Volvo 850 som inte startar eller tänder (elfel troligen). Hjälp!

Nylund91
5 december 2009 · 195 Inlägg

Hallå har en volvo 850Glt -92 som för nån vecka sen började bilen gå lite dåligt och gick ryckigt (mest på höga varv i början).

Jag köpte en flaska med (glömt namnet) som rengör insprutet som man häller i tanken och körde ett tag till men blev inte bättre över huvud taget.

Körde bilen ca en vecka till och den gick bara sämmre och sämmre och började rycka både på låga och höga varv.

Efter några dagar till så stannade bilen och vägrade starta igen.

Bogserade bilen hem och beställde delar som jag har bytt nu: Tändstift, tändkablar, rotor och fördelarlock. Men den startar fortfarande inte.

Bilen tänder inte ens till, låter inte alls som om den vill starta.

Någon som har haft något liknande fel eller har någon aning om vad det kan vara?
Välldigt tacksam för svar smile

o_lindh
5 december 2009 · 347 Inlägg

Har du läst av felkoder?

Nylund91
5 december 2009 · 195 Inlägg

Har inte varit in på någon verkstad än och kollat felkoder än sålänge, bytte bara de jag trodde kunde vara fel. Funderar på att lämna in den nu istället eftersom jag bytt de mesta.

Burnout89 Överladdad!
5 december 2009 · 530 Inlägg

Soppapumpen brukar va vanligt på 92orna..

Hellre en mekaniker i köket än en kock i garaget :)
Audi Q7 "Brunbjörnen" (2011)
Volvo 965 "T6" (1995)
Nylund91
6 december 2009 · 195 Inlägg

Okej det kanske är värt att kolla upp smile tack så mycket

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
6 december 2009 · 5 650 Inlägg

rätt säker på att de är nån av de trevliga givarna kamaxelgivare eller implusgivare svänghjul

när dessa felar så får motorn varken soppa lr gnista vilket betyder att de inte går / går väldigt dåligt om om givarna är så taskiga att de fortfarande startar....

dessa givare är 1 vanligt fel på de tidiga modellerna så lös ut felkoderna

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Christian S
6 december 2009 · 4 816 Inlägg

Nylund91 skrev:
Har inte varit in på någon verkstad än och kollat felkoder än sålänge, bytte bara de jag trodde kunde vara fel. Funderar på att lämna in den nu istället eftersom jag bytt de mesta.

du behöver inte åka till en verkstad för att läsa av felkoderna då man kan göra det själv på 850 92-95 med hjälp av  diagnosmodulen som sitter vid databoxlådan i motorrummet.

hur du läser avfelkodena och vad dom betyder hittar du om du använder den eminenta SÖK funktionen.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
EvilAngel
6 december 2009 · 19 Inlägg

Hej du!

Några tipps på vägen:)

Skaffa en haynes bok för dn volvo 850, finns på biltema för ca 250 sek. Du kanske då tycker att det är onödiga pengar, men det är det inte.
Om du nu har som tanke att förasöka fixa mycket av felen på din bil själv, och inte har så mycket ärfarenhet. Så är en sån bok ovärdelig.


På 92 som jag hade en gång i tiden fick jag i stort sätt samma symtom, då var det soppa relät. (sitter på höger sida i motorutrymmet i boxen för relän, bredvid säkringarna)
Dom tyckte tydligvis inte att dom hade tid och löda skiten så bra på den tiden.. Men det fixades på 15 min i garaget..
Ett känt fel, just med de äldre modellerna. Dom tar typ en 50 lapp på skroten för ett beg relä.

Frågeställning?
Vet du om du har ngn gnista övehuvudtaget?

Kommer soppan fram till fuelrailen?
Dra på tändningen, lyssna.. man kan höra att pumpen jobbar i bakgrunden..  alt på höger sida om fuelrailen sitter en ventil tryck in FÖRSIKTIGT, kommer det soppa där jag då har du TRYCK!
O då får den soppa..

Eftersom en bild säger mer än tusen ord. Så får du hojta till om du vill ha bilder på de sakerna du inte hittar eller förstår.
Har mängder med bilder från min 92 850 GLT, som jag i stort sätt ´plockade ner i småbitar:)

Mvh Markus

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang