har undrar jag om inte BSR eller MTE är det bättre. Men som sagt, skall man upp lite mer typ steg 3 eller modda mera är det nog lika bra att gå på MTE eller Autotech...

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
Busgrabb Rejsa ?
4 december 2009 · 2 959 Inlägg

Öhh bättre med BSR på en 2.5 T än en T5:an ? Hur tänker du nu ?
Det är olika aggregat osv på bilarna men en "påställd" programvara innebär samma sak dvs optimering av bränsle, tändning och laddtryck.
Man ska alltså inte välja firma efter om man har en fulltryckare eller en lättryckare.
Autotech säger jag, du kan välja mellan en 98 mapp, E85 mapp eller kanske multifuel mapp om du vill ha det. Boxar för i och urladdning av programmen har dom med om det är viktigt.
Bilen programmeras genom OBD II uttaget så inga mekaniska ingrepp görs om man inte vill.

Autotech
BMW 335D (2008)
biorrith
4 december 2009 · 15 Inlägg

Jag är inte så inne på chipning och diverse firmor. Vad är MTE?

Autotech, då får man väl köra dit och göra en hel mappning så att säga?  Vad kostar det jämfört med en PPC-box?

Busgrabb Rejsa ?
4 december 2009 · 2 959 Inlägg

biorrith skrev:
Jag är inte så inne på chipning och diverse firmor. Vad är MTE?

Autotech, då får man väl köra dit och göra en hel mappning så att säga?  Vad kostar det jämfört med en PPC-box?

MTE är en firma som också håller på med chippning/programmering

Köra till firman ska man göra oavsett villen firma det gäller om dom är seriösa så dom kan kolla laddtryck mm.

Nej det är ingen mappning du gör hos Autotech, man laddar in ny mjukvara i styrboxen och som sagt vill man sen ha en egen typ "PPC" box så kan man få det av dom med men det kostar ju extra så fundera på vad du ska ha den till ?

Är det firmabil så du behöver ladda tillbaka orginalprogrammet eller är det någon garantigrej ?
Annars anser ju jag att det är rätt onödigt med en box.

Autotech
BMW 335D (2008)
Andreas 940 -utan 940
4 december 2009 · 1 728 Inlägg

SBP har väl börjat kontrollera nyare bilar via ODB så det är ju en anledning att skaffa lös box: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=155915

Rock-Star
4 december 2009 · 2 982 Inlägg

du kommer bli sjukt nöjd med BSR/turbocenter/MTE/Autotech välj någon av dessa 4, skit i såna som trimmar på din parkeringsplats eller i sitt hemmagarage.

DOCK är PPC att föredra. dvs du kan ta bort trimmet vid ev garantiåtgärd eller service etc. och sedan skjuta itllbaka trimmet i bilen enkelt smile

biorrith
4 december 2009 · 15 Inlägg

Har tittat lite på de olika förslagen. Det lättaste, smidigaste och meste beprövade verkar ju vara BSR.
Mest bang for the buck, samt att jag kan göra de hemma istället för att köra Skåne - Stockholm tur/retur.

"Låser" sig PPC-boxen til min bil? I så fall kan man ju hyra ut den lite tongue
En annan fördel med att ha PPCn hemma är att jag kan ta bort trimmet när bilen ska säljas igen....

Senast redigerat av biorrith (4 december 2009)

Rock-Star
4 december 2009 · 2 982 Inlägg

PPCn låser sig till just din box/bil JA.
du kan dessvärre inte hyra ut den.

visst kan du ta bort trimmet när du säljer den men du har ingen användning för PPCboxen om inte BSR har en cashback på den  smile

Busgrabb Rejsa ?
4 december 2009 · 2 959 Inlägg

Att köpa programmvaran på posten är som sagt inte att rekommendera.
Oavsett vad du väljer så besök firman så dom kan montera, kolla, provköra osv.
Annars finns det risk för problem.

Autotech
BMW 335D (2008)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang