Ett batteri till, lönt?

sveaochedith
6 december 2009 · 605 Inlägg

hej

jag funderar på att köpa ett batteri till, men är det lönt, eller bör jag satsa på nåt annat?

min setup ser ut såhär:
batteri fram: stinger spv35
laddningsrelä: stinger 80A
batteri bak: 1st stinger spv 70
kablar mellan fram och bak: dubbla 70mm2(140mm2)

huvudenhet: kenwood med 4volt lågnivå

framsystem: boss audio pro 6,5
steg till det: boss ava 150

bas: powerbass 3xl 15d
steg till den: 2st dockade carpower syntex 1000d

allt är jordat fint i bältesfästet!

kan det behövas ett batteri till?

Stickan Svensk Mästare i billjud 2009 & 2010
6 december 2009 · 961 Inlägg

bara för du har dubbla 70mm² blir d inte automatiskt 140mm² , men du får jämnare flöde på strömmen

men alltid bra med ström, d kan man aldrig ha för lite av...

detta året med s60n hade jag personligen 7st maxxima 900 batterier och d kröp aldrig under 12,3 volt, o då har man inga problem med att få ut effekten iaf.

Volvo 855 "T5-R" (1995)
Volvo 740 GLE "Banbil in progress" (1988)
Volvo 850 T5-R "Ground Zero" (1995)
sveaochedith
6 december 2009 · 605 Inlägg

Stickan skrev:
bara för du har dubbla 70mm² blir d inte automatiskt 140mm² , men du får jämnare flöde på strömmen

men alltid bra med ström, d kan man aldrig ha för lite av...

detta året med s60n hade jag personligen 7st maxxima 900 batterier och d kröp aldrig under 12,3 volt, o då har man inga problem med att få ut effekten iaf.

men det är ju endån den sammanlagda arean på 2st 70mm2 kablar wink
men jag förstår hur du menar smile

men det blir nog ett batteri till:)

sveaochedith
6 december 2009 · 605 Inlägg

förresten
någon som har en aning om vad det kan kosta att skicka ett batteri med posten?

VolvoXet Bas älskare
6 december 2009 · 716 Inlägg

alltid bättre med för mycket ström i bilen en för lite smile jag skulle satsa på 1-2 st till.

Volvo 744 (1988)
sveaochedith
6 december 2009 · 605 Inlägg

blir till att köpa ett till dåsmile

men vad kan det kosta med frakt från gbg till kristianstad(skåne)

postens skickaguide går bara upp til 20kg, men detta måste ju väga er?

moraboy
7 december 2009 · 10 Inlägg

Stickan skrev:
bara för du har dubbla 70mm² blir d inte automatiskt 140mm² , men du får jämnare flöde på strömmen

men alltid bra med ström, d kan man aldrig ha för lite av...

detta året med s60n hade jag personligen 7st maxxima 900 batterier och d kröp aldrig under 12,3 volt, o då har man inga problem med att få ut effekten iaf.

Hur kan 70mm2 + 70mm2 inte bli 140mm2 ?
Det är väl ändå ganska enkel matte? 1+1 = 2

hest
7 december 2009 · 181 Inlägg

moraboy skrev:

Stickan skrev:
bara för du har dubbla 70mm² blir d inte automatiskt 140mm² , men du får jämnare flöde på strömmen

men alltid bra med ström, d kan man aldrig ha för lite av...

detta året med s60n hade jag personligen 7st maxxima 900 batterier och d kröp aldrig under 12,3 volt, o då har man inga problem med att få ut effekten iaf.

Hur kan 70mm2 + 70mm2 inte bli 140mm2 ?
Det är väl ändå ganska enkel matte? 1+1 = 2

men alla gånger är inte 1+1=2 wink eller rättare sagt, så enkelt att förklara.

BMW 330 Ci "Cabbe" (2001)
BaNaN85
8 december 2009 · 93 Inlägg

70mm2 + 70mm2 = 140mm2
Däremot så 4mm i radie + 4mm i radie är inte lika med 8mm i radie.. sett till mm2 wink

Frissan
8 december 2009 · 4 693 Inlägg

Absolut så är 70mm2+70mm2=140mm2

Men om det är lika bra om en kabel på 140mm2 låter jag vara osagt.

Booyakasha!
hest
8 december 2009 · 181 Inlägg

BaNaN85 skrev:
70mm2 + 70mm2 = 140mm2
Däremot så 4mm i radie + 4mm i radie är inte lika med 8mm i radie.. sett till mm2 wink

Vad jag menade var, att iomed att han har dubbla kablar, behövs någon form av bläck eller dylikt till dessa två, behöver inte betyda något om det är av samma kvalite som kabeln, vad jag ville ha sagt var: flödet kanske inte blir detsamma, om man snålat in på bläck / kabelskor m.m. alltså skulle i det fallet det kunna bli 1+1 < 2.

BMW 330 Ci "Cabbe" (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang