Kupefläkt problem volvo 850 fläkten funkar på direkt el men inte när den är kopplad i bilen..

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
9 december 2009 · 5 650 Inlägg

hejsan de va så min fläkt dog för 1 tag sen när de va kallt ute den stog på max power 10 minus ute kall bil gick ut och tanka då den fick va på så den kunde få upp värme kommer in i bilen fläkten är stendöd

nu några veckor senare fick jag för mig och kolla upp vad felet är om de va fläkten som va pajj lr ej trodde stenhårt på fläkten då haft liknade problem med 940 ny fläkt funkade kannon sen..
men idag när jag plockade ner den här körde 12 volt +- direkt från batterit och fläkten snurrar som sjävle fan som de aldrig hade varit problem med den...

men den funkar inte när den är ansluten i bilen som den ska vara..
"edit"glömmde även tillägga har kollat / bytt säkringarna oxå de hjälpte inte

skulle gärna vilja ha tips / förslag på hur jag kan fixa detta

//Mattias

finns även bilder på detta ingrepp i projektråden länken nedan

Senast redigerat av MrEricsson (9 december 2009)

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Mr_steff
9 december 2009 · 130 Inlägg

en fläkt vi testkörde funka utanför med direktström men inte i när den satt i bilen då va de iaf kolen som va utslitna

Volvo 944 (1992)
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
9 december 2009 · 5 650 Inlägg

Mr_steff skrev:
en fläkt vi testkörde funka utanför med direktström men inte i när den satt i bilen då va de iaf kolen som va utslitna

så med andra ord kan fläkten vara körd fast den går?

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
turboforssen Telge Drifting Team
9 december 2009 · 5 398 Inlägg

mät om du får ström till fläkten då

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo v70 (1997)
Volvo 960 (1991)
Jerk-R
9 december 2009 · 593 Inlägg

Roterar den lätt om du snurrar på den för hand?

Om den går trögt så kanske det inte orkar snurra igång på lägre hastighet än just direkt matning med 12v(full fläkt)

Bara en teori smile

//Jerker

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
9 december 2009 · 5 650 Inlägg

turboforssen skrev:
mät om du får ström till fläkten då

här kollat har el på läge 1-3 nr 4 ingen el alls full speed bytt säkringar för läge nr 4 3-4 gånger nu ingen el på den alls fläkten går på direkt el.. men inte på nått av lägerna i bilen

Jerk-R  skrev:
Roterar den lätt om du snurrar på den för hand?

Om den går trögt så kanske det inte orkar snurra igång på lägre hastighet än just direkt matning med 12v(full fläkt)

snurrar hur lätt och fint som helst

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
9 december 2009 · 5 650 Inlägg

några fler ider? / vart sitter motståndet?

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
10 december 2009 · 5 650 Inlägg

nu äre så jag hade tråkigt gick ut och prova skiten i bilen dvs koppla in alla kablar och se om de funkade nog fan funkade de på 1-3 av nån konstig anledning

men fullsped steg 4 död ingen el alls fram till den några förslag då jag skulle vilja ha de problemet åtgärdat innan man sätter tillbaka allt

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Jerk-R
10 december 2009 · 593 Inlägg

Lustigt.. Vad jag kan minnas så ska just steg 4 ha en separat säkring? Eller är jag helt ute o cyklar? I så fall hade jag börjat mäta lite på den slingan...

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
10 december 2009 · 5 650 Inlägg

Jerk-R skrev:
Lustigt.. Vad jag kan minnas så ska just steg 4 ha en separat säkring? Eller är jag helt ute o cyklar? I så fall hade jag börjat mäta lite på den slingan...

jepp är en egen säkring för nr 4 men den är inte äns pajj finns ingen el alls på nr 4

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Jerk-R
10 december 2009 · 593 Inlägg

Låter som att du har fått lite nys på felet, lättast hade ju varit att få tag i ett elschema på bilen så man ser hur det är kopplat och vad som sitter i slingan så att säga..
Jag vill minnas att det finns elschemat i haynes-boken längst bak.. ?

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
10 december 2009 · 5 650 Inlägg

Jerk-R skrev:
Låter som att du har fått lite nys på felet, lättast hade ju varit att få tag i ett elschema på bilen så man ser hur det är kopplat och vad som sitter i slingan så att säga..
Jag vill minnas att det finns elschemat i haynes-boken längst bak.. ?

tyvär så säger inte haynes elscheman mig nånting

och vad jag förstått de så kan inte motståndet va pajj för då skulle han va död på allt utom 4an och skulle fläkten va körd skulle den inte gå alls
alla säkringar är hela
finns el på 1-3 men inte 4 typ så långt jag kommit..

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
stylinguffe Egen företagare
10 december 2009 · 201 Inlägg

Brevid kupefläktsmotståndet finns ett relä blått relä på grön sockel,ska visst styra 4 steget

nicnir90 Servicetekniker, Toyota BT
10 december 2009 · 216 Inlägg

Testa att byta relä, sitter också där bakom handskfacket. Mycket riktigt är det motstånd för läge 1-3, medan läge 4 får fullmatning. Motståndet sitter bakom den "stora" svarta plast biten som är skruvad på sidan av lufttunneln. Kan även vara så att själva brytarna i modulen har gått sönder.

Guide! 850 Instrumentpanel demontering, allting inte bara överdelen och mätarhus. http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=146291
Volvo 850 felkoder: http://www.turboperformanceclub.com/_fi … ll_850.pdf
BMW 528i E28 "Madame" (1985)
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
11 december 2009 · 5 650 Inlägg

stylinguffe skrev:
Brevid kupefläktsmotståndet finns ett relä blått relä på grön sockel,ska visst styra 4 steget

vilken sida är de på till höger lr vänster om fläkten ända jag hittat än är 1 grönt relä


nicnir90  skrev:
Testa att byta relä, sitter också där bakom handskfacket. Mycket riktigt är det motstånd för läge 1-3, medan läge 4 får fullmatning. Motståndet sitter bakom den "stora" svarta plast biten som är skruvad på sidan av lufttunneln. Kan även vara så att själva brytarna i modulen har gått sönder.

mmm får försöka hitta de där relät bara hittat 1 grönt än...

mm får kolla lite nogare när jag forsätter i helgen måste ut nu och sätta ihop allt provesoriskt så man kan köra bilen utan och hänga ut ace ventura style

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang